ILPB2/415-383/10-2/WS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-383/10-2/WS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2010 r. (data wpływu 15 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi prorodzinnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi prorodzinnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Córka Wnioskodawczyni przebywa od dwóch lat w Wielkiej Brytanii, gdzie pracuje i studiuje. Studia podjęła w Wyższej Szkole w mieście w Polsce. Uczelnia ta ma oddział w Londynie, gdzie studenci raz w miesiącu mają możliwość kontaktu z wykładowcami w celu wyjaśnienia zagadnień nauki przez Internet. Zajęcia odbywają się przede wszystkim przez platformę internetową. Córka Zainteresowanej przylatuje do Polski m.in. w celu zaliczenia sesji egzaminacyjnej i odbycia praktyk zawodowych. Jest studentką, która nie ukończyła jeszcze 25 roku życia. w Polsce w latach 2008 i 2009 nie osiągnęła żadnych dochodów. Wnioskodawczyni chciałaby skorzystać z możliwości odliczenia na córkę ulgi prorodzinnej, lecz we właściwym dla Jej miejsca zamieszkania urzędzie skarbowym, udzielono Jej odpowiedzi, iż nie może skorzystać z przedmiotowej ulgi. Natomiast w ogólnopolskiej informacji podatkowej jak również w innych urzędach skarbowych Zainteresowana uzyskała informację, że może skorzystać z ww. ulgi. Wnioskodawczyni chciałaby skorzystać z odliczenia w ramach ulgi prorodzinnej w rozliczeniu za lata 2008 i 2009.

Zainteresowana wskazała, iż nie prowadzi działalności gospodarczej, osiąga dochody wyłącznie ze stosunku pracy lub ewentualnie z umów zleceń i rozlicza się na PIT- 37.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawczyni ma prawo złożenia korekty zeznania za 2008 r., w którym wykazałaby ulgę prorodzinną.

2.

Czy Zainteresowana może skorzystać z ulgi prorodzinnej na córkę w rozliczeniu rocznym za 2009 r.

Zdaniem Wnioskodawczyni, istnieje możliwość skorzystania z ulgi prorodzinnej na córkę, gdyż jest Ona studentką, nie ukończyła 25 roku życia oraz nie osiągnęła dochodów w Polsce w latach 2008 i 2009.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznaczyć należy, iż w powyższej sprawie, z uwagi na to, iż Wnioskodawczyni chce skorzystać z odliczenia od dochodu w ramach ulgi prorodzinnej za lata 2008 i 2009 będą miały zastosowanie przepisy art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do końca 2008 r. oraz w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r.

Stosownie do postanowień art. 27f ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do końca 2008 r., od podatku dochodowego, obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć rocznie kwotę, obliczoną zgodnie z ust. 2, jeżeli w roku podatkowym wychowywał własne lub przysposobione dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4.

Mając na uwadze treść art. 6 ust. 4 ww. ustawy w brzmieniu wprowadzonym ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. w art. 1 pkt 1 lit. b, które to brzmienie - zgodnie z art. 14 tej ustawy - ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2008 r., oraz treści art. 27f ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, iż uprawnienie do ulgi związane jest z wychowywaniem przez podatnika - oprócz dzieci małoletnich, o których mowa w art. 27f ust. 1 ww. ustawy - również dzieci:

* bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

* do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.

Podkreślenia wymaga, iż korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Odliczeniu podlega kwota stanowiąca iloczyn liczby wychowywanych dzieci i dwukrotności kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy (tekst jedn.: za 2008 r. dwukrotność kwoty 586 zł 85 gr).

Odliczenie kwoty, o której wyżej mowa, dotyczy łącznie obojga rodziców, odlicza się ją od podatku jednego z rodziców lub od podatku obojga (art. 27f ust. 3 ww. ustawy).

Na podstawie art. 27f ust. 1 w związku z powołanym art. 6 ust. 4 ww. ustawy odliczenie przysługuje na dziecko do ukończenia 25 roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej. (tekst jedn.: w 2008 r. były to dochody w wysokości 3.088 zł 68 gr).

Przepisy ustawy o szkolnictwie wyższym, do których odwołują się przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazują, że uczelnia to szkoła prowadząca studia wyższe, utworzona w sposób określony w ustawie. Natomiast studia wyższe to studia prowadzone przez uczelnię posiadającą uprawnienia do ich prowadzenia, kończące się uzyskaniem odpowiedniego tytułu zawodowego.

Należy stwierdzić, iż skorzystanie z preferencji podatkowej uzależnione jest m.in. od pobierania przez dziecko nauki w szkole, o której mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym.

Z treści przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że córka Wnioskodawczyni podjęła studia w Wyższej Szkole w polskim mieście. Uczelnia ta ma oddział w Londynie, gdzie studenci raz w miesiącu mają możliwość kontaktu z wykładowcami w celu wyjaśnienia zagadnień nauki przez Internet. Zajęcia odbywają się przede wszystkim przez platformę internetową. w takiej sytuacji ww. uczelnia jest uczelnią krajową, zatem został spełniony warunek określony w obowiązującym przepisie art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczący nauki w szkole, o której mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach - Prawo o szkolnictwie wyższym.

Natomiast w kwestii dochodów uzyskanych przez córkę Wnioskodawczyni na terytorium Wielkiej Brytanii należy wskazać, że zgodnie z art. 22 ust. 2 lit. a Konwencji między Rzeczypospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840) jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Konwencji podlega opodatkowaniu w Zjednoczonym Królestwie, Polska zwolni taki dochód z opodatkowania, z zastrzeżeniem postanowień punktu b) niniejszego ustępu.

Zgodnie z powyższym dochód uzyskany w Wielkiej Brytanii przez córkę Wnioskodawczyni, w Polsce będzie wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych. Dochód uzyskany w Wielkiej Brytanii posłużyłby jedynie do ustalenia stopy procentowej, która byłaby stosowana do dochodów opodatkowanych w Polsce, gdyby córka Zainteresowanej osiągnęła dochody również w kraju.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane powyżej unormowania prawne stwierdzić należy, iż córka Wnioskodawczyni spełniała wszystkie przesłanki określone w art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym Zainteresowanej, w zeznaniu podatkowym za 2008 r., przysługuje prawo do skorzystania z ulgi, o której mowa w ww. przepisie.

Ponieważ, w rozliczeniu rocznym za 2008 r. Zainteresowana nie uwzględniła "ulgi prorodzinnej" na córkę, przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa dopuszczają możliwość złożenia korekty zeznania podatkowego.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji, w myśl art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej, następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Jeżeli skutkiem dokonanych korekt będzie powstanie nadpłaty to zgodnie z art. 75 § 2 pkt 1, lit. a Ordynacji podatkowej powinna Pani złożyć również wniosek o jej stwierdzenie.

W odniesieniu do możliwości skorzystania przez Wnioskodawczynię z ulgi prorodzinnej w rozliczeniu rocznym za 2009 r. należy uwzględnić postanowienia art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r. w myśl ww. przepisu od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1.

wykonywał władzę rodzicielską,

2.

pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało,

3.

sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

W myśl art. 27f ust. 2 ww. ustawy, odliczeniu podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, za każdy miesiąc kalendarzowy, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1. Odliczenie nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1.

na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych,

2.

wstąpiło w związek małżeński.

Zgodnie z art. 27f ust. 3 ww. ustawy, w przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

Z przepisu art. 27f ust. 4 ww. ustawy wynika, że odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.

Według art. 27f ust. 5 odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1.

odpis aktu urodzenia dziecka,

2.

zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka,

3.

odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą,

4.

zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Natomiast art. 27f ust. 6 ww. ustawy stanowi, że przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej. Przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6 (art. 27f ust. 7).

Mając na uwadze treść art. 6 ust. 4 ww. ustawy w brzmieniu wprowadzonym ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. w art. 1 pkt 1 lit. b, które to brzmienie - zgodnie z art. 14 tej ustawy - ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2008 r., oraz treści art. 27f ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, iż uprawnienie do ulgi związane jest z wychowywaniem przez podatnika - oprócz dzieci małoletnich, o których mowa w art. 27f ust. 1 ww. ustawy - również dzieci:

* bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

* do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.

Biorąc pod uwagę powyższe, uprawnionymi do skorzystania z ulgi za 2009 r. są zatem podatnicy, którzy spełnili poniższe przesłanki tj.:

* osiągali dochody opodatkowane wg skali podatkowej,

* wykonywali władzę rodzicielską, pełnili funkcje opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało lub sprawowali opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą,

* utrzymywali pełnoletnie dziecko w związku z wykonywaniem przez siebie ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej,

* wykażą podatek (po odliczeniu składki na ubezpieczenia zdrowotne).

Oznacza to, że z ulgi mogą skorzystać podatnicy, którzy osiągają dochody opodatkowane według skali podatkowej. Do ulgi mają prawo również podatnicy opodatkowani zryczałtowanym podatkiem dochodowym lub podatnicy osiągający dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej, czy też z działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowanych 19% podatkiem liniowym pod warunkiem, iż uzyskają w roku podatkowym także dochody opodatkowane według skali np. zasiłek chorobowy, dochody z najmu.

Przy czym warunkiem do skorzystania z ulgi z tytułu wychowywania dziecka jest również brak zastosowania w stosunku do dziecka przepisów:

* art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem najmu prywatnego,

* ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

Natomiast pełnoletnie dziecko - z wyjątkiem otrzymującego zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną, nie może ukończyć 25 lat, musi uczęszczać do szkół wskazanych w treści art. 6 ust. 4 pkt 3 oraz nie może uzyskiwać dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w łącznej kwocie przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.

Podkreślenia wymaga fakt, iż korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni uzyskuje dochody ze stosunku pracy lub ewentualnie z umów zleceń, opodatkowane na zasadach ogólnych. Ponadto ma córkę, studiującą na krajowej uczelni, która w 2009 r. nie ukończyła 25 roku życia oraz nie uzyskała dochodów podlegających opodatkowaniu według skali podatkowej, określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uzyskanie przez córkę Wnioskodawczyni, w Wielkiej Brytanii, dochodu zwolnionego w Polsce od opodatkowania (na podstawie cytowanej Konwencji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych) nie stanowi przeszkody dla skorzystania z "ulgi prorodzinnej".

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz wskazane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni spełniła przesłanki określone w art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do końca 2008 r., czyli w rozliczeniu rocznym za 2008 r. może dokonać odliczenia w ramach ulgi prorodzinnej.

Natomiast, w odniesieniu do przedmiotowego zwolnienia za 2009 r., na podstawie art. 27f ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., Zainteresowana może dokonać omawianego odliczenia, o ile córka pozostaje na Jej utrzymaniu oraz w 2009 r. nie wstąpiła w związek małżeński.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl