ILPB2/415-373/08-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-373/08-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2008 r. (data wpływu 19 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 11 lipca 2008 r., znak ILPB2/415-373/08-2/TW, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku poprzez przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego w odniesieniu do pozostałych trzech zapytań w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 14 lipca 2008 r., a w dniu 16 lipca 2008 r. (data nadania 14 lipca 2008 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawczyni zawarła własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w odniesieniu do wszystkich pytań zadanych we wniosku ORD-IN.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W 2001 r. rodzice przepisali na Wnioskodawczynię na własność nieruchomości wraz z przyległym gruntem. 23 czerwca 2005 r. z inicjatywy urzędu gminy nastąpiła zamiana gruntu Zainteresowanej, przeznaczonego na drogę publiczną, na działkę należącą do starostwa. Wnioskodawczyni jest zmuszona sprzedać otrzymaną działkę, żeby pomóc bratu w wybudowaniu domu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawczyni musi zapłacić 10% podatku od sumy uzyskanej ze sprzedaży działki, jeżeli nie nabyła jej za pieniądze tylko weszła w jej posiadanie w drodze zamiany.

2.

Jeżeli okaże się, że Wnioskodawczyni musi zapłacić 10% podatku do urzędu skarbowego, czy może oprócz remontu swojego starego domu, częściowo przeznaczyć pieniądze na budowę domu swojego brata, nie płacąc od wydanej kwoty podatku.

3.

Czy zabudowa kuchenna (meble kuchenne) można także zaliczyć do remontu.

4.

W jakim czasie Wnioskodawczyni musi się rozliczyć z urzędem skarbowym oraz czy po sprzedaniu działki musi zawiadomić urząd skarbowy.

Zdaniem Wnioskodawczyni, z uwagi na to, że była Ona właścicielką gruntu od 2001 r., który został zabrany przez urząd gminy, dając w zamian działkę, nie powinna płacić 10% podatku od sprzedaży.

Zainteresowana uważa, że w przypadku obowiązku zapłaty podatku może obniżyć kwotę podatkową od sprzedaży działki przeznaczając część pieniędzy na budowę domu swojego brata. Ponadto stała zabudowa kuchenna jest częścią remontu domu i Wnioskodawczyni może ją sfinansować pieniędzmi ze sprzedaży działki nie płacąc tym samym od wydanej kwoty podatku.

Zdaniem Wnioskodawczyni, powinna Ona rozliczyć się z urzędem skarbowym w ciągu 2 lat, o ile będzie Ją ten podatek obowiązywał.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. W przypadku zamiany okres ten odnosi się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.

Z uwagi na treść przepisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. do odpłatnego zbycia nieruchomości i praw, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

W przypadku zamiany, zasadne staje się odwołanie w tym miejscu do regulacji zawartej w art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

Zamiana jest czynnością prawną konsensualną, odpłatną i wzajemną, rodzi skutki zobowiązujące, a w warunkach określonych w art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego - skutki rozporządzające. Tym samym, w swej istocie umowa zamiany jest niewątpliwie podobna do umowy sprzedaży. Świadczy o tym również fakt, że ustawodawca nie reguluje odrębnie tej umowy, a jedynie w art. 604 Kodeksu cywilnego stwierdza, że do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że w 2001 r. Zainteresowana otrzymała od rodziców nieruchomość wraz z przyległym gruntem. Jednak z inicjatywy urzędu gminy w dniu 23 czerwca 2005 r. nastąpiła zamiana uprzednio otrzymanej od rodziców nieruchomości na działkę należącą do starostwa.

Zatem data, w której dokonano zamiany nieruchomości, tj. 23 czerwca 2005 r. jest datą nabycia nieruchomości będącej przedmiotem sprzedaży i z tą datą należy wiązać skutki podatkowe w zakresie powstania obowiązku podatkowego.

W związku z powyższym w niniejszej sprawie zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Na mocy art. 28 ust. 2 i 2a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.), podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada ta nie ma zastosowania do podatników, którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Natomiast zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy - w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r. - wolne od podatku są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ustawodawca umożliwiając w treści art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych skorzystanie ze zwolnienia od podatku przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości w części przeznaczonej m.in. na modernizację własnego budynku mieszkalnego nie wskazał, jakiego rodzaju wydatki wchodzą w jej zakres. Nie zdefiniował także samego pojęcia modernizacji.

W tej sytuacji zasadnym jest odniesienie się do znaczenia pojęcia modernizacji budynku, przyjętego w orzecznictwie sądowym. Za modernizację uważa się trwałe ulepszenie (unowocześnienie) istniejącego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego np. przez wykonanie nowej instalacji wodno - kanalizacyjnej, gazowej, lub zmiany sposobu ogrzewania. Zgodnie z tym pojęciem roboty modernizacyjne polegają na wymianie, naprawie, zmianie - przebudowie elementów budynku mieszkalnego w celu przywrócenia lub poprawy jego stanu pod względem użytkowym i technicznym.

Mając na względzie przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przytoczone wyżej przepisy prawne, stwierdzić należy, że przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży działki, nabytej uprzednio w drodze zamiany w dniu 23 czerwca 2005 r. będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z treścią art. 28 ust. 2 ww. ustawy.

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy zwolnieniu od podatku podlegać będzie część przychodu przeznaczona przez Zainteresowaną na remont Jej starego domu, o ile wydatkowanie środków na ten cel nastąpi nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży.

W świetle przytoczonej powyżej definicji modernizacji, stała zabudowa kuchenna nie stanowi trwałego ulepszenia domu. W związku z tym przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży domu w części przeznaczonej na zakup stałej zabudowy kuchennej nie będzie korzystał z ww. zwolnienia.

Natomiast w odniesieniu do przychodu uzyskanego przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży nieruchomości w części przeznaczonej na budowę domu Jej brata, stwierdzić należy, że w myśl art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) - nie podlega ona zwolnieniu przedmiotowemu, gdyż powyższemu zwolnieniu podlega tylko i wyłącznie wydatkowanie uzyskanych środków pieniężnych na własne cele mieszkaniowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl