ILPB2/415-342/10-2/TR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-342/10-2/TR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2010 r. (data wpływu: 8 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości - jest:

* prawidłowe - w części dotyczącej tzw. ulgi meldunkowej w odniesieniu do sprzedaży budynku mieszkalnego,

* nieprawidłowe - w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W marcu 2007 r. Wnioskodawczyni otrzymała wraz z mężem działkę budowlaną w drodze darowizny od Jej rodziców. W tymże też roku otrzymali pozwolenie na budowę domu jednorodzinnego na tej ziemi i rozpoczęli budowę. W takcie prac budowlanych (w 2008 r.) uruchomili kredyt hipoteczny na dokończenie budowy.

Niniejsza nieruchomość budowana była z zamiarem przeznaczenia jej na własne cele mieszkaniowe. Obecnie (luty 2010 r.) trwają w tym domu prace wykończeniowe, a w marcu 2010 r. będą w nim zameldowani na pobyt stały.

Jednak w ostatnim czasie nastąpi istotna zmiana planów życiowych Zainteresowanej i Jej męża, w wyniku czego zastanawiają się nad sprzedażą (w 2010 r.) otrzymanej w drodze darowizny działki wraz z nowowybudowanym budynkiem mieszkalnym. Środki pieniężne uzyskane z przewidywanej sprzedaży nieruchomości zostaną przeznaczone na spłatę kredytu hipotecznego wraz z odsetkami oraz na zakup nowej działki i wybudowanie w ciągu 2 lat od daty sprzedaży nowego domu. Wnioskodawczyni dodaje, nigdy wcześniej nie posiadali z mężem praw własności żadnego lokalu. Planowana sprzedaż byłaby pierwsza i nie nastąpiłaby w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy sprzedając nieruchomość wraz z nowowybudowanym domem w 2010 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem zapłacą podatek, a jeśli tak, to w jakiej wysokości.

2.

Jaki podatek zapłaci Wnioskodawczyni wraz z mężem sprzedając tą nieruchomość w kwietniu 2011 r., kiedy upłynie okres 12 miesięcy od momentu zameldowania na pobyt stały.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w związku z tym, iż odbiór techniczny domu nastąpił w 2010 r., zapłaci Ona podatek w wysokości 19% od dochodu, tzn. przychód z aktu notarialnego minus koszty, tj. spłata kredytu, zakup nowej działki.

Jeżeli opcja powyższa jest niemożliwa, to - według Zainteresowanej - sprzedając nieruchomość w kwietniu 2011 r., Wnioskodawczyni będzie mogła wraz z mężem skorzystać na zasadzie praw nabytych z ulgi meldunkowej (albowiem jest zameldowana na pobyt stały w ww. nieruchomości od 2010 r.) i nie uiścić podatku od sprzedaży nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w części dotyczącej tzw. ulgi meldunkowej w odniesieniu do sprzedaży budynku mieszkalnego,

* nieprawidłowe - w pozostałej części.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji nieruchomości, w związku z czym należy odnieść się do tej definicji zawartej w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z treścią art. 46 § 1 tej ustawy, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. W myśl art. 48 Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane. Stosownie do art. 47 § 1 Kodeksu, część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

Z wyżej wymienionych przepisów wynika zatem, że grunty stanowiące odrębny przedmiot własności są z natury swej nieruchomościami, budynki natomiast trwale z gruntem związane są częścią składową nieruchomości. W konsekwencji, budynek trwale związany z gruntem, jako część składowa gruntu, nie może być przedmiotem odrębnej własności i własność nieruchomości gruntowej rozciąga się również na budynki, które stanowią części składowe tej nieruchomości. Za datę nabycia nieruchomości w takim wypadku uznać należy datę nabycia gruntu.

Na mocy art. 8 pkt 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy zmienionej w art. 1 - tj. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Wobec powyższego, do opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości, która została nabyta w 2007 r. - w związku z treścią powołanego uprzednio przepisu przejściowego - będą miały zastosowanie poniżej przytoczone przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. Dodać przy tym należy, iż data odbioru technicznego budynku mieszkalnego wybudowanego na gruncie nie jest istotna dla ustalenia zasad opodatkowania nieruchomości, bowiem istotna jest jedynie data nabycia takiej nieruchomości.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości, co wynika z treści art. 19 ust. 1 ww. ustawy, jest jej wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej, którą zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Stosownie do przepisu art. 22 ust. 6d ww. ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów, o których mowa w art. 22 ust. 6d ww. ustawy ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e w. ustawy).

Na podstawie natomiast art. 23 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

a.

spłatę pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów), z tym że kosztem uzyskania przychodów są wydatki na spłatę pożyczki (kredytu) w przypadku, gdy pożyczka (kredyt) była waloryzowana kursem waluty obcej, jeżeli:

* pożyczkobiorca (kredytobiorca) w związku ze spłatą pożyczki (kredytu) zwraca kwotę kapitału większą niż kwota otrzymanej pożyczki (kredytu) - w wysokości różnicy pomiędzy kwotą zwrotu kapitału a kwotą otrzymanej pożyczki (kredytu),

* pożyczkodawca (kredytodawca) otrzymuje środki pieniężne stanowiące spłatę kapitału w wysokości niższej od kwoty udzielonej pożyczki (kredytu) - w wysokości różnicy pomiędzy kwotą udzielonej pożyczki (kredytu) a kwotą zwróconego kapitału,

b.

spłatę innych zobowiązań, w tym z tytułu udzielonych gwarancji i poręczeń,

c.

umorzenie kapitałów pozostających w związku z utworzeniem (nabyciem), powiększeniem lub ulepszeniem źródła przychodów,

Na podstawie wyżej przedstawionych przepisów stwierdzić zatem należy, iż wydatki poniesione na spłatę przedmiotowego kredytu nie stanowią kosztów uzyskania przychodu ze zbycia przedmiotowej nieruchomości. Kosztów takich nie stanowią również wydatki na zakup nowej działki celem wybudowania na niej nowego domu, bowiem nie sposób traktować tych wydatków, tj. wydatków na nabycie innej nieruchomości, jako nakłady na przedmiotową zbytą nieruchomość w rozumieniu art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podobnie nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów wydatki na spłatę odsetek od przedmiotowego kredytu. Również tych wydatków nie sposób bowiem traktować tych wydatków jako nakłady na przedmiotową nieruchomość w rozumieniu art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Koszty związane z kredytem, zaciągniętym na wykończenie budowy, są wydatkami związanymi z pozyskaniem środków pieniężnych na wykończenie budowy, nie stanowią więc kosztów odpłatnego zbycia nieruchomości.

W związku z powyższym, w przypadku dokonania przedmiotowej sprzedaży w 2010 r., przychód ze sprzedaży budynku mieszkalnego oraz gruntu należało będzie opodatkować 19% podatkiem dochodowym, z uwzględnieniem ewentualnych kosztów uzyskania przychodu w postaci stosownie udokumentowanych nakładów na zbytą nieruchomość, którymi nie będą jednak sugerowane przez Zainteresowaną wydatki na spłatę kredytu oraz na zakup innej nieruchomości. Podstawę opodatkowania stanowić będzie dla Wnioskodawczyni połowa dochodu ze zbycia powyższej nieruchomości stanowiącej współwłasność obojga małżonków, ustalona na zasadach określonych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W odniesieniu natomiast do sytuacji, w której do przedmiotowej sprzedaży dojdzie w kwietniu 2011 r., po upływie okresu dwunastomiesięcznego zameldowania Zainteresowanej na pobyt stały w opisanym budynku mieszkalnym, wskazać należy, co następuje.

Zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. - wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 cytowanej ustawy nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania. Tym samym, nie uzależnia zameldowania od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Bez znaczenia są natomiast stosunki własnościowe istniejące w okresie tych 12 miesięcy.

Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia (art. 21 ust. 21 ww. ustawy). Oznacza to, że niezłożenie oświadczenia lub złożenie go po terminie powoduje brak prawa do zwolnienia. Wymóg złożenia w terminie tego oświadczenia jest bowiem, obok zameldowania na pobyt stały w sprzedawanym lokalu lub budynku przez okres 12 miesięcy, warunkiem koniecznym do zastosowania omawianego zwolnienia. Warunek ten wynika wprost z przepisu art. 21 ust. 21, dotyczącego zwolnień przedmiotowych, przez co stał się on nieodłącznym elementem regulacji dotyczącej możliwości skorzystania ze zwolnienia przychodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać jednak należy, iż na mocy przepisu art. 8 ust. 3 cytowanej ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., składa się w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków.

W kontekście powyższego, podkreślenia wymaga więc, iż funkcjonowanie tzw. ulgi meldunkowej w polskim systemie podatkowym oparte jest na zasadzie - podobnie jak wszystkie ulgi i zwolnienia - wyjątku od zasady powszechności opodatkowania (określonej w art. 84 Konstytucji RP). Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Ustawodawca, konstruując przesłanki uprawniające do skorzystania z omawianej ulgi, nie użył w ww. przepisie sformułowania "nieruchomość", a posłużył się katalogiem rzeczy (ich części składowych) i praw (posiadającym walor katalogu zamkniętego), których sprzedaż objęta jest przedmiotowym zwolnieniem.

Zatem oceniając ciążące na podatniku obowiązki wynikające z zastosowania ulgi należy dokonać ścisłej literalnej wykładni przepisu regulującego daną ulgę, czy zwolnienia. Elementem konstrukcyjnym ulgi meldunkowej uregulowanej w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawo skorzystania podatnika z tej ulgi, pod warunkiem łącznego spełniania przesłanek wymienionych w tym przepisie. Niewątpliwie jedną z przesłanek jest spełnienie przez podatnika 12 miesięcznego okresu zameldowania w zbywanej nieruchomości.

Należy również zaznaczyć, iż zwolnieniem określonym w tym przepisie objęty jest wyłącznie przychód ze sprzedaży budynku mieszkalnego. Przychód ze sprzedaży gruntu związanego z tym budynkiem podlega opodatkowaniu na zasadach wymienionych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie został objęty dyspozycją art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy jako zwolniony.

W związku z tym, w przypadku odpłatnego zbycia gruntu zabudowanego budynkiem mieszkalnym, zwolnienie może dotyczyć - po spełnieniu warunków - wyłącznie przychodu ze zbycia budynku mieszkalnego.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni wraz z mężem zamierzają sprzedać nabytą w 2007 r. w drodze darowizny działkę wraz z wybudowanym na niej budynkiem mieszkalnym. Sprzedaż zostanie dokonana przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej. W przedmiotowym budynku mieszkalnym Wnioskodawczyni wraz mężem są zameldowani na pobyt stały od marca 2010 r. Zainteresowana wraz z mężem rozważają przeznaczenie środków uzyskanych z przedmiotowej sprzedaży na spłatę kredytu hipotecznego zaciągniętego na dokończenie budowy wraz z odsetkami oraz na zakup nowej działki i wybudowanie w ciągu 2 lat od daty sprzedaży, nowego domu.

Zatem, w sytuacji spełnienia warunku zameldowania Wnioskodawczyni w przedmiotowym budynku mieszkalnym przez okres 12 miesięcy przed datą zbycia, stwierdzić należy, iż przychód ze sprzedaży budynku mieszkalnego w części przysługującej Wnioskodawczyni podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania w oparciu o ww. art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., o ile złoży Ona we właściwym urzędzie skarbowym, we wskazanym wyżej terminie, oświadczenie, że spełnia warunki przedmiotowego zwolnienia.

Powyższe zwolnienie nie będzie miało natomiast zastosowania do uzyskanej kwoty z tytułu sprzedaży nieruchomości (gruntu), na której wzniesiony jest budynek mieszkalny. Uzyskany z tego tytułu przychód będzie podlegał opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 19%, zgodnie z ww. art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodać również należy, iż na tle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego jedynym ewentualnie możliwym do zastosowania zwolnieniem od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży nieruchomości nabytych w 2007 r. jest wskazana wyżej tzw. ulga meldunkowa. Bez znaczenia dla przedmiotowego rozstrzygnięcia jest zatem fakt ewentualnego przeznaczenia środków uzyskanych z przedmiotowej sprzedaży na spłatę wskazanego we wniosku kredytu hipotecznego wraz z odsetkami, czy też na zakup nowej działki i wybudowanie w ciągu 2 lat od daty sprzedaży, nowego domu.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, iż interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), został złożony przez jednego ze współwłaścicieli nieruchomości, zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla męża Wnioskodawczyni.

Mąż Zainteresowanej, chcąc uzyskać interpretację indywidualną, powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl