ILPB2/415-342/07-6/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-342/07-6/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani E. M. przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2007 r. (data wpływu 21 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jako pracownik naukowy zatrudniony w X uczestniczy (wraz z 4 innymi pracownikami X, w tym kierownikiem projektu ze strony polskiej) w międzynarodowym projekcie badawczym S. A., w którym udział biorą 4 inne kraje europejskie, a którego koordynatorem głównym jest Uniwersytet w Y (Belgia). Ponadto nadmienia, iż jest to 2-letni (1 października 2005 r. - 30 września 2007 r.) projekt badawczy dotyczący rozwijania wielojęzyczności w Europie, współfinansowany przez Komisję Europejską. Dodaje, iż źródłem finansowania projektu nie były fundusze strukturalne a fundusze z zamówienia zleconego przez Komisję Europejską w ramach konkursu. Projekt przedstawiony przez Uniwersytet w Y w Belgii został wybrany w ramach tego konkursu. Rektor Uniwersytetu w Y zawarł z kolei umowy z pozostałymi rektorami uniwersytetów jako partnerzy. W związku z powyższym Uniwersytet im. X nie był podwykonawcą lecz partnerem (współrealizatorem), natomiast formalnie stroną w umowie był Uniwersytet w Y.

Mając na względzie powyższe - Wnioskodawczyni uzyskuje przychody z tytułu wynagrodzenia za pracę w ww. projekcie międzynarodowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody z tytułu wynagrodzenia za pracę w projekcie międzynarodowym korzystają ze zwolnienia przedmiotowego w trybie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni jest możliwe zwolnienie z podatku od dochodów z pracy w projekcie międzynarodowym w trybie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku od osób fizycznych.

Uważa, że przemawiają za tym następujące przesłanki:

* Bezpośrednim wykonawcą projektu i beneficjentem subwencji Komisji Europejskiej jest Uniwersytet w Y, a uczestnictwo X opiera się na umowie zawartej przez Rektora Uniwersytetu w Y z Rektorem X, nr umowy XXX (w załączeniu), na zasadzie partnerstwa w realizacji celów projektu. Projekt (a także udział X) jest uwidoczniony na stronie internetowej UE pod właściwym adresem. Projekt nie podlega krajowej (polskiej) Agencji S. w W., właśnie ze względu na inny tryb funkcjonowania, należy bowiem do rodziny Z, w ramach tzw. ZZZ;

* Subwencja Komisji Europejskiej (w wysokości 75% ogólnych kosztów projektu) została przekazana Uniwersytetowi w Y, który z kolei część tych środków przekazał na działania badawcze zespołu badaczy z X. Środki te zostały ulokowane na osobnym subkoncie X. Podlegają one ścisłemu rozliczeniu w stosunku do Uniwersytetu w Y i są wydatkowane m.in. właśnie na wynagrodzenia za pracę w projekcie. Źródłem finansowania projektu nie były fundusze strukturalne a fundusze z zamówienia zleconego przez Komisję Europejską w ramach konkursu. Projekt przedstawiony przez Uniwersytet w Y w Belgii został wybrany w ramach tego konkursu;

* Prace te wykonywane są w oparciu o osobne umowy zlecenia zawierane przez X z osobami pracującymi w ww. projekcie, a uzyskiwane w ten sposób wynagrodzenie jest pokrywane w całości z funduszy przekazanych przez Uniwersytet w Y. Dokumentacja potwierdzająca taką procedurę jest gromadzona i przechowywana w X;

* Prace te obejmują wyłącznie działania bezpośrednio realizujące cel projektu (przeprowadzenie i analiza badań), czynności pomocnicze są zlecane poza X, zaś koordynacją i kierownictwem projektu zajmuje się ekipa koordynująca z Uniwersytetu w Y.

Wnioskodawczyni podsumowując pochodzenie środków - subwencja Komisji Europejskiej, ich charakter - bezzwrotna pomoc na cele projektu badawczego, jak i charakter działań członków zespołu badaczy z X - bezpośrednio realizujących merytoryczny cel projektu - wyraża pogląd, iż w niniejszej sprawie spełnione są łącznie wymogi powołanego wcześniej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jednocześnie przytacza jego treść: "46) dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy,"

W ocenie Wnioskodawczyni nie zachodzą też przesłanki negatywne co do zwolnienia z podatku od wynagrodzeń z ww. tytułu, jakie były przywoływane w dotychczas wydanych, ogólnie znanych decyzjach i regulacjach, a mianowicie:

* przypadek wyłączenia dochodów osób, które nie realizują bezpośrednio cele projektów, a w szczególności osób wykonujących prace pomocnicze (te są zlecane poza X), o którym mówi list Ministra Finansów do urzędów skarbowych z 27 czerwca 2003 r.,

* przypadek przekazania środków pomocowych i zadań innemu podmiotowi: X realizuje bowiem współpracę z Uniwersytetem w Y w ramach ww. projektu na zasadzie partnerstwa, o którym mówi wspomniany wyżej list Ministra Finansów z 27 czerwca 2003 r., gdzie zaznacza się co następuje: "Jednakże zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z osobą prawną (na przykład umowy zlecenia), która "pierwsza" otrzymała bezzwrotną, pomoc zwolnioną na podstawie ww., przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu",

* przypadek wyłączenia dochodów osób, których praca polega na wykonywaniu "typowych funkcji kierowniczych, koordynacyjnych i nadzorczych, które co prawda są niezbędne w procesie realizacji projektu, ale nie stanowią bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego" (funkcje te są bowiem w naszym przypadku zastrzeżone dla koordynatora projektu, czyli Uniwersytetu w Y), o którym mówi decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego Izby Skarbowej w Katowicach,

* przypadek opodatkowania dochodów jako "pochodzących ze środków pomocowych finansowanych z funduszy strukturalnych oraz współfinansujących środków krajowych", o którym mówi pismo Ministra Finansów z dnia 30.08.2006 - bowiem dochody za prace w ww. projekcie nie pochodzą z funduszy strukturalnych, nie są one finansowane ze środków pożyczonych przez budżet państwa na prefinansowanie programów i projektów pomocowych, lecz są wyłącznie pokrywane ze środków przekazanych X, za pośrednictwem Uniwersytetu w Y, z subwencji Komisji Europejskiej.

Jak dotychczas, od kwot wynagrodzenia za pracę w ww. projekcie X potrąca mi (i pozostałym 4 osobom pracującym w ww. projekcie) podatek od osób fizycznych na ogólnych zasadach. Ze względu na wyżej wymienione okoliczności, uważam, ze dochody te mogłyby korzystać ze zwolnienia przedmiotowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52 a i 52 c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają więc wszelkie dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy, bądź od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) - b) ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Powyższy przepis określa przedmiotowo-podmiotowe przesłanki zastosowania zwolnienia podatkowego. Analiza przytoczonego przepisu pozwala na wyodrębnienie koniecznych przesłanek warunkujących możliwość zwolnienia z podatku dochodowego.

Brak spełnienia już choćby jednej z nich uniemożliwia skorzystanie przez osobę fizyczną ze zwolnienia podatkowego. Ponadto, aby uznać otrzymane przez podatnika wynagrodzenie za wolne od podatku dochodowego, winno ono pochodzić z rachunku beneficjenta (bezpośredniego wykonawcy), na którym ulokowane są wyłącznie środki pomocowe, a zatem musi ono pochodzić wprost ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a nie z jakichkolwiek środków będących w dyspozycji pracodawcy.

Tym samym skorzystanie ze zwolnienia warunkuje zarówno pochodzenie dochodów z określonych źródeł jak i bezpośrednie realizowanie celu programu finansowanego z tych źródeł. Omawiane zwolnienie adresowane jest zatem jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Z przedstawionego przez Wnioskodawczynię stanu faktycznego wynika, iż środki otrzymane z Komisji Europejskiej (źródłem finansowania projektu nie były fundusze strukturalne) finansują koszt projektu realizowanego przez Uniwersytet X na podstawie umów partnerskich zawartych między Rektorami Uczelni realizujących projekt międzynarodowy. Zatem należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie "beneficjentem" środków z bezzwrotnej pomocy płynących z Komisji Europejskiej jest Uniwersytet X w X, który dla Wnioskodawczyni pełni funkcję płatnika.

Wnioskodawczyni nie jest podmiotem bezpośrednio realizującym cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy.

W związku z niespełnieniem przesłanki o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód z tytułu wynagrodzenia za pracę w realizacji ww. projektu nie korzysta ze zwolnienia podatkowego.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż w niniejszej sprawie nie zostały spełnione warunki o których mowa w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 wyżej cytowanej ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl