ILPB2/415-328/13-7/TR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-328/13-7/TR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, reprezentowanego przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2013 r. (data wpływu: 3 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 lipca 2013 r. (data wpływu: 4 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych, odnośnie czwartego z zadanych we wniosku pytań - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 oraz 14f § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 20 czerwca 2013 r., nr ILPB2/415-328/13-2/TR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 20 czerwca 2013 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 24 czerwca 2013 r.), zaś w dniu 4 lipca 2013 r. (data nadania: 1 lipca 2013 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca działa w imieniu Marszałka Województwa jako samorządowa jednostka organizacyjna wykonująca na podstawie statutu (stanowiącego załącznik do uchwały Sejmiku Województwa) zadania Marszałka Województwa w zakresie praw i obowiązków określonych ustawą z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 145 z późn. zm.). W szczególności, w imieniu Marszałka Województwa realizuje inwestycje o celach przeciwpowodziowych w zakresie obowiązków wskazanych w art. 75 ustawy - Prawo wodne, które związane są z pozyskiwaniem nieruchomości w formie przeniesienia własności nieruchomości oraz czasowego zajmowania na potrzeby prowadzonych inwestycji. Tego rodzaju zadania Marszałek Województwa realizuje jako zadania z zakresu administracji rządowej. Zastosowanie znajduje zatem ustawa o gospodarce nieruchomościami oraz reżim związany z wywłaszczaniem nieruchomości, o którym stanowi art. 112 i nast. przedmiotowej ustawy. Wywłaszczenie jest zatem dokonywane na tzw. cel publiczny, które to pojęcie zostało zdefiniowane również w samej ustawie o gospodarce nieruchomościami (w szczególności art. 6 pkt 4): celem publicznym jest budowa oraz utrzymywanie obiektów i urządzeń służących ochronie środowiska, zbiorników i innych urządzeń wodnych służących zaopatrzeniu w wodę, regulacji przepływów i ochronie przed powodzią, a także regulacja i utrzymywanie wód oraz urządzeń melioracji wodnych, będących własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. Należy zatem zauważyć, że realizacji inwestycji w postaci obiektów przeciwpowodziowych stanowi inwestycję celu publicznego. Tym samym, na podstawie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami istnieje podstawa prawna do wywłaszczenia nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

W świetle art. 112 ust. 2-3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, wywłaszczenie nieruchomości polega na pozbawieniu albo ograniczeniu, w drodze decyzji; prawa własności, prawa użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego na nieruchomości (ust. 2). Wywłaszczenie nieruchomości może być dokonane, jeżeli cele publiczne nie mogą być zrealizowane w inny sposób niż przez pozbawienie albo ograniczenie praw do nieruchomości, a prawa te nie mogą być nabyte w drodze umowy (ust. 3). Natomiast w myśl art. 114 ust. 1, wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego, z zastrzeżeniem ust. 2 i ust. 3, należy poprzedzić rokowaniami o nabycie w drodze umowy praw określonych w art. 112 ust. 3, przeprowadzonymi między starostą, wykonującym zadanie z zakresu administracji rządowej, a właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości, a także osobą, której przysługuje do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe. W trakcie prowadzenia rokowań może być zaoferowana nieruchomość zamienna.

Jak z powyższego wynika na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami również jest możliwe odpłatne zbycie nieruchomości w drodze umowy cywilnoprawnej, jednakże aktywność w tej kwestii leży po stronie organu, gdyż to on jest zobligowany do przeprowadzenia rokowań zanim dokona przymusowego wywłaszczenia. Rokowania celem zawarcia umowy odpłatnego zbycia są prowadzone przed podjęciem decyzji o wywłaszczeniu a taka decyzja należy do organu. W razie wywłaszczenia organ wypłaca natomiast odszkodowanie za przymusowe pozbawienie prawa własności do nieruchomości. Równocześnie należy podkreślić, że zgodnie z przepisem art. 187 ust. 1 ustawy - Prawo wodne wykup nieruchomości lub jej części może nastąpić na żądanie właściciela, jeżeli w związku z wejściem w życie prawa miejscowego ustalającego tereny zagrożone korzystanie z nieruchomości lub jej części w dotychczasowy sposób lub zgodny z dotychczasowym przeznaczeniem stało się niemożliwe bądź istotnie ograniczone.

Marszałek Województwa realizuje również inwestycje w oparciu o decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych wydawaną na podstawie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych. Przedmiotowa ustawa również przewiduje szczególny tryb wywłaszczania nieruchomości i związany z tym obowiązek wypłaty odszkodowania. Z tytułu przeniesienia na rzecz Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego własności nieruchomości, właścicielowi albo użytkownikowi wieczystemu tej nieruchomości przysługuje odszkodowanie, w wysokości uzgodnionej między inwestorem, a dotychczasowym właścicielem, użytkownikiem wieczystym lub osobą, której przysługuje ograniczone prawo rzeczowe do nieruchomości, od odpowiednio Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego. Uzgodnienia dokonuje się w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Z kolei jeżeli w terminie 2 miesięcy od dnia, w którym decyzja o pozwoleniu na realizację inwestycji stała się ostateczna, nie dojdzie do uzgodnienia wówczas wysokość odszkodowania ustala wojewoda w drodze decyzji.

Odszkodowanie za nieruchomości przejęte pod realizację inwestycji przeciwpowodziowej przysługuje dotychczasowym właścicielom nieruchomości, użytkownikom wieczystym nieruchomości oraz osobom, którym przysługuje do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe.

Uzupełniając wniosek, Zainteresowany podał, co następuje.

Nabycie przedmiotowych nieruchomości przez ich właścicieli nie nastąpiło w okresie dwóch lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub ich odpłatnym zbyciem.

Ceny nabycia przedmiotowych nieruchomości przez ich właścicieli były o co najmniej 50% niższe od wysokości odszkodowań lub cen zbycia.

Wysokość i zasady ustalania przedmiotowych odszkodowań wynikają z następujących przepisów prawnych w randze ustaw:

* ustawy o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych z dnia 8 lipca 2010 r. (Dz. U. Nr 143, poz. 963),

* ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.)

* ustawy - Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.),

* rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego (Dz. U. Nr 207, poz. 2109).

Przedmiotowe odszkodowania:

* nie są odszkodowaniami za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, bądź za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, a których dochody są opodatkowane według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, lub na zasadach, o których mowa w art. 30c,

* są odszkodowaniami wynikającymi z zawartych umów lub ugód innych niż ugody sądowe (ich wysokość wynika z wycen dokonanych przez biegłych rzeczoznawców).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

a. Czy na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 oraz art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych przychody uzyskiwane z tytułu odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości dokonane w trybie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.), dokonywane w związku z inwestycjami przeciwpowodziowymi, stanowiącymi cel publiczny.

b. Czy na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 oraz art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych przychody uzyskiwane z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości w drodze umowy cywilnoprawnej, dokonanego w trybie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.), w związku z inwestycjami przeciwpowodziowymi, stanowiącymi cel publiczny.

c. Czy na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 oraz art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych przychody uzyskiwane z tytułu odszkodowania za czasowe zajęcie nieruchomości w drodze umowy cywilnoprawnej dokonanego w trybie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) w związku z inwestycjami przeciwpowodziowymi, stanowiącymi cel publiczny.

d. Czy na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 oraz art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) zwolnione są od podatku dochodowego od osób fizycznych przychody uzyskiwane z tytułu odszkodowania w związku z przeniesieniem na rzecz Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego własności nieruchomości w trybie art. 19 ust. 4 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych (Dz. U. Nr 143, poz. 963 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie od podatku dochodowego zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 29 zaliczane jest od kategorii zwolnień przedmiotowych i oparte jest na następujących przesłankach:

* przychody uzyskane są z tytułu odszkodowania wypłacanego w myśl przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz

* z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami;

* zwolnienie nie dotyczy przypadków, gdy właściciel nieruchomości nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Z kolei zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obejmuje otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem:

a.

określonych w prawie pracy odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę,

b.

odpraw pieniężnych wypłacanych na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników,

c.

odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia funkcjonariuszom pozostającym w stosunku służbowym,

d.

odszkodowań przyznanych na podstawie przepisów o zakazie konkurencji,

e.

odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą,

f.

odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, lub na zasadach, o których mowa w art. 30c,

g.

odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód innych niż ugody sądowe.

Pierwsza ze wskazanych regulacji odwołuje się bezpośrednio do przepisów o gospodarce nieruchomościami. W pierwszej kolejności wskazać należy, że z literalnego brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 29 wynika, że przepis ten dotyczy przychodów z odszkodowań wypłaconych stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami a nie wyłącznie odszkodowań wypłaconych stosownie do ustawy o gospodarce nieruchomościami. Jak stanowi z kolei art. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami również inne akty prawne, poza niniejszą ustawą, dotyczą gospodarki nieruchomościami.

Do takich ustaw należy m.in. ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji (...). Dodatkowo, art. 20 ust. 8 tej ustawy stanowi, że do ustalenia wysokości i wypłacenia odszkodowania stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce nieruchomościami.

Przedstawione wyżej okoliczności związane z przejmowaniem nieruchomości w związku z realizacją inwestycji świadczą o tym, że wypłacane odszkodowania są w istocie odszkodowaniami wypłacanymi stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami, tj. takimi, do których zastosowanie znajdzie art. 21 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem każde odszkodowanie za odjęcie prawa własności na cel publiczny, którego zasady ustalania oraz wypłaty określają przepisy o gospodarce nieruchomościami korzysta ze zwolnienia podatkowego po spełnieniu warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 9. Nie ma natomiast znaczenia, czy podstawa wypłacenia odszkodowania wynika z przejęcia nieruchomości z mocy prawa w trybie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji (...), czy też ustawy o gospodarce nieruchomościami i czy jest konsekwencją postępowania wywłaszczeniowego. Użyte w tym przepisie pojęcie postępowania wywłaszczeniowego nie zostało zawężone tylko i wyłącznie do rozumienia go w ujęciu ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wywłaszczenie, w szerokim znaczeniu tego słowa, oznacza wszelkie formy ingerencji państwa w prawa własności przysługujące innym podmiotom (w tym również zawieranie umów cywilnoprawnych w tym zakresie). Przedmiotem wywłaszczenia jest prawo rzeczowe, a skutkiem przejście prawa na rzecz Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego jest albo wygaśnięcie prawa bądź ograniczenie wykonywania prawa.

Ponadto, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Na podstawie powyższego Zainteresowany stoi na stanowisku, że:

1. Przychody uzyskiwane z tytułu odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości dokonane w trybie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.), dokonywane w związku z inwestycjami przeciwpowodziowymi, stanowiącymi cel publiczny, są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

2. Przychody uzyskiwane z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości w drodze umowy cywilnoprawnej dokonanego w trybie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) w związku z inwestycjami przeciwpowodziowymi, stanowiącymi cel publiczny, są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

3. Przychody uzyskiwane z tytułu odszkodowania za czasowe zajęcie nieruchomości w drodze umowy cywilnoprawnej dokonane w trybie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) w związku z inwestycjami przeciwpowodziowymi, stanowiącymi cel publiczny, są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

4. Przychody uzyskiwane z tytułu odszkodowania w związku z przeniesieniem na rzecz Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego własności nieruchomości w trybie art. 19 ust. 4 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych (Dz. U. Nr 143, poz. 963 z późn. zm.) są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Tut. Organ informuje, iż przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest odpowiedź na czwarte z zadanych we wniosku pytań, natomiast w przedmiocie odpowiedzi na pozostałe z zadanych pytań, w dniu 16 lipca 2013 r. wydano odrębne rozstrzygnięcia:

* nr ILPB2/415-328/13-4/TR - odnośnie pierwszego z pytań,

* nr ILPB2/415-328/13-5/TR - odnośnie drugiego z pytań,

* nr ILPB2/415-328/13-6/TR - odnośnie trzeciego z pytań.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do regulacji art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem:

a.

określonych w prawie pracy odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę,

b.

odpraw pieniężnych wypłacanych na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników,

c.

odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia funkcjonariuszom pozostającym w stosunku służbowym,

d.

odszkodowań przyznanych na podstawie przepisów o zakazie konkurencji,

e.

odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą,

f.

odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, lub na zasadach, o których mowa w art. 30c,

g.

odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód innych niż ugody sądowe.

W myśl natomiast art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Analiza zacytowanego przepisu prowadzi do wniosku, że przedmiotowe zwolnienie nie będzie przysługiwało jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

* nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem oraz

* cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.

Zatem, w przypadku, gdy spełniony zostanie tylko jeden z warunków albo nie zostanie spełniony żaden z nich, uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.

Wątpliwości Zainteresowanego wzbudziła kwestia zwolnienia od podatku dochodowego przychodów z tytułu odszkodowań w związku z przeniesieniem na rzecz Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego własności nieruchomości w trybie art. 19 ust. 4 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych.

Ustawa z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych (Dz. U. Nr 143, poz. 963 z późn. zm.) - zgodnie z jej art. 1 - określa szczególne zasady i warunki przygotowania inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych, zwanej dalej "inwestycją", oraz organy właściwe w tych sprawach. Przepis art. 3 tejże ustawy stanowi z kolei, iż inwestycja jest celem publicznym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 i Nr 106, poz. 675).

W myśl powołanego we wniosku art. 19 ust. 4 ww. ustawy o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych, nieruchomości lub ich części, o których mowa w art. 9 pkt 5 lit. a, stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego z dniem, w którym decyzja o pozwoleniu na realizację inwestycji stała się ostateczna.

Na podstawie zaś art. 20 ust. 1 ww. ustawy o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych, z tytułu przeniesienia na rzecz Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego własności nieruchomości, o których mowa w art. 9 pkt 5 lit. a, właścicielowi albo użytkownikowi wieczystemu tej nieruchomości przysługuje odszkodowanie, w wysokości uzgodnionej między inwestorem, a dotychczasowym właścicielem, użytkownikiem wieczystym lub osobą, której przysługuje ograniczone prawo rzeczowe do nieruchomości, od odpowiednio Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego. Uzgodnienia dokonuje się w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

Stosownie natomiast do art. 20 ust. 1 ww. ustawy o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych, do ustalenia wysokości i wypłacenia odszkodowania stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, z zastrzeżeniem art. 21.

Przedstawione wyżej okoliczności związane z przejmowaniem nieruchomości w związku z realizacją inwestycji świadczą więc o tym, że wypłacane odszkodowania są w istocie odszkodowaniami wypłacanymi stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami, tj. takimi, do których zastosowanie znajduje art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wskazał Wnioskodawca, ceny nabycia przedmiotowych nieruchomości przez ich właścicieli były wprawdzie o co najmniej 50% niższe od wysokości odszkodowań, ale - co istotne - nabycie przedmiotowych nieruchomości przez ich właścicieli nie nastąpiło w okresie dwóch lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego.

W analizowanej sprawie nie doszło zatem do łącznego spełnienia wskazanych przesłanek negatywnych, które to spełnienie wykluczałoby możliwość skorzystania ze zwolnienia uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 29 cyt. ustawy podatkowej; spełniona została bowiem jedynie jedna z dwóch wyszczególnionych przesłanek.

Reasumując, stwierdzić należy, iż na gruncie przedmiotowego stanu faktycznego przychody z tytułu odszkodowania w związku z przeniesieniem na rzecz Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego własności nieruchomości w trybie art. 19 ust. 4 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych korzystają ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym nie podlegają już zwolnieniu przewidzianemu w ww. art. 21 ust. 1 pkt 3 tejże ustawy.

W konsekwencji, stanowisko Zainteresowanego, zgodnie z którym rzeczone przychody są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl