ILPB2/415-322/14-2/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-322/14-2/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2014 r. (data wpływu 13 marca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży działek budowlanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2014 r. Wnioskodawca złożył dwa wnioski z dnia 10 marca 2014 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży działek budowlanych, a także w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek budowalnych.

Z uwagi na fakt, że ww. wnioski nie spełniały wymogów określonych w art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 4 czerwca 2014 r. nr ILPB2/415-322/14-2/AJ, ILPB2/415-323/14-2/AJ, ILPP2/443-291/14-2/EN, ILPP2/443-292/14-2/MR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Analiza złożonych przez Zainteresowanego wniosków o udzielenie pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego wykazała, że są one tej samej treści (tożsame).

W związku z powyższym faktem tut. Organ zwrócił się o wyjaśnienie, czy Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem odrębnego rozstrzygnięcia dla obydwóch wniosków, które wpłynęły do tut. Organu w dniu 13 marca 2014 r.

Każdy z wniosków o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczył jednego przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży działek budowlanych, a także jednego przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek budowlanych, natomiast opłata została uiszczona w kwocie 40 zł, tj. w wysokości odpowiadającej jednemu opisowi zdarzenia przyszłego.

W przypadku gdy przedmiotem wniosku jest większa (niż jeden) liczba zdarzeń przyszłych, Wnioskodawca jest zobowiązany do dokonania opłaty (wielokrotności kwoty 40 zł) odpowiadającej ilości przedstawionych we wniosku zaistniałych stanów faktycznych.

Wobec powyższego, należało wskazać, czy rozpatrzeniu mają podlegać dwa tożsame wnioski, czy jeden z ww. wniosków. Jeśli wolą Wnioskodawcy było, aby każdy z wniosków został rozpatrzony oddzielnie, to należy dopłacić kwotę 120 zł.

Poinformowano Wnioskodawcę, że nieuzupełnienie podania (podań) o brakującą opłatę spowoduje, że rozpatrzeniu będzie podlegał tylko jeden wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży działek budowlanych, natomiast w pozostałym zakresie wniosek zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia.

Jednocześnie, pouczono Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w drodze przekazania otrzymał w latach 80 od swoich rodziców gospodarstwo rolne, które nieprzerwanie użytkował prowadząc działalność w zakresie produkcji rolnej na własny rachunek do 2003 r., tj. do uchwalenia planu zagospodarowania przestrzennego, w którym tereny te zostały zaliczone do terenów budownictwa mieszkaniowego. Zainteresowany nie był inicjatorem zmian w planie zagospodarowania terenu. Teren gospodarstwa rolne obejmował 12 działek budowlanych nie stanowiących zwartego kompleksu - działki były przedzielone gruntami należącymi do innych właścicieli, a części działek Wnioskodawca był tylko współwłaścicielem. Wobec faktu, że właściciele innych działek podejmując decyzje o sprzedaży przystąpili do ich zagospodarowania, grunty należące do Wnioskodawcy straciły możliwość wykorzystywania do produkcji rolnej i od lat leżą odłogiem.

W lipcu 2004 r. Wnioskodawca podjął decyzje o sprzedaży pierwszych działek budowlanych. Po uzyskaniu interpretacji indywidualnej od naczelnika urzędu skarbowego, stosując się do jej treści wystawił Faktury VAT naliczając i odprowadzając podatek od towarów i usług. Po ukazaniu się orzeczeń i interpretacji w odmienny sposób regulujących taką sprzedaż Zainteresowany w lutym 2008 r. wystąpił z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty. Zainicjowane tym wnioskiem postępowanie zostało zakończone korzystnym dla podatnika orzeczeniem dyrektora izby skarbowej.

W następstwie powyższych czynności naczelnik urzędu skarbowego wydał dwie decyzje podatkowe nakładające na Wnioskodawcę obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. W uzasadnieniu powołanych decyzji organ podatkowy jednoznacznie określił, że "czynności sprzedaży gruntów budowlanych (...) udokumentowane fakturami przez Pana nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (wyrok NSA z dnia 31 lipca 2008 r. sygn. akt I FSK 889/07 oraz wyrok WSA z dnia 27 sierpnia 2008 r. sygn. akt I SA/Wr 742/08)". W ocenie organu w realiach przedmiotowej sprawy czynność sprzedaży gruntów budowlanych nie jest związana z prowadzoną przez podatnika działalnością rolniczą, nie stanowi zatem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a obejmuje sprzedaż majątku prywatnego Zainteresowanego.

Wnioskodawca nie prowadzi jakiejkolwiek pozarolniczej działalności gospodarczej, nie wykonuje czynności marketingowych, nie ponosi nakładów mających na celu podwyższenie wartości gruntu.

W roku 2014 podatnik zamierza dokonać sprzedaży pozostałych kolejnych nieruchomości powstałych w wyniku podziału nieruchomości rolnej. Pozyskany dochód przeznaczony zostanie na zaspokojenie prywatnych potrzeb Wnioskodawcy jego rodziny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż kolejnych działek budowlanych powstałych w wyniku podziału gospodarstwa rolnego, przekazanego Wnioskodawcy przez jego rodziców w latach 80, a niewykorzystywanych przez Niego na cele związane z działalnością rolniczą, będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz podatkiem od towarów i usług.

Tut. Organ informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zbycie kolejnych działek budowlanych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług gdyż zbycie nawet kilkunastu działek budowlanych, powstałych z podziału gruntu rolnego nabytego na cele prywatne i po zmianie przeznaczenia tego gruntu, nie stanowi per se działalności handlowej podlegającej opodatkowaniu VAT, z uwagi na brak przesłanek uznania tej działalności za taką (brak zawodowego, stałego i zorganizowanego charakteru). Z tych samych powodów w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych sprzedaż taka nie będzie rozpoznawana jako wykonywana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej lecz jako zbycie majątku prywatnego korzystające po okresie 5 lat ze zwolnienia od opodatkowania. Czynność taka podlega natomiast opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% wartości nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

#8210; jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości następuje po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychód uzyskany z odpłatnego zbycia w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec wyżej powołanych regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości istotne znaczenie ma ustalenie daty nabycia nieruchomości i forma prawna jej nabycia.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w latach 80 Zainteresowany otrzymał od swoich rodziców gospodarstwo rolne, które nieprzerwanie użytkował prowadząc działalność w zakresie produkcji rolnej na własny rachunek do 2003 r., tj. do uchwalenia planu zagospodarowania przestrzennego, w którym tereny te zostały zaliczone do terenów budownictwa mieszkaniowego. Zainteresowany nie prowadzi jakiejkolwiek pozarolniczej działalności gospodarczej, nie wykonuje czynności marketingowych, nie ponosi nakładów mających na celu podwyższenie wartości gruntu.

Zatem, zbycie kolejnych działek budowlanych w 2014 r. nie stanowi źródła przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ upłynęło pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl