ILPB2/415-32/09-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-32/09-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2009 r. (data wpływu 7 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania obowiązku podatkowego przy przekształceniu spółki osobowej w spółkę komandytowo - akcyjną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku zakresie powstania obowiązku podatkowego przy przekształceniu spółki osobowej w spółkę komandytowo - akcyjną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zainteresowany jest wspólnikiem w spółkach osobowych. Spółki osobowe mają zostać przekształcone w spółki komandytowo - akcyjne (dalej: SKA). Po przekształceniu, w SKA Wnioskodawca pełnić będzie rolę akcjonariusza.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w wyniku przekształcenia spółki osobowej w SKA, może dojść po stronie Wnioskodawcy do powstania obowiązku do zapłaty podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej, dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi - takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja. Za datę likwidacji działalności gospodarczej uważa się datę określoną w zawiadomieniu, o którym mowa w zdaniu poprzednim. Nie ustala się dochodu na dzień likwidacji, jeżeli:

1.

w wyniku zmiany formy prawnej lub połączenia przedsiębiorstw składniki majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu lub aportu do nowo powstałego lub istniejącego przedsiębiorcy,

2.

nastąpiła całkowita lub częściowa zmiana branży,

3.

osoba fizyczna wniosła w formie wkładu lub aportu do spółki cywilnej albo spółki handlowej składniki majątku objęte remanentem,

4.

nastąpiło przekształcenie spółki cywilnej w spółkę handlową lub osobowej spółki handlowej w inną osobową spółkę handlową albo w kapitałową spółkę handlową.

Z powyższego przepisu w sposób jednoznaczny wynika, iż w związku z przekształceniem spółki osobowej w inną spółkę osobową (spółka komandytowo - akcyjna jest rodzajem spółki osobowej) nie dochodzi do likwidacji działalności, w rozumieniu przytoczonego przepisu. A zatem, przekształcenie opisane w stanie faktycznym nie doprowadzi do konieczności sporządzenia remanentu likwidacyjnego.

Wnioskodawca wskazuje ponadto, że żaden przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie daje podstaw do stwierdzenia, iż w związku z przekształceniem spółki osobowej w SKA, po stronie wspólników spółki przekształcanej może dojść do powstania zobowiązania z tytułu podatku dochodowego.

Zgodnie z przepisami powołanej ustawy, dochody wspólników spółek osobowych podlegają opodatkowaniu na zasadach właściwych dla opodatkowania zysków osiąganych z działalności gospodarczej. Samo przekształcenie, w wyniku którego dochodzi do zmiany formy prawnej spółki handlowej nie prowadzi do powstania obowiązku podatkowego.

Zainteresowany dodaje, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w sposób wyraźny precyzują, w jakich sytuacjach przekształcenie spółki handlowej może doprowadzić do powstania obowiązku podatkowego po stronie osoby fizycznej. Jako przykład można wskazać przepisy, które regulują skutki przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę osobową, w sytuacji w której przekształcana spółka kapitałowa posiada niepodzielone zyski z lat ubiegłych (art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Reasumując - w ocenie Wnioskodawcy - w przypadku przekształcenia spółki osobowej w której jest On wspólnikiem, w spółkę komandytowo - akcyjną, w związku z przekształceniem po Jego stronie nie dojdzie do powstania zobowiązania z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl