ILPB2/415-288/13-2/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-288/13-2/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2013 r. (data wpływu 25 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca nabył w dniu 23 maja 2012 r. w drodze darowizny udział stanowiący 2/6 części w nieruchomości położonej na terytorium RP (działki nr 97/5, 98/5, 98/8) oraz w innej nieruchomości (działka nr 97/3). Dnia 13 lutego 2013 r. Zainteresowany sprzedał uprzednio nabyte w drodze darowizny udziały w ww. nieruchomościach na rzecz miasta.

Przedmiotowe nieruchomości zostały zbyte pod ulice dojazdowe (działka nr 98/5), pod pasy drogowe istniejących już ulic (działki nr 98/8, 97/3) oraz pod projektowaną ulicę (działka nr 97/5), co wynika z załączonego do aktu sprzedaży protokołu rokowań wydanego przez urząd miejski. Wskazane nieruchomości są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i zostały wydzielone w planie w celu urządzenia dróg publicznych. Zbycie nieruchomości nastąpiło więc na cele uzasadniające ich wywłaszczenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż ww. nieruchomości na rzecz miasta, pod planowane inwestycje drogowe, o których mowa powyżej, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż wskazanych nieruchomości, uprzednio nabytych w drodze darowizny, pod planowane inwestycje drogowe, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy podlegają zwolnieniu od podatku przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie. Nie dotyczy to jednak przypadków, gdy właściciel nieruchomości nabył jej własność w okresie dwóch lat przed odpłatnym zbyciem nieruchomości, za cenę niższą niż o co najmniej 50% od ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie.

Przedmiotowy przepis określa warunki pozytywne i negatywne zwolnienia. Warunkiem pozytywnym jest zbycie nieruchomości na cele określone w ww. przepisie, tj. m.in. na cele uzasadniające jej wywłaszczenie. Z kolei warunki negatywne to:

* nabycie nieruchomości w okresie dwóch lat przed odpłatnym zbyciem,

* cena nabycia nieruchomości musi być o co najmniej 50% niższa od ceny zbycia.

Warunki te, muszą być spełnione łącznie, aby stanowiły przeszkodę do zwolnienia.

W przedstawionym stanie faktycznym spełnione są warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzasadniające zastosowanie zwolnienia od podatku, przychodów pochodzących ze zbycia nieruchomości. Nieruchomości te zostały bowiem zbyte na cele uzasadniające ich wywłaszczenie, pod inwestycje stanowiące drogi publiczne. Nadto, nie są spełnione łącznie negatywne przesłanki uniemożliwiające zwolnienie. Wprawdzie bowiem nieruchomości zostały nabyte w okresie dwóch lat przed dniem ich zbycia, ale nie spełniony jest drugi warunek będący negatywną przesłanką zwolnienia. Nieruchomości będące przedmiotem zbycia zostały nabyte w drodze darowizny, a zatem nie można ustalić ceny ich nabycia. Nie zostały one więc uprzednio nabyte za cenę, która jest co najmniej 50% niższa od ceny zbycia. Tym samym zwolnienie transakcji sprzedaży nieruchomości z podatku dochodowego od osób fizycznych jest uzasadnione.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Zainteresowany powołuje się na interpretację wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 5 lutego 2013 r. sygn. IPTPB2/415-763/12-4/TS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie natomiast z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment i forma jej nabycia.

Z analizy stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, iż w dniu 23 maja 2012 r. Wnioskodawca nabył w drodze darowizny udział stanowiący 2/6 części w nieruchomości położonej (działki nr 97/5, 98/5, 98/8) oraz w nieruchomości (działka nr 97/3). Zbycie nieruchomości miało miejsce w dniu 13 lutego 2013 r. na rzecz miasta.

Wobec powyższego sprzedaż udziałów nieruchomości nabytych w maju 2012 r. w drodze darowizny stanowi źródło przychodu w rozumieniu powołanego powyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Stosownie do treści art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: z 2010 r. Dz. U. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.), celem publicznym w rozumieniu ustawy jestm.in. wydzielanie gruntów pod drogi publiczne i drogi wodne, budowa, utrzymywanie oraz wykonywanie robót budowlanych tych dróg, obiektów i urządzeń transportu publicznego, a także łączności publicznej i sygnalizacji.

Zgodnie z art. 112 ust. 2 ww. ustawy, wywłaszczenie nieruchomości polega na pozbawieniu albo ograniczeniu, w drodze decyzji, prawa własności, prawa użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego na nieruchomości. Wywłaszczenie nieruchomości może być dokonane, jeżeli cele publiczne nie mogą być zrealizowane w inny sposób niż przez pozbawienie albo ograniczenie praw do nieruchomości, a prawa te nie mogą być nabyte w drodze umowy (art. 112 ust. 3 ww. umowy).

Natomiast w myśl art. 114 ust. 1-2 ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami, wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego, z zastrzeżeniem ust. 2 i ust. 3, należy poprzedzić rokowaniami o nabycie w drodze umowy praw określonych w art. 112 ust. 3, przeprowadzonymi między starostą, wykonującym zadanie z zakresu administracji rządowej, a właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości, a także osobą, której przysługuje do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe. W trakcie prowadzenia rokowań może być zaoferowana nieruchomość zamienna. W przypadku wywłaszczania nieruchomości na wniosek jednostki samorządu terytorialnego rokowania, o których mowa w ust. 1, przeprowadzają ich organy wykonawcze.

Z powyższego wynika zatem, że na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami również jest możliwe odpłatne zbycie nieruchomości w drodze umowy cywilnoprawnej, jednakże aktywność w tej kwestii leży po stronie organu, gdyż to on jest zobligowany do przeprowadzenia rokowań zanim dokona przymusowego wywłaszczenia. Rokowania celem zawarcia umowy odpłatnego zbycia są prowadzone przed podjęciem decyzji o wywłaszczeniu a taka decyzja należy do organu.

Należy wskazać, iż z pierwszego zdania zacytowanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynika, że podstawowym warunkiem uprawniającym do skorzystania z tego zwolnienia jest uzyskanie przychodu z tytułu odszkodowania lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami.

Natomiast w zdaniu drugim analizowanego przepisu zawarte zostały warunki dodatkowe, według których zwolnienie to nie przysługuje, jeżeli łącznie spełnione są następujące przesłanki:

* nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub jej odpłatnym zbyciem,

* cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.

Z treści wniosku wynika, iż zbycie przedmiotowych udziałów na rzecz miasta odbyło się na cele uzasadniające ich wywłaszczenie. Ponadto udziały w nieruchomości, sprzedaż których stanowi źródło przychodu, Wnioskodawca nabył w drodze darowizny, co nie pozwala na ustalenie ceny ich nabycia.

Tym samym uznać należy, iż w świetle art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych negatywne przesłanki zwolnienia przedmiotowego w nim wymienione nie zostały spełnione łącznie.

W związku z powyższym, na podstawie przestawionego stanu faktycznego oraz powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, iż przychód uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu odpłatnego zbycia ww. udziałów w nieruchomości na cele uzasadniające ich wywłaszczenie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, stwierdzić należy, iż wydana ona została w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi-tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl