ILPB2/415-282/14-4/WS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-282/14-4/WS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2014 r. (data wpływu 6 marca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 16 czerwca 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych ustanowienia nieodpłatnej służebności gruntowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych ustanowienia nieodpłatnej służebności gruntowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Małżonkowie zamierzają ustanowić na nieruchomości gruntowej, której aktualnie są współwłaścicielami na prawach ustawowej wspólności majątkowej małżeńskiej, położonej w województwie "a", stanowiącej według treści księgi wieczystej grunty orne, dla której to nieruchomości Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą, nieodpłatną i na czas nieoznaczony służebność gruntową, polegającą na możliwości przeprowadzenia wszelkich mediów, w szczególności takich jak prąd, woda, gaz, kanalizacja, telefon i tym podobne, a nadto polegającą na prawie swobodnego przejazdu i przechodu przez działkę numer 5/100 do działki numer 5/101 od działki numer 5/87, stanowiącej drogę, wzdłuż granicy działki 5/100, z działką 5/102, i to wszystko pasem o szerokości 10 m (dziesięć metrów), na rzecz każdoczesnego właściciela nieruchomości stanowiącej działkę geodezyjną oznaczoną numerem 5/101, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą, której aktualnym właścicielem jest Wnioskodawca tj. M.W., natomiast M.W. jako aktualny właściciel nieruchomości, stanowiącej działkę geodezyjną o numerze ewidencyjnym 5/101 dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą, służebność tę zamierza przyjąć.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w związku z planowaną czynnością prawną ustanowienia służebności gruntowej Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty jakiegokolwiek podatku dochodowego od osób fizycznych.

2. Czy w związku z planowaną czynności prawną ustanowienia służebności gruntowej Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty jakiegokolwiek podatku od czynności cywilnoprawnych.

3. Czy w związku z planowaną czynnością prawną ustanowienia służebności gruntowej Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty jakiegokolwiek podatku od spadków darowizn.

4. Czy w związku z planowaną czynnością prawną ustanowienia służebności gruntowej Wnioskodawca będzie zobowiązany do zgłoszenia wyżej wskazanej czynności właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego (do właściwego urzędu skarbowego).

5. Czy w związku z planowaną czynnością prawną ustanowienia służebności gruntowej Wnioskodawca będzie zobowiązany do zgłoszenia wyżej wskazanej czynności właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego (do właściwego urzędu skarbowego), celem uzyskania zwolnienia od zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku od czynności cywilnoprawnych lub podatku od spadków i darowizn.

Tut. Organ informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania w odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w zakresie pytań w odniesieniu do podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn w dniu 23 czerwca 2014 r. wydane zostały interpretacje indywidualne nr ILPB2/436-79/14 -4/WS i ILPB2/436-80/14-4/WS.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych, w związku z dokonaniem czynności prawnej ustanowienia służebności gruntowej Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty jakiegokolwiek podatku dochodowego od osób fizycznych. Nie będzie także zobowiązany do zgłoszenia wyżej wskazanej czynności właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego (do właściwego urzędu skarbowego), jak również nie będzie zobowiązany do zgłoszenia wyżej wskazanej czynności właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego (do właściwego urzędu skarbowego), celem uzyskania zwolnienia od zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie natomiast z art. 11 ust. 2b ww. ustawy jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że siostra Wnioskodawcy i jej mąż zamierzają ustanowić na nieruchomości gruntowej, której aktualnie są współwłaścicielami na prawach ustawowej wspólności majątkowej małżeńskiej, nieodpłatną i na czas nieoznaczony służebność gruntową, polegającą na możliwości przeprowadzenia wszelkich mediów, w szczególności takich jak prąd, woda, gaz, kanalizacja, telefon i tym podobne, a nadto polegającą na prawie swobodnego przejazdu i przechodu, na rzecz każdoczesnego właściciela nieruchomości stanowiącej działkę geodezyjną oznaczoną numerem 5/101, której aktualnym właścicielem jest Wnioskodawca, natomiast Zainteresowany jako aktualny właściciel nieruchomości, stanowiącej działkę geodezyjną o numerze ewidencyjnym 5/101, służebność tę zamierza przyjąć.

Zgodnie z treścią art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 121), nieruchomość można obciążyć na rzecz właściciela innej nieruchomości (nieruchomości władnącej) prawem, którego treść polega bądź na tym, że właściciel nieruchomości władnącej może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, bądź na tym, że właściciel nieruchomości obciążonej zostaje ograniczony w możności dokonywania w stosunku do niej określonych działań, bądź też na tym, że właścicielowi nieruchomości obciążonej nie wolno wykonywać określonych uprawnień, które mu względem nieruchomości władnącej przysługują na podstawie przepisów o treści i wykonywaniu własności (służebność gruntowa). Służebność gruntowa może mieć jedynie na celu zwiększenie użyteczności nieruchomości władnącej lub jej oznaczonej części.

Służebność jest ograniczonym prawem rzeczowym związanym z własnością nieruchomości władnącej i przysługuje każdoczesnemu właścicielowi oraz każdej innej osobie wykonującej prawo własności w imieniu właściciela (najemcy, dzierżawcy, pracownicy, domownicy). Umowa ustanowienia służebności powoduje powstanie określonych praw, które nie mają charakteru zobowiązaniowego, a rzeczowy.

Mając powyższe na uwadze, nieodpłatna służebność gruntowa nie będzie stanowiła dla Wnioskodawcy nieodpłatnego świadczenia podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, tym samym nie zrodzi po stronie Wnioskodawcy obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca nie będzie miał również obowiązku zgłaszania ww. czynności właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl