ILPB2/415-261/14-4/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-261/14-4/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2014 r. (data wpływu 28 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismami (daty wpływu: 3 marca 2014 r. oraz 27 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (zwany dalej również jako: "Spółka") w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej planuje zorganizować i przeprowadzić program lojalnościowy skierowany do właścicieli i pracowników sklepów ogrodniczych i rolniczych (dalej: "Program"). Program będzie nosił nazwę (...). Wnioskodawca organizuje Program we własnym imieniu i na własne ryzyko na zlecenie swojego kontrahenta, który jest dystrybutorem środków ochrony roślin, nawozów, nasion. itp.

Ciężar realizacji i prowadzenia Programu spoczywa na Wnioskodawcy. Jest on w szczególności zobowiązany zapewnić:

a.

organizację Programu we własnym imieniu;

b.

wdrożenie Programu;

c.

przygotowanie regulaminu Programu;

d.

zaprojektowanie i wyprodukowanie materiałów promujących Program;

e.

zbieranie i weryfikację zgłoszeń uczestników Programu;

f.

obsługę uczestników Programu związaną z ich udziałem;

g.

przetwarzanie danych osobowych uczestników Programu;

h.

zaprojektowanie i prowadzenie strony internetowej Programu;

i.

weryfikację i wypłacanie albo wydawanie nagród uczestnikom Programu, w zależności od ich pieniężnego albo rzeczowego charakteru.

Program skierowany jest do zaproszonych osób odpowiedzialnych za dokonywanie zakupów ("zatowarowanie") w imieniu i na rzecz sklepów prowadzących na terenie Rzeczypospolitej Polskiej sprzedaż detaliczną produktów kontrahenta Wnioskodawcy. Uczestnikami Programu mogą być osoby fizyczne zatrudnione w ramach danego sklepu na podstawie umowy o pracę lub na podstawie innej umowy cywilnoprawnej. Uczestnikami mogą być również osoby fizyczne, tj. właściciele sklepu, prowadzący samodzielnie działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia sklepu. Uczestnikami Programu mogą być również osoby fizyczne - wspólnicy spółek handlowych, będący właścicielami sklepów.

Przedmiotem Programu organizowanego przez Wnioskodawcę jest premiowanie określonych zachowań Uczestników, takich jak dokonywanie w imieniu sklepu zakupów określonych produktów kontrahenta Wnioskodawcy o określonej wartości. Premiowanie Uczestników polega na przelewaniu na ich rzecz określonych kwot pieniężnych za wykonywanie określonych czynności, a także na wydawaniu świadczeń, m.in. w postaci wyjazdów szkoleniowych.

Uczestnicy przystępują do Programu poprzez doręczenie na adres Wnioskodawcy jako organizatora Programu deklaracji uczestnictwa (w formie pisemnej). Na podstawie prawidłowo przesłanej deklaracji Wnioskodawca zobowiązany jest doręczyć Uczestnikowi bankową kartę przedpłaconą. Na tym etapie karta przedpłacona może nie zawierać żadnych środków pieniężnych lub - jeżeli Uczestnik wykonał już jakieś działania premiowane w Programie - może zawierać określoną ilość środków pieniężnych. Następnie, w toku prowadzenia Programu, Wnioskodawca weryfikuje wykonywanie przez Uczestników działań określonych dokładnie w regulaminie Programu.

Po stwierdzeniu wykonania przez Uczestnika działań określonych w regulaminie Programu Wnioskodawca przyznaje takiemu Uczestnikowi określoną premię pieniężną. Wysokość premii pieniężnej może być różna w zależności od stopnia wykonania określonych działań przez Uczestnika. Przyznana premia pieniężna jest następnie przelewana przez Wnioskodawcę z jego własnych środków pieniężnych na indywidualną kartę przedpłaconą wydaną wcześniej danemu Uczestnikowi. W przypadku premii rzeczowych, w tym świadczeń w postaci wyjazdów szkoleniowych, towary i usługi, które mają zostać wydane Uczestnikom, zostaną najpierw we własnym imieniu i na własną rzecz zakupione przez Wnioskodawcę z własnych środków pieniężnych, a następnie we własnym imieniu wydane uprawnionym Uczestnikom. Podmiotem wydającym premie rzeczowe będzie Wnioskodawca.

Koszty organizacji Programu - w tym koszty przelania Uczestnikom premii pieniężnych, jak również wydania premii rzeczowych, będą wchodziły w skład wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy od kontrahenta zlecającego przeprowadzenie Programu. Stosunek prawny pomiędzy zleceniodawcą Programu a Wnioskodawcą będzie ograniczony jedynie do zlecenia zorganizowania i przeprowadzenia Programu oraz zapłaty przez zleceniodawcę wynagrodzenia za realizację Programu przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca - jako organizator Programu wydający we własnym imieniu premie pieniężne lub rzeczowe Uczestnikom Programu, którzy są osobami fizycznymi i nie uczestniczą w Programie w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, a którzy uzyskali prawo do ww. premii pieniężnych lub rzeczowych zgodne z regulaminem Programu - jest zobowiązany wystawić informację podatkową PIT-8C zgodnie z art. 41 ust. 1 oraz art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, jako organizator Programu wydający we własnym imieniu i z własnych środków premie pieniężne lub rzeczowe Uczestnikom Programu, którzy są osobami fizycznymi i nie uczestniczą w Programie w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, a którzy uzyskali prawo do ww. premii pieniężnych lub rzeczowych zgodne z regulaminem Programu - jest zobowiązany wystawić Uczestnikom informację podatkową PIT-8C zgodnie z art. 41 ust. 1 oraz art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: "u.p.d.o.f.") opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c u.p.d.o.f. oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Źródła przychodów w ramach podatku dochodowego od osób fizycznych zostały określone w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 u.p.d.o.f. Stosownie do uregulowań zawartych w art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f., za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się między innymi dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17. Zdaniem Wnioskodawcy zarówno premie pieniężne, jak również premie rzeczowe, wydawane Uczestnikom Programu nieprowadzącym działalności gospodarczej nie spełniają warunków uznania ich za przychód ze źródeł opisanych w art. 12-14 i 17 i tym samym należy uznać je za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f.

Za każdy zakup wskazanych produktów Uczestnikowi naliczana jest premia pieniężna w wysokości określonej w regulaminie Programu. Przy spełnieniu warunków wskazanych w regulaminie odnośnie terminu realizacji oraz ilości zakupów wskazanych produktów, Uczestnikom będą przyznawane również premie rzeczowe. Ze względu na okoliczności przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, zważywszy że przedmiotowe premie nie będą wydawane w związku z konkursem, grą lub zakładem wzajemnym lub sprzedażą premiową, dochód z premii nie jest objęty zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, rozliczanym zgodnie z zasadami opisanymi w art. 41 ust. 4, art. 41 ust. 7 pkt 1, art. 42 ust. 1 i art. 42 ust. 1a u.p.d.o.f., lecz jest opodatkowany na zasadach ogólnych, tj. według skali podatkowej.

W konsekwencji wydanie premii pieniężnych oraz premii rzeczowych w Programie powinno zostać rozliczone zgodnie z art. 42a u.p.d.o.f., tj. w przypadku wydania premii Uczestnikom nieprowadzącym działalności gospodarczej na Wnioskodawcy spoczywał będzie obowiązek sporządzenia informacji według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości osiągniętych łącznie przychodów w Programie i w terminie do końca lutego roku podatkowego następującego po roku, w którym wydano premie, przekazać te deklaracje Uczestnikom Programu oraz naczelnikom urzędów skarbowych - odpowiednio właściwym według miejsca zamieszkania Uczestników.

Należy podkreślić, że stanowisko Wnioskodawcy jest zbieżne ze stanowiskiem wyrażonym przez Ministra Finansów w zmianie interpretacji indywidualnej z dnia 29 lutego 2012 r. (sygn. DD3/033/7/MCA/12/PK-39), w którym stwierdzono, że w przypadku, gdy wartość nagrody stanowi na gruncie przepisów ustawy przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, przychód ten podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej. To z kolei oznacza, że na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek płatnika wynikający z art. 41 ust. 4, art. 41 ust. 7 pkt 1, art. 42 ust. 1 i art. 42 ust. 1a ustawy, a wyłącznie obowiązek sporządzenia i przekazania imiennej informacji stosownie do postanowień art. 42a ustawy.

Wnioskodawca wskazuje, że analogiczne stanowisko wyrażone zostało w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 grudnia 2012 r. (sygn. IPPB2/415-901/12-2/JG), w której stwierdzono wprost: "w świetle powyższego, wartość ww. nagrody stanowi na gruncie przepisów ustawy przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy. Przychód ten podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej, a nie opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. A to oznacza, że na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek płatnika wynikający z art. 41 ust. 4, art. 41 ust. 7 pkt 1, art. 42 ust. 1 i art. 42 ust. 1a ustawy, a wyłącznie obowiązek sporządzenia i przekazania imiennej informacji stosownie do postanowień art. 42a ustawy". Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie dokonał identycznych stwierdzeń również w swojej wcześniejszej interpretacji indywidualnej z dnia 25 września 2012 r. (sygn. IPPB2/415-638/12-2/MK), w której wskazano, że: "w świetle powyższego, wartość ww. nagród stanowi na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy. Przychód ten podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej, a nie opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. A to oznacza, że na organizatorze akcji jako podmiocie przekazującym ww. nagrody będzie ciążył obowiązek sporządzenia i przekazania imiennej informacji stosownie do postanowień art. 42a ustawy. Identyczne stanowisko znalazło wyraz także w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 listopada 2011 r. (sygn. IPPB4/415-659/11-4/SP).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei, w myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są inne źródła.

Zgodnie zaś z art. 11 ust. 1 ustawy podatkowej, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak dowodzi użycie sformułowania "w szczególności", definicja źródeł przychodów ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie. Z przychodem z innych źródeł mamy zatem do czynienia w każdym przypadku, kiedy podatnik osiąga korzyść majątkową.

Nadmienić należy, że po myśli art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z analizy wniosku wynika, że Spółka jest organizatorem programu lojalnościowego skierowanego do właścicieli i pracowników sklepów ogrodniczych i rolniczych. Program ten został zlecony Wnioskodawcy przez kontrahenta, który jest dystrybutorem środków ochrony roślin, nawozów, nasion itp. Spółka wskazała, że realizacja i prowadzenie Programu spoczywa na Wnioskodawcy. W ramach Programu Spółka wypłacać będzie premie pieniężne oraz wydawać premie rzeczowe z własnych środków. Podmiotem wypłacającym, jak i wydającym premie będzie Spółka. Koszty organizacji ww. Programu - w tym koszty przelania Uczestnikom premii pieniężnych, jak również wydania premii rzeczowych - będą wchodziły w skład wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy od kontrahenta.

Reasumując, stwierdzić należy, że z tytułu wypłaty i wydania premii odpowiednio pieniężnych i rzeczowych Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia informacji o wysokości przychodów (PIT-8C), o której mowa w cytowanym wyżej art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Brak powyższego obowiązku po stronie Spółki wynika z faktu, że - pomimo tego, że to Wnioskodawca przekazywać będzie ww. premie Uczestnikom Programu to jednak - ciężar ekonomiczny związany z realizacją Programu spoczywać będzie na kontrahencie Spółki. Jak bowiem wskazano w opisie zdarzenia przyszłego koszty przelania Uczestnikom premii pieniężnych, jak również wydania premii rzeczowych będą wchodziły w skład wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy od kontrahenta.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że przedmiotowe interpretacje wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w niniejszym postępowaniu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl