ILPB2/415-26/14-2/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-26/14-2/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2013 r. (data wpływu 2 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Postanowieniem sądu z dnia 13 września 2012 r. Wnioskodawca nabył spadek po zmarłym wuju (udział Zainteresowanego w spadku wynosił #189;). W skład masy spadkowej wchodził wyłącznie lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość, którego wuj był jedynym właścicielem.

Od otrzymanego spadku w terminach określonych przepisami prawa Wnioskodawca zapłacił podatek od spadków i darowizn oraz złożył do właściwego urzędu skarbowego formularz SD-3.

Dnia 8 stycznia 2013 r. na mocy aktu notarialnego odziedziczone mieszkanie zostało sprzedane przez Zainteresowanego oraz drugiego spadkobiercę (którego udział w spadku wynosił również 1/2).

W styczniu 2013 r. Wnioskodawca otrzymał od nabywcy 1/2 łącznej ceny sprzedaży mieszkania.

Odpłatne zbycie odziedziczonej nieruchomości nie nastąpiło w wykonaniu działalności gospodarczej.

Całkowity dochód z tytułu odpłatnego zbycia odziedziczonej nieruchomości Zainteresowany planuje przeznaczyć na zakup innej nieruchomości (lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub domu) położonej na terytorium Polski, w następujący sposób:

* nieruchomość zostanie nabyta w terminie do dnia 31 grudnia 2015 r., tj. w tym terminie zostanie zawarta umowa oraz zostaną faktycznie wydatkowane środki pieniężne na zakup nieruchomości;

* wydatki na zakup nieruchomości zostaną poniesione w części przez Zainteresowanego, a w części przez pełnoletnią córkę Wnioskodawcy;

* nabyta nieruchomość będzie stanowiła współwłasność Zainteresowanego oraz córki, zaś udziały przypadające na każdą z tych osób zostaną ustalone stosownie do wydatków poniesionych przez te osoby na zakup nieruchomości;

* w nabytej nieruchomości współwłaściciele będą realizowali własne cele mieszkaniowe;

* nabyta nieruchomość nie będzie wynajmowana na rzecz osób trzecich.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:

* aktualnie nie zostały jeszcze podjęte żadne działania dotyczące zakupu ww. nieruchomości (jest to zdarzenie przyszłe, dopiero planowane);

* w momencie nabycia ww. nieruchomości Zainteresowany nie będzie pozostawał w związku małżeńskim;

* posiada już jedną nieruchomość (mieszkanie), natomiast córka Wnioskodawcy nie posiada na własność lub współwłasność żadnej nieruchomości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dochód uzyskany przez Wnioskodawcę z odpłatnego zbycia odziedziczonej nieruchomości i następnie przeznaczony na zakup innej nieruchomości (nieruchomość ta zostanie nabyta wspólnie z córką) podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskany przez Zainteresowanego z odpłatnego zbycia udziału w odziedziczonej nieruchomości, który następnie zostanie w całości przeznaczony na zakup innej nieruchomości wspólnie z córką, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym w związku z uzyskaniem tego dochodu w 2013 r. nie ciąży na Wnioskodawcy żadne zobowiązanie podatkowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2, nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Wobec tego odpłatne zbycie udziału w nieruchomości, odziedziczonego przez Zainteresowanego w 2012 r. i sprzedanego w styczniu 2013 r., stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ww. ustawy).

Stosownie do art. 30e ust. 1 ustawy, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. W myśl jego ust. 2 podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Jednakże, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. stawy, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131, uważa się m.in. wydatki poniesione na nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem - położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Z przywołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że okolicznością decydującą o prawie do zwolnienia z opodatkowania 19% podatkiem dochodowym przychodu uzyskanego przez Wnioskodawcę z odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości jest wydatkowanie go na cele mieszkaniowe, tj. na zakup nieruchomości, w której będzie faktycznie zaspokajał swoje potrzeby mieszkaniowe.

Dla oceny możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego nie ma znaczenia fakt posiadania przez Zainteresowanego innych nieruchomości lub ich brak.

Wobec powyższego - w opinii Wnioskodawcy - przywołane przepisy prawa podatkowego w pełni potwierdzają stanowisko przedstawione w przedmiotowej sprawie, tj.:

* dochód uzyskany przez Zainteresowanego z odpłatnego zbycia udziału w odziedziczonej nieruchomości, który następnie zostanie w całości przeznaczony na zakup innej nieruchomości wspólnie z córką, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy;

* w związku z uzyskaniem tego dochodu w 2013 r. nie ciąży na Wnioskodawcy żadne zobowiązanie podatkowe.

Na potwierdzenie prezentowanego powyżej stanowiska Zainteresowany przywołał szereg interpretacji indywidualnych wydanych przez organy uprawnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo, odnosząc się do powołanych przez Zainteresowanego interpretacji indywidualnych organów podatkowych, należy stwierdzić, że wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl