ILPB2/415-259/07-2/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-259/07-2/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku XX S.A. przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2007 r. (data wpływu 24 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów z tytułu zbycia akcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów z tytułu zbycia akcji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Grupa XXX z siedzibą w Hiszpanii planuje przydzielić pracownikom podmiotów zależnych działających na całym świecie po 100 akcji B (...)H (...). W związku z powyższym, planowane jest przydzielenie każdemu z obecnych pracowników Bank XX S.A. z siedzibą we W. (dalej: "Bank") po 100 akcji B (...)H (...). Bank zostanie obciążony przez Grupę XXX kosztami nabycia na wolnym rynku powyższych akcji dla swoich pracowników.

Warunkiem otrzymania przedmiotowych akcji jest fakt zatrudnienia w Banku. Ponieważ przekazanie akcji nastąpi w terminie późniejszym, beneficjentami będą zarówno pracownicy Banku, jak również byli pracownicy Banku (dalej zwani razem: Beneficjentami). W celu otrzymania akcji Beneficjenci będą zobowiązani do założenia rachunku depozytowego w Hiszpanii.

Mając na uwadze przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity z dnia 31 stycznia 2000 r.; Dz. U. Nr 14, poz. 176) z tytułu nieodpłatnego przekazania akcji po stronie pracowników Banku powstanie przychód z tytułu stosunku pracy opodatkowany na podstawie art. 12 Ustawy PIT według skali podatkowej. W związku z powyższym wartość otrzymanych przez pracowników akcji zostanie uwzględniona w ich przychodzie z tytułu zatrudnienia podlegającego podatkowi dochodowemu od osób fizycznych, a także będzie podlegać obowiązkowi odprowadzenia składek na ubezpieczenia społeczne. Mając na uwadze treść art. 11 ust. 2a Ustawy PIT do którego odwołuje się art. 12 Ustawy PIT, przychodem dla pracowników będzie wartość rynkowa przedmiotowych akcji z dnia przyznania.

W przypadku osób uprawnionych do otrzymania akcji, a nie będących w momencie przekazania akcji już pracownikami Banku, Bank wystawi oraz prześle tym osobom oraz właściwym dla nich urzędom skarbowym informacje o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (formularz PIT-8C).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku zbycia akcji przez Beneficjenta, kosztem uzyskania przychodu będą:

* zgodnie z art. 22 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość akcji z dnia ich przyznania (wartość przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia)

oraz

* zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 1 powyższej ustawy koszty założenia rachunku depozytowego i koszty usług maklerskich.

Zdaniem Wnioskodawcy, w momencie sprzedaży otrzymanych bezpłatnie i opodatkowanych z tego tytułu akcji, Beneficjenci będą mogli rozpoznać koszt uzyskania przychodu w wysokości wartości rynkowej akcji z dnia ich przyznania (wartość przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia) powiększonej o wydatki poniesione w związku z założeniem rachunku depozytowego oraz koszty usług maklerskich.

Zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 1 Ustawy PIT dochodem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych jest "różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 (...) osiągnięta w roku podatkowym".

Mając na uwadze treść art. 23 ust. 1 pkt 38 Ustawy PIT, w momencie zbycia papierów wartościowych kosztem uzyskania przychodu są wydatki na objęcie papierów wartościowych w tym m.in. akcji.

Z powyższych przepisów wynika, iż za koszt podatkowy w momencie zbycia akcji można uznać wszelkie wydatki poniesione w celu nabycia tych akcji.

Jak zostało to wskazane w stanie faktycznym, Beneficjenci w celu otrzymania akcji są zobowiązani do założenia oraz prowadzenia rachunku depozytowego w Hiszpanii. Zatem poniesienie odpowiedniego kosztu jest konieczne w celu uzyskania przychodu w postaci przydzielonych akcji. W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż Beneficjenci, w momencie zbycia otrzymanych akcji będą uprawnieni do rozpoznania kosztu uzyskania przychodu z tytułu założenia oraz prowadzenia rachunku depozytowego w Hiszpanii oraz dodatkowych usług maklerskich.

Dodatkowo pragnie wskazać, iż zgodnie z art. 22 ust. 1d Ustawy PIT "w przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych świadczeń, w związku z którymi, stosownie do art. 11 ust. 2 - 2b, określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji zgodnie z odrębnymi przepisami, jest:

1)

wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2 i 2a

albo

2)

wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2b, powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych rzeczy lub praw albo innych świadczeń - pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1."

Z powyższego przepisu wynika, iż w przypadku, gdy podatnik otrzymał jakąkolwiek rzecz lub prawo bezpłatnie lub częściowo odpłatnie i rozpoznał z tego tytułu dodatkowy przychód, w przypadku zbycia tej rzeczy lub prawa kosztem uzyskania przychodu jest wartość tej rzeczy lub świadczenia podlegająca opodatkowaniu w momencie otrzymania.

Mając powyższe na uwadze, oraz fakt, iż wartość otrzymanych akcji zwiększy przychód poszczególnych Beneficjentów, zdaniem Zainteresowanego, w momencie zbycia akcji będą oni uprawnieni do rozpoznania kosztu podatkowego w wysokości wartości tych akcji w momencie przyznania (wartość podlegająca opodatkowaniu). Ponadto pragnie wskazać, iż analogiczne stanowisko w podobnej sprawie zajęła Izba Skarbowa w Łodzi w decyzji z dnia 17 maja 2007 r. (PB I (...) zmieniającej wcześniejsze stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego uznając, iż "w przedstawionym stanie faktycznym, pracodawca zaproponował swoim pracownikom zakup akcji po cenie preferencyjnej, pokrywając ze środków własnych różnicę pomiędzy ceną rynkową akcji a odpłatnością ponoszoną przez pracowników. Przychód odpowiadający tej różnicy został opodatkowany jako przychód ze stosunku pracy. Stosownie natomiast do zapisu art. 22 ust. 1d ustawy w przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych świadczeń, w związku z którymi stosownie do art. 11 ust. 2 - 2b, określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, (...), jest (...) wartość przychodu określonego wart. 11 ust. 2b, (...). W konsekwencji przy zbyciu akcji nabytych w przedstawiony powyżej sposób, ustalając wysokość kosztów uzyskania przychodu należy uwzględnić przepisy art. 23 ust. 1 w związku z cytowanym art. 22 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem do kosztów uzyskania przychodu ze zbycia przedmiotowych akcji zaliczyć należy również przychód odpowiadający różnicy między ceną rynkową akcji a odpłatnością ponoszoną przez pracowników przy ich nabyciu. Takie stanowisko zajęło Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 16 marca 2007 r. znak: MB8/250/2007".

W związku z powyższym Wnioskodawca zwraca się o potwierdzenie swojego stanowiska w przedmiotowej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl