ILPB2/415-256/14-4/WS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-256/14-4/WS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2014 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 27 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 kwietnia 2014 r. (data wpływu 8 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi w zakresie prawa do zwrotu części wydatków od zakupów materiałów budowlanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2014 r. Wnioskodawczyni złożyła do Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.

Pismem z dnia 25 lutego 2014 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 15 oraz art. 14b § 1 i 6 ustawy - Ordynacja podatkowa, przekazał wniosek do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wyjaśnić bowiem należy, że zgodnie ze znowelizowanym art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa, z dniem 1 lipca 2007 r. organem właściwym do dokonywania interpretacji przepisów prawa podatkowego został Minister Finansów.

Natomiast, stosownie do art. 14b § 6 Ordynacji podatkowej Minister Finansów upoważnił - w drodze ww. rozporządzenia - dyrektorów pięciu izb skarbowych do wydawania interpretacji indywidualnych w jego imieniu i w ustalonym zakresie, określając jednocześnie właściwość rzeczową i miejscową upoważnionych organów.

W analizowanym przypadku, właściwym miejscowo organem podatkowym do wydania pisemnej interpretacji od dnia 1 lipca 2007 r. jest - w związku z § 6 ww. rozporządzenia - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 i § 4 oraz art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym pismem z dnia 28 marca 2014 r. nr ILPB2/415-256/14-2/WS, wezwano Wnioskodawczynię do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawczynię, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 28 marca 2014 r., skutecznie doręczono dnia 1 kwietnia 2014 r., zaś w dniu 8 kwietnia 2014 r. (data nadania 7 kwietnia 2014 r.), do tut. organu wpłynęła odpowiedź, w której Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest właścicielką 1/8 części budynku mieszkalnego położonego na działce budowlanej o powierzchni 1658 m2. Własność nieruchomości Zainteresowana nabyła w drodze postępowania spadkowego. W porozumieniu z pozostałymi współwłaścicielami budynku nastąpi podział notarialny nieruchomości w ten sposób, że Wnioskodawczyni zostanie jedyną właścicielką wydzielonej działki budowlanej o powierzchni ok. 600 m2, natomiast siostra Wnioskodawczyni zostanie właścicielką domu i pozostałej części działki, na której znajduje się budynek. Po uregulowaniu notarialnym ww. sprawy na swojej działce Zainteresowana planuje wybudować budynek mieszkalny. Ma to być budynek na własne potrzeby mieszkalne o powierzchni użytkowej do 100 m2. Wnioskodawczyni jest osobą przed ukończeniem 36 roku życia, a dom którego jest współwłaścicielką nie ma wydzielonych lokali mieszkalnych, jest jednym mieszkaniem. Żadnych wydatków na zakup materiałów budowlanych do budowy domu jednorodzinnego Wnioskodawczyni jeszcze nie poniosła. Jest przed wydaniem pozwolenia na budowę.

Jednocześnie analizując warunki określone w ustawie o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi do zwrotu podatku VAT od zakupów materiałów budowlanych Wnioskodawczyni stwierdziła, że zamierza wybudować dom jednorodzinny by zapewnić swojej rodzinie warunki mieszkalne. O pozwolenie na budowę Wnioskodawczyni występuje po 1 stycznia 2014 r., powierzchnia domu nie przekroczy 100 m2. Ani Wnioskodawczyni, ani jej mąż nie osiągną 36 lat w roku, w którym prawdopodobnie dostaną pozwolenie na budowę. Dotychczas Zainteresowana nie była właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, ani lokalu mieszkalnego. Jest natomiast współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego (dom jednorodzinny) wraz z matką i dwójką rodzeństwa. Udziały Wnioskodawczyni wynoszą 1/8 całości (dom + działka). Gdy zniesiona zostanie współwłasność, Zainteresowana nie zostawi po sobie lokalu mieszkalnego. Obecnie dom zamieszkały jest przez trzy rodziny, które korzystają wspólnie ze wszystkich pomieszczeń. Żadna z rodzin nie ma osobnego lokalu mieszkalnego. Dom jednorodzinny, którego Wnioskodawczyni jest współwłaścicielem i który zamieszkuje z innymi współwłaścicielami składa się z trzech pokoi mieszkalnych, kuchni, łazienki, WC, spiżarni i dwóch korytarzy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa dotyczących rozliczenia podatku VAT w 2014 r. będzie Wnioskodawczyni przysługiwał zwrot podatku za zakupione materiały budowlane do budowy domu.

Zdaniem Wnioskodawczyni, należy Jej się ww. zwrot.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 38 i art. 39 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi (Dz. U. z 2013 r. poz. 1304 z późn. zm.) - z dniem 1 stycznia 2014 r. straciła moc ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.) regulująca zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi - osoba fizyczna, która po dniu 1 stycznia 2014 r. poniosła wydatki na zakup materiałów budowlanych, ma prawo ubiegać się o zwrot części tych wydatków, zwany dalej "zwrotem wydatków".

W myśl art. 20 ust. 3 ww. ustawy, o zwrot wydatków można się ubiegać, jeżeli:

1.

wydatki zostały poniesione w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych w związku z:

a.

budową domu jednorodzinnego albo

b.

nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny;

2.

przedsięwzięcie, o którym mowa w pkt 1, było realizowane na podstawie pozwolenia na budowę wydanego po dniu 1 stycznia 2014 r.;

3.

powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, o których mowa w pkt 1, nie przekracza odpowiednio:

a.

75 m2 i 100 m2,

b.

85 m2 i 110 m2 - w przypadku gdy osoba fizyczna w dniu wydania pozwolenia na budowę, o którym mowa w pkt 2, wychowywała przynajmniej troje dzieci spełniających warunki, o których mowa w art. 7 ust. 2;

4.

osoba fizyczna do końca roku kalendarzowego, w którym wydano pozwolenie na budowę lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, nie ukończyła 36 lat;

5.

do dnia złożenia wniosku o zwrot wydatków osoba fizyczna nie była:

a.

właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego,

b.

osobą, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, którego przedmiotem jest lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny,

c.

właścicielem lub współwłaścicielem budynku, jeżeli jego udział w przypadku zniesienia współwłasności obejmowałby co najmniej jeden lokal mieszkalny

- z wyłączeniem domu jednorodzinnego albo lokalu mieszkalnego, o którym mowa w pkt 1.

Zgodnie z art. 21 ww. ustawy - zwrot wydatków dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT, udokumentowanych fakturami wystawionymi dla osoby fizycznej od dnia wydania pozwolenia na budowę, o którym mowa w art. 20 ust. 3 pkt 2, do dnia 30 września 2018 r.

Stosownie do art. 23 ust. 1 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi - zwrot wydatków dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym. Wniosek o zwrot wydatków osoba fizyczna składa raz, nie później niż do dnia 31 grudnia roku, w którym zgodnie z prawem miało miejsce przystąpienie do użytkowania wybudowanego lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego (art. 23 ust. 2 ww. ustawy).

Z powyższych przepisów wynika zatem, że jeżeli osoba fizyczna od 1 stycznia 2014 r. poniesie w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych wydatki na zakup materiałów budowlanych w związku z budową domu jednorodzinnego, to po spełnieniu warunków dotyczących zwrotu przewidzianych ustawą o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi może ubiegać się o zwrot części poniesionych wydatków.

Ponadto zgodnie z art. 21 ust. 1 i 2 ww. ustawy, zwrot wydatków dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT, udokumentowanych fakturami wystawionymi dla osoby fizycznej od dnia wydania pozwolenia na budowę, o którym mowa w art. 20 ust. 3 pkt 2, do dnia 30 września 2018 r. Dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu wydatków jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej.

Analizując warunki określone w ustawie o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi do zwrotu podatku VAT od zakupów materiałów budowlanych Wnioskodawczyni stwierdziła, że zamierza wybudować dom jednorodzinny by zapewnić swojej rodzinie warunki mieszkalne. O pozwolenie na budowę Wnioskodawczyni występuje po 1 stycznia 2014 r., powierzchnia domu nie przekroczy 100 m2. Ani Wnioskodawczyni, ani jej mąż nie osiągną 36 lat w roku w którym prawdopodobnie dostaną pozwolenie na budowę. Dotychczas Zainteresowana nie była właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, ani lokalu mieszkalnego. Jest natomiast współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego (dom jednorodzinny) wraz z matką i dwójką rodzeństwa. Udziały Wnioskodawczyni wynoszą 1/8 całości (dom + działka). Gdy zniesiona zostanie współwłasność, Zainteresowana nie zostawi po sobie lokalu mieszkalnego. Obecnie dom zamieszkały jest przez trzy rodziny, które korzystają wspólnie ze wszystkich pomieszczeń. Żadna z rodzin nie ma osobnego lokalu mieszkalnego. Dom jednorodzinny, którego Wnioskodawczyni jest współwłaścicielem i który zamieszkuje z innymi współwłaścicielami składa się z trzech pokoi mieszkalnych, kuchni, łazienki, WC, spiżarni i dwóch korytarzy.

Skoro zatem - tak jak wskazuje Wnioskodawczyni - spełnione zostaną warunki, określone w ustawie o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi, Zainteresowana będzie mogła ubiegać się o zwrot części wydatków od zakupów materiałów budowlanych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl