ILPB2/415-24/09-2/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-24/09-2/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2008 r. (data wpływu - 5 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości gruntowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości gruntowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 1979 r. rodzice Wnioskodawcy przekazali grunty swojego gospodarstwa rolnego na rzecz Skarbu Państwa za emeryturę. Pozostawili sobie na własność zabudowania mieszkalno-gospodarcze stanowiące odrębny przedmiot własności. Powyższe zabudowania darowali Zainteresowanemu aktem notarialnym w 1985 r.

Decyzjami Starosty z dnia 15 stycznia 2004 r., 15 marca 2005 r. oraz 22 lutego 2007 r. wydanymi na podstawie art. 6 ustawy z dnia 24 lutego 1989 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniach społecznych rolników indywidualnych i członków ich rodzin oraz zmianie ustawy o podatku rolnym (Dz. U. z 1989 r. Nr 10, poz. 53) stwierdza się, że nieodpłatne nabył On prawa własności działek gruntu x/3, x/4, x/5, x/6, x/7 o łącznej powierzchni 0,5185 ha. Ponadto Zainteresowany wyjaśnił, iż w uzasadnieniu decyzji podano, że celem nieodpłatnego przekazania na Jego rzecz ww. gruntów było uregulowanie stanu prawnego działki siedliskowej i działki niezabudowanej użytkowanej rolniczo.

W dniu 20 lipca 2008 r. Wnioskodawca sprzedał całą nieruchomość. w akcie notarialnym określona została wartość działki gruntu pod zabudowaniami mieszkalno-gospodarczymi w kwocie 8 000 zł, gdzie prawo własności do gruntu pod tymi zabudowaniami przyznano Zainteresowanemu decyzją Starosty lutego 2007 r.

Także poinformował, iż wartość działki pod stodołą określono na kwotę 8 000 zł, gdzie prawo własności do gruntu pod tymi zabudowaniami przyznano Wnioskodawcy decyzją Starosty 15 stycznia 2004 r. Natomiast prawo własności dotyczące użytków rolnych o pow. 0,2848 ha, których wartość określona została na kwotę 2 000 zł, przyznano na podstawie decyzji Starosty z dnia marca 2005 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż przedmiotowych działek gruntu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i jest źródłem przychodów w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a).

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskane ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości wraz z prawem własności działek gruntu nie są źródłem przychodów w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a), ponieważ nabycie nieruchomości wraz z prawem własności gruntów nie nastąpiło w latach 2004-2007.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.

W związku z powyższym koniecznym jest ustalenie daty nabycia przedmiotowej nieruchomości przez Zainteresowanego.

Z informacji przedstawionych we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wynika, że przedmiotowe działki stanowiły własność rodziców Wnioskodawcy do chwili ich przekazania na rzecz Skarbu Państwa za emeryturę. Forma prawna władania działkami została wówczas zmieniona z prawa własności na prawo użytkowania.

Decyzjami administracyjnymi z dnia:

* stycznia 2004 r.,

* marca 2005 r.

* lutego 2007 r.

- prawo własności przedmiotowych działek zostało przyznane Zainteresowanemu.

Podstawą prawną wydania decyzji był art. 6 ustawy z dnia 24 lutego 1989 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin oraz o zmianie ustawy o podatku rolnym (Dz. U. Nr 10, poz. 53), zgodnie z którym właścicielom budynków znajdujących się na działce gruntu, która wchodziła w skład gospodarstwa rolnego przekazanego Państwu na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem 1 stycznia 1983 r., przysługuje nieodpłatnie na własność działka gruntu, na której te budynki zostały wzniesione.

Z własnością wyłączonej nieruchomości jest związana służebność gruntowa w zakresie niezbędnym do korzystania z niej. o przeniesieniu własności działki, jej wielkości oraz ustanowieniu służebności orzeka terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej stopnia podstawowego.

Powyższy zapis wymienia, jako podmiot uprawniony, właścicieli, bez względu na sposób powstania własności (zakup, zamiana, zasiedzenie, spadek, itp.).

Wnioskodawca nabył jedynie uprawnienie do wystąpienia do Starosty z wnioskiem o przeniesienie własności przedmiotowych działek, gdyż stał się na podstawie darowizny właścicielem zabudowań położonych na tych działkach. Mógł zatem skorzystać z prawa zawartego w art. 6 ww. ustawy z dnia 24 lutego 1989 r. Nie miał jednak takiego obowiązku, a przeniesienia własności z mocy prawa ww. art. 6 nie przewidywał.

Nabycie na własność przedmiotowych działek nie wiąże się zatem z darowizną lecz wykonaniem praw właścicielskich.

Biorąc pod uwagę powyższe, prawo własności przedmiotowych działek nie zostało "stwierdzone", lecz przeniesione, zatem własność powstała z dniem uprawomocnienia się decyzji Starosty z dnia:

* stycznia 2004 r.,

* marca 2005 r.

* lutego 2007 r.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że w dacie przeniesienia własności nieruchomości na rzecz Zainteresowanego w drodze decyzji administracyjnych stał się On nabywcą tych nieruchomości (gruntów) w świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę, iż w dniu 20 lipca 2008 r. Wnioskodawca dokonał zbycia przedmiotowych nieruchomości, dochód uzyskany z ich sprzedaży podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż do zbycia doszło przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Z uwagi na fakt, iż przedmiotowe działki Zainteresowany nabył w: 2004 r., 2005 r. i 2007 r., do opodatkowania przychodu uzyskanego z ich zbycia znajdą zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. jak i od 1 stycznia 2007 r. (art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw, Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588). a więc do nabytych działek w: 2004 r. i 2005 r. zastosowanie znajdą przepisy ustawy podatkowej obowiązujące do końca 2006 r., natomiast do działki nabytej w 2007 r. należy zastosować przepisy ww. ustawy lecz, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r.

Artykuł 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. stanowi, iż przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł, natomiast ust. 2 tegoż przepisu, że podatek od przychodu, o którym mowa w ust. 1, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Natomiast w świetle art. 28 ust. 2a zasada, o której mowa w ust. 2 zdanie drugie, nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

W odniesieniu do kwestii opodatkowania przychodu z tytułu działki nabytej w 2007 r. jak już wyżej wskazano będą miały zastosowanie przepisy ustawy podatkowej w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r. - od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi - 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Dokonując wyceny działek należy mieć na uwadze przepis art. 19 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Natomiast w odniesieniu do zabudowań posadowionych na przedmiotowych działkach stwierdzić należy, iż nabycie ich nastąpiło w 1985 r. w drodze darowizny. Kwota uzyskana z ich sprzedaży nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu, gdyż zbycie ich zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl