ILPB2/415-236/07-2/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-236/07-2/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana Z. G. przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2007 r. (data wpływu 12 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe, z zastrzeżeniem warunków przedstawionych w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest rolnikiem. Posiada wraz z małżonką duże gospodarstwo rolne. W skład tego gospodarstwa wchodzi m.in. nieruchomość o łącznej powierzchni 10,03 ha obejmująca dwie działki o numerach: 596/7 i 110. Powyższą nieruchomość Wnioskodawca wraz z małżonką nabyli od osób fizycznych na podstawie umów sprzedaży z dnia 5 maja 2002 r., 30 marca 2006 r. i włączył do prowadzonego gospodarstwa rolnego. W dniu 20 lipca 2007 r. Wnioskodawca sprzedał niezabudowaną działkę rolną wchodzącą w skład nieruchomości nabytej w dniu 30 marca 2006 r. o nr 110 i powierzchni 4,63 ha. Ponadto, Wnioskodawca nadmienia, iż z zaświadczenia Wójta Gminy z dnia 30 maja 2007 r. Nr X wynika, że dla powyższej działki Gmina nie posiada obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz, że teren tej działki nie jest objęty decyzją o warunkach zabudowy wydaną przez Wójta Gminy, która powoduje zmianę zagospodarowania terenu. Nabywcą przedmiotowej działki była S.A. Z notarialnej umowy sprzedaży powyższej działki nie wynika w jakim celu Spółka nabyła tą nieruchomość. Wnioskodawca dodaje, że z informacji uzyskanych z sobie właściwego (ze względu na miejsce zamieszkania) Urzędu Skarbowego wynika, iż w związku z tą transakcją powstał obowiązek podatkowy w postaci zryczałtowanego podatku dochodowego, gdyż właścicielem sprzedanej działki pozostawał Zainteresowany krócej niż 5 lat, licząc od końca roku, w którym dokonał jej zakupu. Również z Urzędu Skarbowego uzyskał informację odnośnie skorzystania ze zwolnienia podatkowego zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym Wnioskodawca wybrał zwolnienie przedmiotowe w myśl art. 21 ust. 1 pkt 32 cytowanej wyżej ustawy podatkowej. Pragnie zaznaczyć, że ma jednak duże wątpliwości co do słuszności takiego załatwienia sprawy. Uważa, że nie musi składać oświadczenia ani wydawać z tyt. tej sprzedaży przychodu na wymienione w ww. ustawie cele. W związku z tym, wg Wnioskodawcy nie jest On zobligowany do spełnienia warunków dotyczących zwolnienia podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca słusznie postąpił uznając, że wyżej opisana transakcja powoduje powstanie obowiązku podatkowego przy czym składając stosowne oświadczenie wynikające z przepisów ustawy o podatku dochodowym pozwoli Jemu skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma On obowiązku spełniać warunków do zwolnienia od zryczałtowanego podatku dochodowego określonego w przepisach ustawy o podatku dochodowym, ponieważ uzyskany przez niego wraz małżonką przychód korzysta ze zwolnienia od tego podatku na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z przepisu tego wynika, że wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny. Wnioskodawca dodaje, że nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży, w chwili zakupu i w momencie zbycia pozostawała nieruchomością rolną stanowiącą grunty orne. W oczywisty sposób wynika to z aktu notarialnego sporządzonego na okoliczność tej sprzedaży. Strona kupująca w chwili sprzedaży nie określiła w jakim celu nabywa zbywaną nieruchomość rolną. Z załączonego do aktu notarialnego zaświadczenia Nr X wydanego przez Wójta Gminy wynika wprost, że dla zbywanej przez Wnioskodawcę wraz żoną działki Nr 110 Gmina nie posiada obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz, że teren ww. działki nie jest objęty decyzją o warunkach zabudowy wydawaną przez Wójta gminy, powodującą zmianę zagospodarowania terenu. Z załączonego wypisu i wyrysu ww. działki wydanego przez Starostę P. dnia 31 maja 2007 r. wynika, że działka ta stanowi grunty orne. Dlatego Wnioskodawca wraz z żoną uważa, że nie wystąpiły przesłanki przemawiające za uznaniem, że sprzedana przedmiotowa nieruchomość (działka) utraciła charakter rolny. Ponadto, Wnioskodawca pragnie dodać, że z żadnego dokumentu sporządzonego na okoliczność powyższej transakcji nie wynika, że zbyta działka w związku z tą sprzedażą utraciła charakter rolny. Tak więc w ocenie Wnioskodawcy uzyskany przychód korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 powołanej ustawy podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, z zastrzeżeniem warunków przedstawionych w uzasadnieniu.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzona ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) zmieniła zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 tej noweli do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w ww. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przez dniem 1 stycznia 2007 r.

Na mocy art. 28 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym (w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.), podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek jest płatny bez wezwania - w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia - na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada, o której mowa powyżej nie ma zastosowania do podatników, którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a).

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r. wynika, iż wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, między innymi na budowę, rozbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Mając na uwadze fakt, że Wnioskodawca sprzedał nieruchomość rolną, to przy zachowaniu warunków art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy podatkowej, przychody uzyskane z tytułu tej sprzedaży podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego. Wymieniony wyżej przepis stanowi, że przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego są wolne od podatku dochodowego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Z postanowień art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż ilekroć w tej ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Natomiast w rozumieniu przepisów art. 2 ust. 1 w związku z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

W związku z powyższym zwolnienie przychodów ze sprzedaży gruntów, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od podatku dochodowego uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

* zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne, lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

* muszą wchodzić w skład gospodarstwa rolnego (tj. będące własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha),

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży charakteru rolnego. Utrata charakteru rolnego lub leśnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia.

Jak wspomniano wyżej, jedną z zasadniczych przesłanek wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest to, aby zbywane grunty zachowały charakter rolny lub leśny.

Oceniając spełnienie tej przesłanki należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy gruntu, odnośnie dalszego przeznaczenia nieruchomości.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży, w chwili zakupu i w momencie zbycia pozostawała nieruchomością rolną stanowiącą grunty orne, wchodzącą w skład gospodarstwa rolnego.

Jednakże nie jest wiadomym, w jakim celu S.A. nabyła przedmiotową nieruchomość rolną. Fakt ten budzi wątpliwość tut. organu.

Zatem, jeżeli transakcja zbycia tej działki rolnej nie spowodowała zmiany jej dotychczasowego przeznaczenia tj. charakteru rolnego (Strona kupująca dokonała zakupu wyłącznie celem jego wykorzystania wyłącznie w charakterze rolnym), to nie ma obowiązku uiszczenia zryczałtowanego 10% podatku dochodowego na podstawie zwolnienia przedmiotowego określonego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie tut. organ informuje, że w świetle korzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 cyt. ustawy, Wnioskodawca nie ma obowiązku złożenia stosownego oświadczenia wynikającego z przepisów art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl