ILPB2/415-235/08-2/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-235/08-2/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2008 r. (data wpływu 25 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odprawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W związku z zakończeniem VI kadencji Senatu Wnioskodawcy przysługuje odprawa, która zgodnie z § 9 Uchwały nr 12 Prezydium Senatu z 7 stycznia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu wypłacania senatorom uposażania oraz odprawy parlamentarnej winna być wypłacana niezwłocznie po zakończeniu kadencji. Kadencja Senatu RP zakończyła się 4 listopada 2007 r. a do dnia sporządzenia przedmiotowego wniosku odprawa nie została wypłacona. Pomimo to w przesłanej informacji PIT 11 została wykazana jako dochód za 2007 r. a także został od niej pobrany podatek tytułem zaliczki.

W odpowiedzi na zgłoszone żądanie sprostowania deklaracji, Kancelaria Senatu wyjaśniła, że postawiła do dyspozycji Zainteresowanego należne pieniądze, sporządzając w grudniu 2007 r. listę wypłaty parlamentarnej, jednakże nie wypłaciła ich z powodu braku rozliczenia się w ciągu 30 dni od zakończenia kadencji ze składników majątkowych Kancelarii wykorzystywanych w biurach senatorskich. Protokół przekazania został sporządzony 29 listopada 2007 r. z tym, że część wyposażenia pozostała w siedzibach biur poselskich i na mocy uzgodnień miała być przejęta przez biura poselskie. Proces przekazywania nie został do chwili obecnej zakończony. Kancelaria Senatu twierdzi, że fakt ten nie pozwolił na przekazanie należnej odprawy oraz, że została ona ujęta w księgach rachunkowych Kancelarii jako nie podjęte wynagrodzenie i prawidłowo wykazana w deklaracji PIT 11 za rok ubiegły.

Według informacji uzyskanych od innych posłów inne stanowisko w tej sprawie zajmuje Kancelaria Sejmu, która deklarację PIT 11 sporządza po faktycznej wypłacie odprawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana przez Wnioskodawcę odprawa stanowi przychód roku 2007 czy 2008 (zakładając, że w tym roku zostanie wypłacona).

Zdaniem Wnioskodawcy, odprawa nie może stanowić przychodu ubiegłego roku, ponieważ nie została wypłacona ani nie była faktycznie postawiona do dyspozycji. W takiej sytuacji deklaracja PIT 11 została sporządzona nieprawidłowo i niesłusznie została pobrana zaliczka na podatek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do postanowień art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z powyższym, wszelkie przychody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w roku ich otrzymania lub postawienia do dyspozycji.

§ 9 uchwały prezydium senatu z dnia 7 stycznia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu wypłacania senatorom uposażenia, dodatków do uposażenia, uposażenia dodatkowego oraz odprawy parlamentarnej stanowi, że odprawę parlamentarną w wysokości trzech uposażeń wypłaca się senatorowi niezwłocznie po zakończeniu kadencji Senatu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Kadencja Senatu zakończyła się w dniu 4 listopada 2007 r. Wnioskodawca nie rozliczył się jednak w terminie 30 dni od zakończenia kadencji ze wszystkich składników majątkowych Kancelarii wykorzystywanych w biurach senatorskich.

W związku z tym Kancelaria Senatu dokonała potrącenia z należnej wypłaty wartości nie rozliczonych składników majątkowych i dlatego z dniem, w którym Wnioskodawca był zobowiązany je zwrócić odprawa stała się przychodem.

W informacji PIT 11 kwota odprawy została wykazana jako przychód za 2007 r., a także został od niej pobrany podatek.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz prawny, należy stwierdzić, iż otrzymana przez Wnioskodawcę odprawa stanowi przychód 2007 r..

Zainteresowany miał obowiązek rozliczenia się ze składników majątkowych w wyznaczonym terminie. Miał On też możliwość odbioru odprawy w określonym czasie, co oznacza iż należność ta została postawiona do jego dyspozycji, powodując powstanie przychodu.

Fakt nie dokonania rozliczenia przez Wnioskodawcę nie oznacza, że środki pieniężne nie były postawione do jego dyspozycji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl