ILPB2/415-202/14-5/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-202/14-5/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2014 r. (data wpływu 18 lutego 2014 r), uzupełnionym w dniu 2 czerwca 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wkładu mieszkaniowego nabytego w spadku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wkładu mieszkaniowego nabytego w spadku, a także w przedmiocie podatku od spadków i darowizn.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 i § 4 oraz art. 14f § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 8 maja 2014 r. nr ILPB2/415-202/14-2/ES, ILPB2/436-48/14-2/MK Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawczynię, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

W dniu 2 czerwca 2014 r. wniosek uzupełniono.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zgodnie z postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 30 lipca 2013 r. Wnioskodawczyni nabyła spadek, w udziale 1/5, po zmarłej w dniu 18 października 2012 r. ciotce (siostra ojca Wnioskodawczyni). Przedmiotem spadku był wkład mieszkaniowy, gdyż spadkodawczyni przysługiwało mieszkanie spółdzielcze, ale nie własnościowe. W związku z powyższym Spółdzielnia Mieszkaniowa wypłaciła spadkobiercom ww. wkład w wysokości przysługujących im częściach oraz wystawiła informacje PIT-8C.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy od otrzymanego w spadku wkładu mieszkaniowego Wnioskodawczyni powinna zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych, czy podatek od spadków i darowizn.

Informuje się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawczyni w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przedmiocie ustawy o podatku od spadków i darowizn w dniu 4 czerwca 2014 r. zostało wydane odrębne rozstrzygniecie nr ILPB2/436-48/14-5/MK.

Zdaniem Wnioskodawczyni nabycie wkładu mieszkaniowego powinno być opodatkowane podatkiem od spadków i darowizn - art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy. W rezultacie Wnioskodawczyni powinna zapłacić podatek od spadków i darowizn w Urzędzie Skarbowym. Tym samym Wnioskodawczyni nie zgadza się z postępowaniem Spółdzielni Mieszkaniowej, która wystawiając informację PIT-8C wskazała, że wypłacone środki są dochodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazać należy, że zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Z literalnego brzmienia powołanego przepisu wynika zatem, że wyłączeniu spod działania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają przychody podlegające przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Na podstawie zaś art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.), podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności m.in. praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. dziedziczenia.

Tym samym, wynika z tego - biorąc pod uwagę przedstawiony wyżej zakres przedmiotowy ustawy o podatku od spadków i darowizn - że otrzymanie przez Wnioskodawczynię/Spadkobierczynię - jako osobę uprawnioną - przedmiotowego świadczenia podlega przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Podkreślić należy, że jakkolwiek niniejsza interpretacja dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia, czy powyższe nabycie podlega regulacjom ustawy o podatku od spadków i darowizn, ponieważ ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia jej podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W wydanej interpretacji w przedmiocie podatku od spadków i darowizn tut. Organ stwierdził: (...), że nabyty przez Wnioskodawczynię tytułem dziedziczenia udział 1/5 części we wkładzie mieszkaniowym podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, przy czym przedmiot opodatkowania stanowi zgromadzony wkład mieszkaniowy, a nie lokal mieszkalny.

Przechodząc na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie znajdą zastosowanie postanowienia art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, Wnioskodawczyni od otrzymanego w spadku wkładu mieszkaniowego nie będzie zobowiązana do uiszczenia podatku dochodowego.

Wobec powyższego, stanowisko Zainteresowanej należało uznać za prawidłowe.

Na zakończenie należy wskazać, że w toku postępowania interpretacyjnego nie podlegają analizie ani weryfikacji dołączone do wniosku materiały (kserokopia postanowienia sądu), gdyż upoważniony do wydania interpretacji indywidualnej organ podatkowy orzeka tylko i wyłącznie w obrębie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Organ rozpatrujący konkretną sprawę nie ma możliwości modyfikowania (uzupełniania, odtwarzania) stanu faktycznego tej sprawy, nie prowadzi również postępowania dowodowego w trybie działu IV Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl