ILPB2/415-194/08-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-194/08-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2008 r. (data wpływu 11 marca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 maja 2008 r. (data wpływu 26 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu zbycia akcji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu zbycia akcji.

Z uwagi na braki formalne Wnioskodawca został wezwany pismem z dnia 15 maja 2008 r. Nr ILPB2/415-194/08-2/JK do uzupełnienia złożonego wniosku poprzez doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 16 maja 2008 r., zaś w dniu 26 maja 2008 r. do tut. organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny przedstawiony we wniosku ORD-IN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca posiadał akcje w Domu Maklerskim, które były zakupione przed 2001 rokiem. Zainteresowany nie dokonywał żadnych transakcji na giełdzie po 2001 r.. W posiadaniu Wnioskodawcy znajdowało się między innymi 140 akcji firmy XXX. W dniu XXX 2006 r. wszystkie posiadane akcje zostały sprzedane. W lutym 2007 r. Zainteresowany otrzymał informację PIT-8C z Domu Maklerskiego. W części E tej informacji wykazano przychód w wysokości 13 743,90 zł, koszt uzyskania przychodu w wysokości 141,32 zł, dochód do opodatkowania 13 602,58 zł W części F informacji wykazano przychód w wysokości 7 364,34 zł.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się do Domu Maklerskiego z pismem o korektę informacji PIT-8C. Otrzymał odpowiedź, że w części E wykazano sprzedaż akcji XXX-YYYY po połączeniu spółek XXX i YYYY. Po tym fakcie Zainteresowany pojechał do Domu Maklerskiego i uzyskał informację, że po połączeniu ww. spółek otrzymał 175 akcji XXX-YYYY. Wnioskodawca podkreśla, że nie prosił o zamianę akcji XXX na akcje XXX-YYYY.

Zainteresowany podkreśla, że akcje firmy XXX były zakupione przed 2001 rokiem i z tego powodu nie powinien On płacić podatku. Do kosztu uzyskania przychodu nie wliczono wartości akcji XXX.

W odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia braków formalnych wniosku poprzez doprecyzowanie treści przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca podkreśla, że wszystkie sprzedane w 2006 r. akcje, były akcjami nabytymi w latach 1990 - 1991 w oparciu o obligacje otrzymane w zakładzie pracy. Sprzedane akcje nie były dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca słusznie zapłacił podatek w wysokości 2 585,00 zł z tytułu dokonanej w dniu 24 października 2006 r. transakcji sprzedaży akcji nabytych przed dniem 1 stycznia 2004 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż akcji zakupionych przed 2001 rokiem jest wolna od podatku. Zainteresowany podkreśla, że nie powinien z tego tytułu płacić podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2006 r., opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku. Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30, art. 30a-30c oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów. Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są kapitały pieniężne. Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

Artykuł 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2005 r. stanowi, że od dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19 %.

Dochodem, o którym mowa w art. 30b ust. 1 tej ustawy podatkowej jest zgodnie z ust. 2 pkt 1 tego artykułu różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.

Dochodów, o których mowa w art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z ust. 5 tego artykułu, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.

Ponadto z przepisu art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że podatnik, który uzyskał w roku podatkowym dochód z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b, obowiązany jest w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, złożyć urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika w ostatnim dniu roku podatkowego, a gdy zamieszkanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustało przed tym dniem - według ostatniego miejsca zamieszkania na jej terytorium, z zastrzeżeniem ust. 7, odrębne zeznanie, według ustalonego wzoru o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b.

Dochody uzyskane z ww. źródła przychodów należy wykazać na formularzu zeznania - PIT- 38.

Zgodnie z art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia się od podatku dochodowego w okresie od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2003 r. dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 202, poz. 1956, z późn. zm.) przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (poniesionych strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003 r. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy podatkowej, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem że papiery te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r.

Powołany w zdaniu poprzednim przepis oznacza, że jeżeli akcje sprzedane w 2006 r. przez Wnioskodawcę spełniałyby przesłanki określone w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to do opodatkowania dochodu osiągniętego z tego tytułu nie miałyby zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym także powoływane wyżej przepisy art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a), art. 30b ust. 1 i ust. 2 pkt 1 oraz art. 45 ust. 1a pkt 1 tej ustawy.

Na tej podstawie, zwolnienie z opodatkowania dochodu ze sprzedaży akcji nabytych przed 2004 r. zostało uzależnione od spełnienia łącznie dwóch warunków:

* dopuszczenia tych akcji do obrotu publicznego, oraz

* nabycia ich na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. z Nr 118, poz. 754 z późn. zm.)

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż nabyte przez Wnioskodawcę akcje nie były dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.

Wnioskodawca nie doprecyzował natomiast, w jaki sposób nabył przedmiotowe akcje tj.: czy ich nabycie nastąpiło na podstawie oferty publicznej, czy na giełdzie papierów wartościowych, czy w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, czy na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi. Określił jedynie, że zostały one nabyte w oparciu o obligacje otrzymane w zakładzie pracy.

Wobec powyższego uznać należy, że nie został spełniony jeden z warunków określonych w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy, gdyż akcje nie były dopuszczone do publicznego obrotu. W związku z tym przychód ze zbycia przez Wnioskodawcę akcji w 2006 r. nie korzysta ze zwolnienia od opodatkowania.

Zatem - kwota uzyskana przez Wnioskodawcę w roku 2006 z tytułu sprzedaży akcji stanowi źródło przychodu w rozumieniu przepisów art. 10 ust. 1 pkt 7 i art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) - ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a dochód ze sprzedaży akcji podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30b tej ustawy i powinien zostać wykazany w zeznaniu rocznym za 2006 r. - PIT-38.

Należy zauważyć, iż przedmiotowa interpretacja dotyczy jedynie stanu faktycznego opisanego we wniosku, który nie musi odzwierciedlać stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, gdyż tutejszy Organ w ramach procedury wydawania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego nie ma stosownego umocowania w przepisach prawa, umożliwiającego weryfikację przedstawionego we wniosku stanu. W konsekwencji, jeżeli przedstawiony we wniosku stan różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl