ILPB2/415-158/07-2/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-158/07-2/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2007 r. (data wpływu 14 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania przekazanych w formie darowizny udziałów w spółce jawnej - jest prawidłowe, natomiast w zakresie wyceny przedmiotu darowizny - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania przekazanych w formie darowizny udziałów w spółce jawnej, uzupełniony w dniu 5 grudnia 2007 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest współwłaścicielem przedsiębiorstwa "P.-T." spółka jawna P. C., M. C., samodzielnie sporządzającego bilans. Spółka zarejestrowana jest w Sądzie Rejestrowym w P. XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod pozycją X. Umowa spółki ustala zakres majątku: P. C. 70%, M. C. 30%. Ze względu na wiek (72 lata) Wnioskodawca zamierza darować swój majątek w spółce na rzecz wnuka k.c., syna P. C. Przekazanie majątku spółki jawnej nastąpiłoby poprzez zmianę umowy spółki. Zawiadomienie Naczelnika Urzędu Skarbowego o darowiźnie nastąpi w przewidywanym ustawą terminie. Do darowizny dołączona zostanie wycena według stanu księgowego, ze względu na formalności związane ze zmianą jednego właściciela: zmiana pieczątek, zgłoszenie do ZUS, urzędu skarbowego, sądu. Wszelkie formalności zostaną dokonane w miesiącu listopadzie z datą przyjęcia darowizny 31 grudnia 2007 r. Darczyńca po przejęciu darowizny będzie kontynuował działalność gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy transakcja przekazania w formie darowizny wnukowi udziałów firmy zwolniona jest z opłaty skarbowej na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

2.

Czy wycena księgowa ze względu na zwolnienie z czynności cywilnoprawnej jest właściwa, czy należy zastosować wycenę własną czy wycenę biegłego.

Zdaniem Wnioskodawcy przekazanie w formie darowizny udziałów firmy najbliższej rodzinie jest zwolnione z opłaty skarbowej na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, natomiast wycena winna być dokonana według wartości księgowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania pierwszego uznaje się za prawidłowe, jednak ze względu na inną podstawę prawną, niż wskazał Wnioskodawca, natomiast w zakresie pytania drugiego za nieprawidłowe.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest darowizna udziałów w spółce jawnej.

Pojęcie udziału jest często odnoszone do wszystkich praw i obowiązków przysługujących wspólnikowi w spółce. Udział określa ogół praw i obowiązków wspólnika, wynikających z jego uczestnictwa w spółce.

Prawa, o których mowa można klasyfikować według różnych kryteriów, przy czym - w zależności od tego, czy realizacja danego prawa prowadzi wprost, czy jedynie pośrednio, do przysporzenia majątkowego - wyróżnia się prawa majątkowe i prawa korporacyjne. Do praw majątkowych należy m.in. prawo rozporządzania udziałem, które może polegać na zbyciu.

Z uwagi na powyższe, przedmiotowe udziały należy zakwalifikować do praw majątkowych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514) podatkowi podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem - między innymi - darowizny.

W wyniku zmiany wprowadzonej ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, z dniem 1 stycznia 2007 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 222, poz. 1629) w ww. ustawie o podatku od spadków i darowizn dodano art. 4a, zgodnie z którym:

zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:

* zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2 - 8 i ust. 2,

* udokumentują - w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 - ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek bankowy nabywcy albo jego rachunek prowadzony przez spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową lub przekazem pocztowym.

Stosownie do przepisu wynikającego z art. 5 i art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn obowiązek podatkowy ciąży na obdarowanym jako nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych i powstaje z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy - z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia.

Jak wynika z powyższych przepisów całkowite zwolnienie od podatku następuje pod warunkiem zgłoszenia przez obdarowanego faktu nabycia majątku organowi podatkowemu (zgłoszenie na formularzu SD-Z1) i udokumentowania otrzymania środków pieniężnych dowodem przekazania na rachunek bankowy nabywcy albo jego rachunek prowadzony przez spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową lub przekazem pocztowym.

Obowiązek zgłoszenia nie obejmuje przypadków, gdy wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, nie przekracza kwoty określonej w art. 9 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy (tj. w dniu wydania niniejszej interpretacji indywidualnej 9.637 zł) lub gdy nabycie następuje na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego.

Konsekwencją niedotrzymania powyższych warunków będzie opodatkowanie według zasad określonych dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej z uwzględnieniem ulg podatkowych, określonych w ustawie dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że stosownie do brzmienia § 7 ust. 1 pkt 3b rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz. U. z 2005 Nr 165 poz. 1371), organem właściwym w sprawach darowizn - jeżeli przedmiotem darowizny są rzeczy ruchome i prawa majątkowe inne niż wymienione w lit. a) - jest organ według miejsca zamieszkania lub adresu siedziby darczyńcy w dniu przyjęcia darowizny przez obdarowanego, a jeżeli darczyńca nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w kraju - według miejsca zamieszkania obdarowanego.

Ustosunkowując się do drugiego zapytania Wnioskodawcy stwierdzić należy, iż w myśl art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy podstawę opodatkowania stanowi wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów (czysta wartość), ustalona według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego.

W myśl art. 8. ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych przyjmuje się w wysokości określonej przez nabywcę, jeżeli odpowiada ona wartości rynkowej tych rzeczy i praw, a wartość praw do wkładów oszczędnościowych - w wysokości tych wkładów.

Wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia powstania obowiązku podatkowego.

Jeżeli nabywca nie określił wartości nabytych rzeczy lub praw majątkowych albo wartość określona przez niego nie odpowiada, według oceny naczelnika urzędu skarbowego wartości rynkowej, organ ten wezwie nabywcę do jej określenia, podwyższenia lub obniżenia, w terminie nie krótszym niż 14 dni od dnia doręczenia wezwania, podając jednocześnie wartość według własnej, wstępnej oceny. Jeżeli nabywca, pomimo wezwania, nie określił wartości lub podał wartość nieodpowiadającą wartości rynkowej, naczelnik urzędu skarbowego dokona jej określenia z uwzględnieniem opinii biegłego lub przedłożonej przez nabywcę wyceny rzeczoznawcy. Jeżeli organ podatkowy powoła biegłego, a wartość określona z uwzględnieniem jego opinii różni się o więcej niż 33% od wartości podanej przez nabywcę, koszty opinii biegłego ponosi nabywca.

Jak z powyższego przepisu wynika dla potrzeb podatku od spadków i darowizn istotna jest cena rynkowa ustalana jak wyżej.

Ponadto tut. organ uznaje, iż użyte przez Wnioskodawcę nazewnictwo "opłata skarbowa", "czynności cywilnoprawne", z uwagi na wskazanie jako podstawy prawnej zapytania przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, wynika z potocznego słownictwa, a zapytanie dotyczyło opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wniosek, w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług przekazanych udziałów w formie darowizny wnukowi, został rozstrzygnięty pismem nr ILPP/443-232/07-2/BP z dnia 7 grudnia 2007 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W dniu 12 września 2007 r. na konto Izby Skarbowej w Poznaniu Wnioskodawca wniósł opłatę za wydanie interpretacji w kwocie 225,- zł W związku z faktem, iż w złożonym wniosku zadano pytania dotyczące dwóch zdarzeń przyszłych, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu prosi o podanie numeru konta bankowego w celu dokonania zwrotu kwoty 75,- zł.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, 64-100 Leszno, ul. Dekana 6.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl