ILPB2/415-157/14-2/WS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-157/14-2/WS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2014 r. (data wpływu 6 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania uzyskanych przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania uzyskanych przychodów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Miejscem zamieszkania Wnioskodawcy było i jest nadal terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zainteresowany wykonuje zawód marynarza. Od kilku lat pracuje na tym samym statku. Do końca roku 2012 właścicielem statku była firma duńska. Zarząd firmy eksploatującej statek również miał swoją siedzibę w Danii. Za ten okres zgodnie z art. 14 ust. 3 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobieganiu uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodów i majątku, wynagrodzenie Wnioskodawcy podlegało opodatkowaniu w Danii. W związku z powyższym, jako że były to jedyne dochody Zainteresowanego, nie ciążył na nim obowiązek składania rocznych zeznań podatkowych w Polsce. W grudniu 2012 r. statek został sprzedany firmie z siedzibą na Wyspach Owczych. Firma ta jest własnością poprzedniego właściciela statku, czyli nastąpiła sprzedaż samemu sobie. Od tego momentu statek jest zarejestrowanym na Wyspach Owczych i nosi flagę Wysp Owczych. Oficjalnym właścicielem statku przez cały 2013 rok była i jest nadal firma mająca siedzibę na Wyspach Owczych.

Umowa o pracę na czas nieokreślony jest podpisana z tą samą firmą na Wyspach Owczych (właścicielem statku), ale osobą podpisującą jest pracownik firmy zarządzającej statkiem - tej samej z którą wcześniej Wnioskodawca miał podpisaną umowę o pracę, a która zarządzała i nadal zarządza statkiem. Firma eksploatująca i zarządzająca statkiem pozostała więc ta sama i jej zarząd nadal ma tą samą siedzibę w Danii. Miesięczne wynagrodzenia za pracę są przesyłane na rachunek w Polsce przez firmę pośredniczącą, inną niż właściciel statku, która znajduje się na Wyspach Owczych. Na Wyspach Owczych opierając się na miesięcznych rozliczeniach dochodów jakie Wnioskodawca otrzymuje co miesiąc od pracodawcy jest również potrącany podatek od dochodów Zainteresowanego i zgodnie z zapisem w umowie o pracę opłacany przez właściciela statku do tamtejszego urzędu skarbowego.

Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, że dochody z pracy najemnej na statku, o którym mowa powyżej były jego jedynymi dochodami w 2013 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy, pracując na statku morskim, który w 2013 r. był eksploatowany przez przedsiębiorstwo, którego faktyczny zarząd znajduje się w Danii, a mając również na uwadze sytuację prawną statku przedstawioną w pozycji 68 i to, że umowa Wnioskodawcy o pracę jest spisana z firmą na Wyspach Owczych, oraz to, że Zainteresowany otrzymuje dochody z firmy pośredniczącej znajdującej się na Wyspach Owczych, jednocześnie powołując się na Modelową Konwencję OECD oraz komentarz do tej konwencji (pkt 9) w zakresie art. 15 ust. 3 do wynagrodzenia załóg statków morskich (...) mówiącym, że dochody z takiej pracy podlegają opodatkowaniu w państwie, w którym znajduje się faktyczny zarząd przedsiębiorstwa eksploatującego statek, Wnioskodawca ma prawo przyjąć, że w jego przypadku ma zastosowanie Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobieganiu uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodów i majątku i w związku z tym dochód Wnioskodawcy z tego tytułu nie podlega opodatkowaniu w Polsce i w konsekwencji Zainteresowany ma prawo nie składać w Polsce zeznania podatkowego za 2013 rok.

Zdaniem Wnioskodawcy, wiedząc że zarząd przedsiębiorstwa eksploatującego statek, na którym pracował Wnioskodawca w 2013 r., ma swoją siedzibę w Danii i opierając się na Modelowej Konwencji OECD oraz komentarzu do tej Konwencji (pkt 9) w zakresie art. 15 ust. 3 do wynagrodzenia załóg statków morskich... mówiącym, że dochody z takiej pracy podlegają opodatkowaniu w państwie, w którym znajduje się faktyczny zarząd przedsiębiorstwa eksploatującego statek, obowiązują Wnioskodawcę zapisy Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobieganiu uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodów i majątku. Co za tym idzie zgodnie z art. 14 ust. 3 tej Konwencji dochody Zainteresowanego nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. W związku z powyższym i z faktem, że dochody o których mowa powyżej były jedynymi dochodami Wnioskodawcy w 2013 r., zdaniem Zainteresowanego nie ciąży na nim obowiązek składania zeznania podatkowego za 2013 rok w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Powyższe przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Należy zwrócić również uwagę na tekst Modelowej Konwencji stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę, jak i brzmienie Komentarza do niej. Zostały one wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień.

Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Zgodnie zatem z art. 15 ust. 3 Modelowej Konwencji, bez względu na poprzednie postanowienia tego artykułu, wynagrodzenie otrzymywane za pracę najemną, wykonywaną na pokładzie statku morskiego bądź statku powietrznego eksploatowanego w transporcie międzynarodowym (...) może być opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa.

W Komentarzu do Modelowej Konwencji OECD pod redakcją Bogumiła Brzezińskiego ("Oficyna Prawa Polskiego" Warszawa 2010) w zakresie art. 15 ust. 3, wskazano, że powiązanie miejsca opodatkowania dochodów z pracy najemnej świadczonej na pokładzie statku morskiego lub powietrznego z miejscem faktycznego zarządu przedsiębiorstwa ogromnie ułatwia rozliczenie podatku".

Dla rozstrzygnięcia, jaką umowę międzynarodową należy zastosować do osoby wykonującej pracę na pokładzie statku morskiego - niezależnie od tego pod jaką banderą pływa - istotne jest więc w jakim państwie znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa eksploatującego ten statek.

Z treści złożonego wniosku wynika, że w grudniu 2012 r. statek, na którym pracuje Wnioskodawca, został sprzedany firmie z siedzibą na Wyspach Owczych. Od tego momentu statek jest zarejestrowanym na Wyspach Owczych i nosi flagę Wysp Owczych. Oficjalnym właścicielem statku przez cały 2013 rok była i jest nadal firma mająca siedzibę na Wyspach Owczych.

Umowa o pracę na czas nieokreślony jest podpisana z osobą - pracownikiem firmy zarządzającej statkiem, która zrządzała i nadal zarządza statkiem. Firma eksploatująca i zarządzająca statkiem ma siedzibę w Danii.

Uwzględniając powyższe, w sytuacji osiągania przez osobę mającą miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce dochodów z tytułu pracy najemnej na pokładzie statku eksploatowanego przez przedsiębiorstwo, którego faktyczny zarząd mieści się w Danii, znajdą zastosowanie postanowienia Konwencji z dnia 6 grudnia 2001 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 2003 r. Nr 43, poz. 368).

Zgodnie z art. 14 ust. 3 ww. Konwencji, bez względu na poprzednie postanowienia tego artykułu, wynagrodzenie otrzymywane za pracę najemną, wykonywaną na pokładzie statku morskiego eksploatowanego w transporcie międzynarodowym, podlega opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić zatem należy, że w sytuacji gdy Wnioskodawca miał miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce oraz uzyskał dochody z pracy najemnej na pokładzie statku eksploatowanego w transporcie międzynarodowym przez przedsiębiorstwo posiadające faktyczny zarząd w Danii, ww. dochody podlegają opodatkowaniu tylko w Danii, a nie w Polsce.

Skoro zatem Wnioskodawca w 2013 r. nie osiągnął w Polsce żadnych dochodów, nie jest zobowiązany do składania w Polsce zeznania podatkowego za rok 2013 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl