ILPB2/415-157/08-3/PW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-157/08-3/PW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2008 r. (data wpływu 26 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca nabył w 2007 r. jednostki uczestnictwa subfunduszu X funduszu Y Specjalistyczny Fundusz Inwestycyjny Otwarty ("Fundusz") w zamian za wniesienie do Funduszu papierów wartościowych - akcji spółek akcyjnych z siedzibą w Rzeczypospolitej Polskiej, dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym - X w W. ("Akcje"). Akcje zostały nabyte przez Zainteresowanego po dniu 1 stycznia 2004 r. Wniesione one zostały do Funduszu w trybie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 - "Ustawa"), poprzez przeniesienie ich na odpowiedni rachunek papierów wartościowych Funduszu. Wnioskodawca wyjaśnia, że Fundusz jest specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym w rozumieniu art. 112 i następne Ustawy, z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, będącym jednocześnie funduszem z wydzielonymi subfunduszami w rozumieniu art. 159 i następne ww. Ustawy. W Funduszu wydzielone są cztery subfundusze, w ramach których można dokonywać zamiany jednostek uczestnictwa w rozumieniu art. 162 ust. 3 Ustawy oraz art. 17 ust. 1c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwaną dalej "Ustawa Pdofiz"). Zainteresowany wyjaśnia, iż zamierza dokonywać zamiany jednostek uczestnictwa w ramach Funduszu (pomiędzy subfunduszami tego Funduszu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego.

Czy zamiana jednostek uczestnictwa subfunduszu specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego, dokonana w rozumieniu art. 162 ust. 3 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych oraz art. 17 ust. 1c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych w zamian za wniesienie do tego funduszu papierów wartościowych w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, wywołuje powstanie obowiązku podatkowego, czy też obowiązek ten powstanie dopiero na skutek odkupienia (umorzenia) jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego, nie będącego ich zamianą.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z postanowieniami art. 23 ust. 1 pkt 38 oraz ust. 3e Ustawy Pdofiz, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu wydatków na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych. Powyższe nie dotyczy zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, bowiem zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku takiej zamiany jednostek uczestnictwa nie ustala się przychodu.

W ocenie Zainteresowanego, z uwagi na powyższe należy przyjąć, iż zamiana jednostek uczestnictwa subfunduszu specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego, dokonana w rozumieniu art. 162 ust. 3 Ustawy oraz art. 17 ust. 2 Ustawy jest neutralna podatkowo i nie powoduje powstania obowiązku podatkowego.

Obowiązek ten powstaje dopiero na skutek odkupienia (umorzenia) jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego, nie będącego ich zamianą.

Na poparcie swego stanowiska w ww. sprawie, Zainteresowany przytacza szereg postanowień wydanych przez organy podatkowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) jednym ze źródeł przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Za przychody z kapitałów pieniężnych, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy, uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c.

Stosownie do postanowień art. 5a pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o funduszach kapitałowych - oznacza to fundusze inwestycyjne oraz fundusze zagraniczne, o których mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych, oraz ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.

W myśl art. 17 ust. 1c ww. ustawy, nie ustala się przychodu z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa subfunduszu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, w przypadku zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego, dokonanej na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 oraz z 2005 r. Nr 183, poz. 1537).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonywać zamiany posiadanych jednostek uczestnictwa w ramach Funduszu, pomiędzy subfunduszami tego Funduszu, na podstawie art. 162 ust. 3 ustawy o funduszach inwestycyjnych.

Mając zatem na uwadze ww. art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy stwierdzić, że konwersja (zamiana) jednostek uczestnictwa pomiędzy subfunduszami tego samego funduszu, dokonana w oparciu o przepisy art. 159-169 ustawy o funduszach inwestycyjnych, nie powoduje powstania obowiązku podatkowego.

Do powstania tego obowiązku dojdzie dopiero z chwilą odpłatnego zbycia (umorzenia) jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego.

W odniesieniu do powołanych przez Zainteresowanego postanowień organów podatkowych, tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuje się, że w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu wniesienia do funduszu inwestycyjnego akcji w zamian za zbywane przez fundusz jednostki uczestnictwa, w dniu 26 maja 2008 r. została wydana interpretacja indywidualna nr ILPB2/415-157/08-2/PW

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl