ILPB2/415-152/07-4/AJ - Czy podatek dochodowy od osób fizycznych odprowadza do urzędu skarbowego placówka, w której pracownik otrzymujący świadczenie jest zatrudniony i w związku z tym placówka sporządza pod koniec roku informację o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-152/07-4/AJ Czy podatek dochodowy od osób fizycznych odprowadza do urzędu skarbowego placówka, w której pracownik otrzymujący świadczenie jest zatrudniony i w związku z tym placówka sporządza pod koniec roku informację o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Administratora Dyrektora Przedszkola Nr 11X, przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2007 r. (data wpływu 14 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wystawiania informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14. września .2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wystawiania informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT - 11.

Z uwagi na braki formalne Wnioskodawca został wezwany, pismem z dnia 26 października 2007 r. Nr ILPB2/415-152/07-2/AJ do uzupełnienia złożonego wniosku. Wniosek został prawidłowo uzupełniony (data wpływu: 07.11.2007 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - administrator Funduszu Świadczeń Socjalnych będący jednocześnie dyrektorem przedszkola, posiada umowę o wspólnej działalności socjalnej podpisaną przez dyrektorów 18 placówek. Komisja socjalna powołana przez strony umowy przyznaje świadczenia socjalne pracownikom stron umowy zgodnie z przepisami i wspólnym regulaminem. Dyrektorzy stron umowy przekazują na wspólne konto socjalne odpisy podstawowe na ogólną działalność. Wnioskodawca nie jest pracodawcą osób ubiegających się o świadczenia.

Pracownicy poszczególnych placówek składają wnioski o przyznanie świadczenia socjalnego do swojego dyrektora, który po akceptacji przekazuje je komisji socjalnej, która zgodnie z przepisami i regulaminem przyznaje świadczenie. Po przekazaniu świadczeń pracownikom placówka otrzymuje listę wypłat i kwotę potrąconego podatku dochodowego, którą przekazuje urzędowi skarbowemu, a otrzymane przez pracownika świadczenie socjalne dodaje do ogólnego dochodu pracownika i na koniec r. kalendarzowego do sporządzanej przez placówkę informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11.

Wnioskodawca nie posiada osobowości prawnej, Nr REGON ani Nr NIP.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatek dochodowy od osób fizycznych odprowadza do urzędu skarbowego placówka, w której pracownik otrzymujący świadczenie jest zatrudniony i w związku z tym placówka sporządza na koniec roku informację o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11.

Zdaniem Wnioskodawcy podatek od otrzymywanego świadczenia socjalnego winien odprowadzać zakład pracy w którym zatrudniony jest pracownik a nie Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady tworzenia przez pracodawców zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zasady gospodarowania środkami tego funduszu określa ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy pracodawcy mogą prowadzić wspólną działalność socjalną na warunkach określonych w umowie, która zgodnie z ust. 3 tego przepisu określa w szczególności przedmiot wspólnej działalności, zasady jej prowadzenia, sposób rozliczeń oraz tryb wypowiedzenia i rozwiązania umowy. Umowa może także określać warunki odstąpienia od jej stosowania oraz odpowiedzialność stron z tego tytułu. Środki funduszu winny być gromadzone na odrębnym rachunku bankowym, co wynika z art. 12 cytowanej ustawy.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca - administrator funduszu prowadzi wspólną działalność socjalną wraz z innymi placówkami określonymi w umowie w sprawie prowadzenia wspólnej działalności socjalnej, zawartej w dniu 1 marca 2007 r. w Poznaniu, zgodnie z wyżej powołanymi przepisami ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

Z regulacji zawartej w przepisie art. 31 ustawy z dnia z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176) wynika, że osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu r. zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej. Ponadto, zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że osoby, którym dokonuje on wypłaty świadczeń o charakterze socjalnym, są zatrudnione przez dyrektorów poszczególnych placówek - strony umowy. Wnioskodawca nie jest zakładem pracy dla tych osób a tym samym nie jest płatnikiem podatku dochodowego z tytułu przychodów osiąganych ze stosunku pracy.

Wobec powyższego uznać należy, że Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych nie jest właściwym podmiotem (w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) do poboru zaliczek na podatek dochodowy oraz sporządzania i przekazywania informacji PIT-11 dla świadczeniobiorców nie będących jego pracownikami. Obowiązek poboru zaliczek oraz sporządzenia informacji PIT-11 ciąży natomiast na zakładzie pracy, z którym łączy pracownika stosunek pracy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl