ILPB2/415-1423/10-3/WM - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające wywłaszczenie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1423/10-3/WM Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające wywłaszczenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni w 2007 r. nabyła w drodze darowizny od brata prawo własności niezabudowanej nieruchomości rolnej o powierzchni 4,8400 ha. Kopalnia węgla brunatnego otrzymała decyzję zezwalającą na prowadzenie inwestycji celu publicznego, tj. pod eksploatację węgla brunatnego od dnia 30 września 2011 r. do dnia 31 sierpnia 2020 r. na obszarze, na którym położona jest ww. nieruchomość rolna. Ze względu na konieczność przygotowania terenu działka powinna być zajęta przez kopalnię najpóźniej w trzecim kwartale 2011 r. Przedstawiciele kopalni wystąpili z propozycją kupna, bądź zawarcia umowy przyrzeczenia sprzedaży działki, jednakże otrzymali od Zainteresowanej decyzję odmowną.

Wnioskodawczyni podaje, iż Jej stanowisko w ww. sprawie uwarunkowane jest koniecznością zachowania ustawowego terminu posiadania nieruchomości przez okres minimum 5 lat, aby mieć możliwość skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego. W tej sytuacji - na podstawie art. 88 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze - dnia 9 listopada 2010 r. kopalnia wystąpiła z pozwem do sądu rejonowego o ograniczenie prawa własności na okres od dnia 30 września 2011 r. do dnia 31 sierpnia 2020 r. w stosunku do działki, wskazując, że część nieruchomości jest niezbędna do zajęcia od lipca 2011 r. ze względu na konieczność przygotowania terenu do eksploatacji i wykonania infrastruktury odwodnienia wyrobiska (budowa studni głębinowych wraz z pompami, rurociąg odbiorczy wód, droga technologiczna, linie energetyczne zasilające studnie odwodnieniowe).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w zaistniałej sytuacji sprzedaż w obecnym okresie ww. nieruchomości na rzecz kopalni byłaby zwolniona od opodatkowania jako sprzedaż nieruchomości na cele publiczne - wydobywanie węgla brunatnego.

2.

Czy w zaistniałej sytuacji umowa przyrzeczenia sprzedaży z zapłatą całkowitą w bieżącym okresie, z aktem stanowiącym przeniesienie własności w 2013 r. nieruchomości na rzecz kopalni (czyli po upływie 5 lat od otrzymania darowizny) byłaby zwolniona od opodatkowania jako sprzedaż nieruchomości na cele publiczne - wydobywanie węgla brunatnego.

Tutejszy Organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie drugie. Natomiast odpowiedź na pytanie pierwsze została udzielona odrębnym pismem z dnia 17 marca 2011 r. nr ILPB2/415-1423/10-2/WM.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej w drodze darowizny na cele uzasadniające wywłaszczenie, korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia.

Z analizy stanu faktycznego wynika, że Zainteresowana nabyła przedmiotową nieruchomość w drodze darowizny od brata w 2007 r.

Zatem w przedmiotowej sprawie znajdą zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r.

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy zmienianej w art. 1 (ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Stosownie do art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi - 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ww. ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (ust. 2 ww. art. 30e ustawy).

Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Z analizy wniosku wynika, że Zainteresowana w 2007 r. nabyła w drodze darowizny od brata nieruchomość. Obecnie Wnioskodawczyni rozważa sprzedaż tej nieruchomości na rzecz kopalni na cele publiczne, tj. wydobycie węgla brunatnego. Przedmiotowe zbycie ma nastąpić po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. Transakcja ma zostać dokonana w ten sposób, że strony podpiszą umowę przyrzeczenia sprzedaży nieruchomości z zapłatą całkowitą w bieżącym okresie, natomiast akt notarialny przenoszący prawo własności do przedmiotowej nieruchomości zostanie zawarty w 2013 r., tj. po upływie pięciu lat od otrzymania darowizny.

Zgodnie z art. 158 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości; zobowiązanie powinno być w akcie wymienione.

Zatem, datą zbycia nieruchomości jest data zawarcia aktu notarialnego stwierdzającego przeniesienie własności nieruchomości i to z tą właśnie datą należy wiązać skutki prawno podatkowe wskazane w ww. art. 10 ustawy. Nadmienić należy, iż data dokonania zapłaty ceny określonej w umowie sprzedaży nieruchomości ma znaczenie wtórne.

Reasumując, stwierdzić należy, że przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości w 2013 r. - na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie w ogóle stanowić źródła przychodu, gdyż nastąpi ono po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie w drodze darowizny dokonanej w 2007 r. Tym samym, brak jest podstaw do zastosowania wnioskowanego przez Zainteresowaną zwolnienia przedmiotowego stypizowanego w ww. art. 21 ust. 1 pkt 29.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl