ILPB2/415-136/13-2/WS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-136/13-2/WS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2013 r. (data wpływu 13 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od końca 2011 r. Wnioskodawczyni mieszka we Francji z rodziną - mąż obywatel francuski i dwójka dzieci.

Zainteresowana pracuje w Polsce wykonując zawód radcy prawnego jako partner w spółce partnerskiej. Spółka posiada siedzibę w Polsce. Przychody podatkowe uzyskuje z udziału w spółce partnerskiej - kancelarii radców prawnych.

We Francji spółka nie posiada oddziału ani innej stałej placówki. Średnio 1 tydzień do 2 w miesiącu Wnioskodawczyni przebywa w Polsce zawodowo. Charakter wykonywanej pracy wymaga obecności w siedzibie spółki i występowania przed sądami w Polsce.

Pozostałe dni w roku Zainteresowana spędza we Francji ze swoją rodziną. Miejsce zamieszkania we Francji związane jest z faktem, iż jest to kraj ojczysty Jej męża, w którym osiadła rodzina Wnioskodawczyni. Pierwsze dziecko Zainteresowana urodziła w Polsce w 2010 r., drugie dziecko w 2012 r. urodziła już we Francji. Obie córki mają podwójne obywatelstwa polskie i francuskie. Starsze dziecko uczęszcza we Francji do przedszkola.

Po podliczeniu czasu spędzonego w Polsce i we Francji, ponad 183 dni w roku podatkowym 2012 Wnioskodawczyni przebywała we Francji. W Polsce mieszka i przebywa średnio 1 tydzień do 2 na miesiąc podczas swoich pobytów zawodowych. Przyjeżdża z dziećmi na zmianę z jednym lub drugim, dzieci w tym czasie są u dziadków. W Polsce mieszkają rodzice Zainteresowanej, u nich też Wnioskodawczyni jest zameldowana na pobyt stały i zamieszkuje podczas pobytu w Polsce. Miejsce zamieszkania Zainteresowanej determinuje również przynależność do samorządu radcowskiego w związku z wykonywanym zawodem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

W którym kraju (Polsce czy Francji) jest miejsce zamieszkania Wnioskodawczyni dla celów podatkowych.

2.

Czy dochody Zainteresowanej uzyskane z udziału w spółce partnerskiej podlegają opodatkowaniu zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawczyni, odnośnie pytania nr 1, miejsce zamieszkania Zainteresowanej znajduje się we Francji.

Wynika to z faktu posiadania centrum interesów życiowych w tym państwie. We Francji mieszka mąż Wnioskodawczyni oraz dzieci, zatem Jej najbliższa rodzina, z którą jest najsilniej emocjonalnie związana.

Większość czasu Zainteresowana mieszka we Francji. Pobyt w Polsce związany jest z Jej aktywnością zawodową. W Polsce wykonuje Ona zawód radcy prawnego i prowadzi kancelarię w formie spółki partnerskiej. Mieszkanie, którego jest właścicielem w Polsce wynajęła. Powyższe jednoznacznie wskazuje na to, iż Jej centrum interesów życiowych znajduje się we Francji.

W związku z tym, nie spełnia żadnej z przesłanek wskazanych w art. 3 ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), decydujących o miejscu zamieszkania w Polsce.

Z kolei w odniesieniu do pytania nr 2 Wnioskodawczyni wskazała, iż dochody uzyskane przez Nią w ramach spółki partnerskiej mającej siedzibę w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce zgodnie z regułą ograniczonego obowiązku podatkowego określoną w art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a cyt. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Dochody uzyskiwane przez Zainteresowaną w Polsce są kwalifikowane na podstawie Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1977 r. Nr 1, poz. 5; dalej zwanej: "Umową międzynarodową") na podstawie art. 7 "Zyski przedsiębiorstw". W przypadku spółek osobowych w państwie, w którym spółka osobowa prowadzi działalność, istnieje zakład zagraniczny podatkowy dla wspólników tej spółki.

W rozumieniu art. 5 pkt 1 Umowy międzynarodowej określenie "zakład" oznacza stałą placówkę, w której całkowicie albo częściowo wykonuje się działalność przedsiębiorstwa.

Spółka, w której Wnioskodawczyni jest partnerem, prowadzi działalność na terytorium Polski. W Polsce znajduje się siedziba spółki, w której prowadzona jest działalność gospodarcza z wykorzystaniem zaplecza technicznego oraz personalnego. W związku z powyższym, należy uznać, iż Zainteresowana uzyskuje dochody na terenie Polski poprzez położony tutaj zakład w rozumieniu Umowy międzynarodowej.

Ze względu na fakt posiadania w Polsce zagranicznego zakładu, dochód uzyskiwany przez udział w spółce osobowej stanowi dochód przypisany temu zakładowi i jest opodatkowany w Polsce zgodnie z właściwymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 7 ust. 2 Umowy międzynarodowej.

Analogicznej wykładni dokonał Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji prawa podatkowego z dnia 3 stycznia 2012 r. nr ILPB2/415-975/11-2/WS.

Zgodnie z art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy.

Zgodnie z powołanym przepisem z tytułu udziału w spółce partnerskiej Wnioskodawczyni uzyskuje w Polsce dochody z działalności gospodarczej.

Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 2b pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za dochody (przychody) osiągane na terytorium Polski uważa się w szczególności dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Polski.

W związku z powyższym Zainteresowana uważa, iż w Polsce objęta jest ograniczonym obowiązkiem podatkowym i podlega w Polsce opodatkowaniu w zakresie dochodów uzyskanych z udziału w spółce partnerskiej, przy czym dochód ten ustalany jest zgodnie z zasadami określonymi w art. 8 ust. 1 tej ustawy i opodatkowany na zasadach właściwych dla źródła działalności gospodarczej.

Z uwagi na dwa reżimy podatkowe, którym podlegałyby dochody Wnioskodawczyni (polski i francuski), zastosowanie znajdą reguły unikania podwójnego opodatkowania zawarte w art. 23 Umowy międzynarodowej.

W myśl art. 23 ust. 2 lit. a Umowy, w przypadku Francji dochody uzyskane z zysków z zakładu przedsiębiorstwa położonego w Polsce (określone w art. 7 umowy) są zwolnione od podatków francuskich, jeżeli dochody te podlegają opodatkowaniu w Polsce na mocy niniejszej umowy. Ponieważ dochód uzyskany z tytułu uczestnictwa w spółce partnerskiej, jako dochód z zakładu położonego w Polsce podlega tutaj opodatkowaniu, to zgodnie z ww. przepisem umowy międzynarodowej jest zwolniony z podatku we Francji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl