ILPB2/415-135/09-4/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-135/09-4/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2009 r. (data wpływu - 9 lutego 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 marca 2009 r. (data wpływu - 30 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 23 marca 2009 r. nr ILPB2/415-135/09-2/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia braków formalnych.

Jednocześnie poinformowano, iż stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawczynię nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 23 marca 2009 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 27 marca 2009 r.), natomiast w dniu 30 marca 2009 r. (data nadania - 27 marca 2009 r.) do tut. organu wpłynęła odpowiedź na wezwanie, w której Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 9 stycznia 2009 r. Wnioskodawczyni złożyła w urzędzie skarbowym wniosek dotyczący zwolnienia Jej z podatku dochodowego od sprzedaży mieszkania z tytułu ulgi meldunkowej załączając przy tym komplet dokumentów.

W dniu x lutego 2009 r. organ ustnie pouczył Zainteresowaną, o wysłaniu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w (...), co uczyniła wnosząc jednocześnie należną opłatę w wysokości 40,- zł.

Wnioskodawczyni wyjaśniła, iż w dniu 1 czerwca 1991 r. otrzymała mieszkanie w Spółdzielni Mieszkaniowej. Następnie w dniu xx grudnia 1994 r. wykupiła ww. mieszkanie jako spółdzielcze własnościowe prawo do tego lokalu. Ponadto Zainteresowana nadmieniła, iż w związku z możliwością wyodrębnienia własności tego lokalu, w dniu 16 listopada 2007 r. przekształciła to mieszkanie na lokal z wyodrębnioną własnością na podstawie aktu notarialnego. Mieszkanie stanowiło Jej majątek osobisty.

W swoim własnościowym mieszkaniu była zameldowana na pobyt stały w okresie od xx sierpnia 1991 r. do xx sierpnia 2000 r., następnie na pobyt czasowy w okresie od dnia xx lutego 2008 r. do xx stycznia 2009 r.

Zainteresowana wyjaśniła, że w Jej mieszkaniu bez tytułu prawnego przebywały inne osoby, które narażały Ją na kłopoty z tytułu, np.: nie płacenia rachunków, dewastację mieszkania. W dniu xx kwietnia 2008 r. orzeczono wyrok eksmisji dot. ww. osób, które nie respektowały wyroku nieprawnie w nim mieszkając.

Z uwagi na bezskuteczność eksmisji, brak środków finansowych na dalsze pokrywanie opłat za eksploatację tego lokalu oraz konieczność przeprowadzenia kapitalnego remontu w dniu xx stycznia 2009 r., na podstawie aktu notarialnego Wnioskodawczyni sprzedała mieszkanie udzielając nabywcy dużego upustu. Kwota sprzedaży wyniosła xx XXX,- tys. zł, która stanowi połowę wartości mieszkania. Musiała podjąć taką decyzję ponieważ posiada niską rentę inwalidzką i w ten sposób zatrzymała długi rosnące za eksploatację mieszkania gdyż zobowiązana była spłacać długi na jakie wcześniej była narażona przez osoby w nim zamieszkałe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy przysługuje Wnioskodawczyni zwolnienie z podatku dochodowego od sprzedaży mieszkania z tytułu ulgi meldunkowej.

2.

W jakiej wysokości Zainteresowana jest zobowiązana do zapłaty podatku oraz w jakim czasie ma go uiścić, w przypadku negatywnej odpowiedzi na pierwsze pytanie.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w odniesieniu do pytania pierwszego podstawowym warunkiem do skorzystania z ulgi meldunkowej jest nabycie mieszkania między 1 stycznia 2007 r. a 31 grudnia 2008 r. Nie ma więc znaczenia w opinii Zainteresowanej kiedy nastąpi sprzedaż gdyż data zakupu decyduje jakie przepisy będą stosowane. Wnioskodawczyni wskazuje, że jeśli ktoś sprzedaje mieszkanie w 2009 r., które nabył w 2007 r. winien zastosować przepisy obowiązujące w 2007 r.

W Jej przypadku nabyła prawo odrębnej własności do mieszkania w dniu xx listopada 2007 r., przy czym była w nim zameldowana na pobyt stały 9 lat, tj. od dnia 16 sierpnia 1991 r. do dnia xx sierpnia 2000 r. oraz pobyt czasowy od dnia xx lutego 2008 do xxstycznia 2009 r. Zbycia mieszkania dokonała w dniu 8 stycznia 2009 r. Do urzędu skarbowego Wnioskodawczyni złożyła dokumenty, dotyczące zwolnienia Jej z podatku w następnym dniu po sprzedaży, czyli przed upływem 14 dni. Zatem uważa, że spełnia warunki do zastosowania ulgi meldunkowej w przedstawionym stanie faktycznym.

Natomiast w kwestii dotyczącej drugiego pytania Zainteresowana uważa, że w wyniku rozpatrzenia przedmiotowej sprawy otrzyma korzystną odpowiedź, bowiem spełnia warunki dot. zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu tzw. ulgi meldunkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Przepis art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Od 1 stycznia 2007 r. zmieniły się zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości. Jednakże zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ww. ustawie, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Z taką sytuacją mamy do czynienia w przedmiotowej sprawie ale wyłącznie w odniesieniu do zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, bowiem jego nabycie nastąpiło przed 1 stycznia 2007 r., tj. w grudniu 1994 r.

Skoro nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej nastąpiło w 1994 r., a jego zbycie dokonane zostało w 2009 r., to otrzymany przychód z tytułu ww. transakcji sprzedaży nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, bowiem zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Jednocześnie tut. organ wskazuje, iż z dniem 1 stycznia 2009 r. wskutek kolejnej nowelizacji ustawy podatkowej - uległy zmianie przepisy m.in. w odniesieniu do opodatkowania uzyskanych przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nabytych od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 209, poz. 1316), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy zmienianej w art. 1 (ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W związku z faktem, iż na podstawie aktu notarialnego w listopadzie 2007 r. przekształcony został przedmiotowy lokal mieszkalny na wyodrębnioną własność, to w odniesieniu do uzyskanego przychodu ze zbycia innych związanych z tym lokalem nieruchomości (np. udział w częściach wspólnych budynku) lub praw (np. udział w prawie własności nieruchomości w gruncie lub udział w prawie wieczystego użytkowania gruntu) będą miały zastosowanie zasady określone w ustawie zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r., do 31 grudnia 2008 r. - od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi - 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określony zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększony o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Stosownie do przepisu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Z treści art. 22 ust. 6e ww. ustawy wynika, iż wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Artykuł 22 ust. 6f stanowi, iż koszty nabycia lub koszty wytworzenia, o których mowa w ust. 6c, są corocznie podwyższane, począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło nabycie lub wytworzenie zbywanych rzeczy lub praw majątkowych, do roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło ich zbycie, w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku podatkowego w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, ogłaszanemu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

Artykuł 19 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Natomiast ust. 3 tego artykułu określa sposób ustalenia wartości rynkowej, a ust. 4 - tryb postępowania organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej w przypadku, gdy wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy.

Zatem jeżeli cena sprzedaży znacznie odbiegać będzie od wartości rynkowej nieruchomości, wówczas organy podatkowe lub organy kontroli skarbowej określą przychód z tej sprzedaży na podstawie cen rynkowych obowiązujących w tej miejscowości.

Jednakże nie w każdej sytuacji, kiedy nie upłynął wymieniony w art. 10. ust. 1 pkt 8 ustawy podatkowej pięcioletni okres, dojdzie do powstania zobowiązania podatkowego od przychodu uzyskanego ze sprzedaży wyżej wymienionych nieruchomości lub praw.

Stosownie do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,d) prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ww. ustawy zmieniającej, zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatników uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, którzy złożą w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1 tej ustawy, za rok podatkowy w którym nastąpiło odpłatne zbycie, oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r. (oświadczenie o spełnieniu warunków do skorzystania z ulgi meldunkowej).

Jak wynika z powołanych przepisów ustawy, warunkiem zwolnienia od podatku dochodowego przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, jest zameldowanie podatnika w zbywanym budynku lub lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Przepis ten nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania, nie uzależnia zameldowania, a tym samym prawa do zwolnienia, od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez wyżej wskazany okres.

W tej sytuacji zasadne jest, iż do 12-miesięcznego okresu zameldowania podatnika na pobyt stały wlicza się okres zameldowania zarówno przed 1 stycznia 2007 r., jak i przed datą nabycia nieruchomości lub prawa.

Z analizy powyższych przepisów wynika, że zakres przedmiotowy art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie jest tożsamy z zakresem przedmiotowym zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to ma zatem zastosowanie wyłącznie do przychodów uzyskanych z tytułu zbycia rzeczy i praw w nim wymienionych, a nie wszystkich, o których mowa jest w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c).

W związku z tym nie dotyczy ono przychodu uzyskanego z tytułu zbycia tych innych związanych (przynależnych) z lokalem nieruchomości (np. udział w częściach wspólnych budynku) lub praw (np. udział w prawie własności nieruchomości w gruncie lub udział w prawie wieczystego użytkowania gruntu).

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz uregulowania prawne w tym zakresie stwierdzić należy, iż nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychód uzyskany ze zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego z w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem Wnioskodawczyni zbyła to prawo w 2009 r., tj. po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, tj. w 1994 r.

Natomiast uzyskany przez Zainteresowaną przychód z tytułu sprzedaży innych związanych z tym lokalem nieruchomości (np. udział w częściach wspólnych budynku) lub praw (np. udział w prawie własności nieruchomości w gruncie lub udział w prawie wieczystego użytkowania gruntu) będzie podlegał opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., ponieważ nie upłynęło pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie (2007 r.).

Zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 126 do powyższego nie ma zastosowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowaną i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tutejszy organ pragnie nadmienić, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawczynię do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl