ILPB2/415-134/13-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-134/13-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2013 r. (data wpływu 13 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 19 stycznia 2007 r. Wnioskodawczyni zawarła umowę zlecenia z Wyższą Szkołą na realizację projektu "Wiedza i umiejętności..." w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego mającą na celu bezpośrednią realizację projektu poprzez stanowisko Koordynatora Projektu.

Podpisana umowa zlecenia:

* wskazuje bezpośrednią realizację projektu przez Zainteresowaną: "Zleceniobiorca przyjmuje do wykonania czynności koordynacyjne w ramach realizacji projektu "Wiedza i umiejętności..." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich, Działanie 1.1 "Rozwój i modernizacja instrumentów i instytucji rynku pracy", zwanej dalej "Projektem",

* wskazuje środki z jakich wypłacone jest wynagrodzenie Wnioskodawczyni, czyli ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego,

* posiada wymagane dyrektywami Unijnymi oznaczenia i opisy: "Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego" oraz logo Unii Europejskiej i EFS,

* każdy z rachunków był opisywany i wskazywał bezpośrednie pochodzenie środków wypłacanych na podstawie umowy na pochodzenie z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach podpisanej umowy o dofinansowanie.

Projekt realizowany był ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 na mocy umowy o dofinansowanie projektu w ramach SPORZL 2004-2006 zawartej pomiędzy Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej a Wyższą Szkołą.

Umowa o dofinansowanie projektu wskazuje 100% dofinansowania projektu i 0% wkładu własnego.

Umowa wskazuje również pochodzenie środków z Europejskiego Funduszu Społecznego i fakt przelewania tych środków jedynie na konto projektu otwarte w tym celu i na jego rzecz. Z tego konta były jedynie pokrywane koszty projektu w tym również wynagrodzenie Wnioskodawczyni. Środki były przekazywane transzami tak więc W projekt ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego przekazywanych na realizację projektu na wyodrębnione konto.

Treść umowy o dofinansowanie:

"Przedmiot umowy

§ 2.

1.

Na warunkach określonych w niniejszej umowie, Beneficjent Końcowy (instytucja wdrażająca) przyznaje Ostatecznemu Odbiorcy (beneficjentowi) środki finansowe w łącznej kwocie nie przekraczającej 365 520,42 PLN na realizację Projektu "Wiedza i umiejętności...", zwanego dalej "Projektem", określonego we wniosku o dofinansowanie realizacji projektu w ramach SPO RZL 2004-2006 (o sumie kontrolnej:) załączonego do niniejszej umowy, zwanego dalej "wnioskiem".

2.

Ostateczny Odbiorca (beneficjent) zobowiązuje się do realizacji Projektu w oparciu o wniosek.

W przypadku dokonania zmian w Projekcie na podstawie 19 niniejszej umowy, Ostateczny Odbiorca (beneficjent) zobowiązuje się do realizacji Projektu zgodnie z aktualnym wnioskiem.

3.

Całkowite wydatki Projektu nie przekraczają 365 520,42 PLN, w tym:

1.

przyznana kwota dofinansowania nieprzekraczająca 365 520,42 PLN i stanowiąca nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu;

2.

wkład własny nieprzekraczający: 0 PLN:"

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 30 stycznia 2006 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia SPO RZL 2004-2006 wkład UE w środkach w ramach Działania 1.1 wynosi 78,57%, a wkład krajowy 21,43%.

Natomiast § 5 punkt 6 umowy o dofinansowanie projektu w ramach SPO RZL 2004-2006 określa: "Transze środków na finansowanie Projektu są przekazywane na następujący wyodrębniony rachunek bankowy Ostatecznego Odbiorcy (beneficjenta):..".

Dodatkowo w § 13 punkt 1 umowy o dofinansowanie zostało wskazane, iż:

"Ostateczny Odbiorca (beneficjent) zobowiązuje się do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji Projektu zgodnie z zasadą przejrzystości wynikającą z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.), tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji księgowych". Realizacja projektu przez Zainteresowaną wynika z dokumentacji programowej Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich w tym z Podręcznika dot. Kwalifikowalności wydatków w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, w którym dokładnie określa się wydatki niezbędne do realizacji projektu.

Dokument ten podaje w Załączniku nr 4: Lista wydatków kwalifikowalnych w ramach Działań SPO RZL w ramach Działania 1.1 w pozycji tabeli Kategoria wydatków punkt 1.: "Wydatki związane z personelem projektu" podaje; "Rodzaje wydatków kwalifikujących się do dofinansowania z EFS" gdzie w pierwszej pozycji zostały wskazane wydatki dotyczące: "Wynagrodzenia personelu wraz z obowiązkowymi składkami na ubezpieczenia społeczne".

Tak więc zgodnie z Dokumentacją Programową SPO RZL realizacją projektu zajmuje się personel projektu.

Zgodnie z treścią Umowy o dofinansowanie: "Ostateczny Odbiorca (beneficjent) zobowiązuje się do realizacji Projektu w oparciu o wniosek".

We wniosku o dofinansowanie w punkcie 5.1 Wydatki projektu została zawarta pozycja 5.1.1.1 Wydatki związane z personelem.

W treści wniosku została wskazana konieczność zatrudnienia koordynatora projektu na umowę zlecenie i podano we wniosku imię i nazwisko Wnioskodawczyni - jako osoby, która będzie to stanowisko pełniła po podpisaniu umowy o dofinansowanie projektu.

We wniosku o dofinansowanie została wskazana również kwota wynagrodzenia Zainteresowanej i źródło pochodzenia jakim jest Europejski Fundusz Społeczny.

Zgodnie z treścią umową zlecenie nr zawartą pomiędzy W a Wnioskodawczynią, Zainteresowana przyjęła do wykonania czynności koordynacyjne w ramach realizacji projektu "Wiedza i umiejętności..." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, Działanie 1.1 "Rozwój i modernizacja instrumentów i instytucji rynku pracy", zwanej dalej Projektem.

Nagłówek powyższej umowy zlecenia wyraźnie wskazuje; "Realizacja projektu "Wiedza i umiejętności...".

Zgodnie z § 4 umowy zlecenia: "Zleceniobiorca zobowiązuje się do osobistego wykonania czynności o których mowa w § 1. Powierzenie ich wykonania osobie trzeciej wymaga uprzedniej zgody Zleceniodawcy."

Zgodnie z warunkami umowy Zainteresowana wykonała pracę polegającą na realizacji projektu osobiście i nie zleciła jej osobie trzeciej. We wniosku o dofinansowanie w kosztach projektu jest pozycja wskazująca na konieczność zatrudnienia koordynatora do realizacji projektu oraz wysokość wynagrodzenia jakie musi on otrzymać. W opisie merytorycznym wniosku wskazuje się doświadczonego koordynatora do bezpośredniej realizacji projektu będącego niejako gwarantem poprawnej realizacji projektu i osiągnięcia założonych celów projektu. Wniosek w swej treści zawiera wskazanie personalne na to stanowisko gdzie podane są dane Zainteresowanej (imię i nazwisko oraz kwalifikacje i doświadczenie). W ten sposób instytucja dysponująca środkami Unijnymi ocenia personel projektu i akceptuje jego skład. Po podpisaniu umowy o dofinansowanie Wyższa Szkoła zobowiązała się tym samym do zatrudnienia Wnioskodawczyni do realizacji projektu. Wynika to z konieczności realizacji przez Wyższą Szkołą wniosku o dofinansowanie.

Wynagrodzenie Zainteresowanej na podstawie zawartej umowy zlecenia w ramach realizacji projektu finansowane było w 78,57% z wkładu UE oraz w 21,43% z wkładu krajowego w środkach publicznych. Środki zostały przekazane przez agencję rządową jaką jest Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Agencja ta przekazała środki na wyodrębnione konto projektu z którego Wnioskodawczyni zostało wypłacone wynagrodzenie.

Wyższa Szkoła odprowadzała podatek dochodowy od wszystkich osób fizycznych pracujących przy projekcie, zgodnie z ustawą o rachunkowości, tak jak od innych osób zatrudnionych w Wyższej Szkole.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy dochody z umowy zlecenia otrzymane w ramach projektu "Wiedza i umiejętności..." w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego otrzymane przez Zainteresowaną jako podatnika podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych.

2.

Czy przychody z opisanego projektu z tytułu umowy zlecenia, wolne są od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 i pkt 47c u.p.d.o.f. oraz prawa europejskiego - art. 60 lit. d rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady kwalifikowania wydatków związanych z projektami współfinansowanymi z Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej.

3.

Czy przychody z opisanego projektu z tytułu umowy zlecenia, wolne są od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c u.p.d.o.f.

4.

Czy w związku z powyższym Zainteresowanej należy się zwrot nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w dniu 19 stycznia 2007 r. zawarła Ona umowę zlecenia z Wyższą Szkołą na realizację projektu "Wiedza i umiejętności..." w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego mającą na celu bezpośrednią realizacje projektu poprzez stanowisko Koordynatora Projektu.

Podpisana umowa zlecenia:

* wskazuje bezpośrednią realizację projektu przez Zainteresowaną: Zleceniobiorca przyjmuje do wykonania czynności koordynacyjne w ramach realizacji projektu "Wiedza i umiejętności..." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich, Działanie 1.1 "Rozwój i modernizacja instrumentów i instytucji rynku pracy", zwanej dalej "Projektem".

* wskazuje środki z jakich wypłacone jest wynagrodzenie Zainteresowanej, czyli ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego,

* posiada wymagane dyrektywami Unijnymi oznaczenia i opisy; "Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego" oraz logo Unii Europejskiej i EFS,

* każdy z rachunków był opisywany i wskazywał bezpośrednie pochodzenie środków wypłacanych na podstawie umowy na pochodzenie z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach podpisanej umowy o dofinansowanie".

Na dofinansowanie projektu wskazywały również wszystkie materiały promocyjne, jak i przede wszystkim cała dokumentacja, która zgadnie z umową o dofinansowanie została odpowiednio oznaczona logo EFS i Unii Europejskiej oraz informacją: "Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego".

Sama umowa obligowała do działań informujących o dofinansowaniu projektu ze środków Unii Europejskiej.

Osiągnięcie celów opisanego projektu wymaga zatrudnienia personelu w tym Wnioskodawczyni na umowę zlecenia.

Realizacja projektu przez Wnioskodawczynię wynika z dokumentacji programowej Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich w tym z Podręcznika dot. Kwalifikowalności wydatków w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, w którym dokładnie określa się wydatki niezbędne do realizacji projektu.

Dokument ten podaje w Załączniku nr 4: Lista wydatków kawalifikowalnych w ramach Działań SPO RZL w ramach Działania 1.1 w pozycji tabeli Kategoria wydatków punkt 1.: "Wydatki związane z personelem projektu" podaje: "Rodzaje wydatków kwalifikujących się do dofinansowania z EFS", gdzie w pierwszej pozycji zostały wskazane wydatki dotyczące: "Wynagrodzenia personelu wraz z obowiązkowymi składkami na ubezpieczenia społeczne".

Tak więc zgodnie z Dokumentacją Programową SPO RZL realizacją projektu zajmuje się personel projektu.

Zgodnie z treścią Umowy o dofinansowanie: "Ostateczny Odbiorca (beneficjent) zobowiązuje się do realizacji Projektu w oparciu o wniosek", oraz treścią wniosku w punkcie 5.1 Wydatki projektu została zawarta pozycja 5.1.1.1 Wydatki związane z personelem.

Zgodnie z tym w treści wniosku została wskazana konieczność zatrudnienia koordynatora projektu na umowę zlecenie i podano we wniosku imię i nazwisko Wnioskodawczyni - jako osoby, która będzie to stanowisko pełniła po podpisaniu umowy o dofinansowanie projektu.

We wniosku o dofinansowanie została wskazana również kwota wynagrodzenia Wnioskodawczyni i źródło pochodzenia jakim jest Europejski Fundusz Społeczny.

Zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych Zainteresowana jest Podatnikiem.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym, dochody osób fizycznych. Określa ona, iż osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z tą ustawą Zainteresowana jest "osoba fizyczną" podlegającą tej ustawie i o Niej jest mowa w powyższej ustawie.

W jej treści Wnioskodawczyni określana jest jako "Podatnik".

Tak też podaje art. 9 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, "wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika....". Czyli Wnioskodawczyni jest określana w tej ustawie i powyższym artykule jako Podatnik.

Tak więc Zainteresowana jako podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Zgodnie z treścią umową zlecenia nr 105/07 zawartą pomiędzy Wyższą Szkołą a Zainteresowaną, przyjęła do wykonania czynności koordynacyjne w ramach realizacji projektu "Wiedza i umiejętności..." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, Działanie 1.1 "Rozwój i modernizacja instrumentów i instytucji rynku pracy" zwanej dalej Projektem.

Nagłówek powyższej umowy zlecenia wyraźnie wskazuje: Realizacja projektu "Wiedza i umiejętności...".

Zgodnie z § 4 umowy zlecenia: "Zleceniobiorca zobowiązuje się do osobistego wykonania czynności, o których mowa w § 1. Powierzenie ich wykonania osobie trzeciej wymaga uprzedniej zgody Zleceniodawcy."

Zgodnie z warunkami umowy Wnioskodawczyni wykonała pracę polegającą na realizacji projektu osobiście i nie zleciła jej osobie trzeciej.

We wniosku o dofinansowanie w kosztach projektu jest pozycja wskazująca na konieczność zatrudnienia koordynatora do realizacji projektu oraz wysokość wynagrodzenia jakie musi on otrzymać. W opisie merytorycznym wniosku wskazuje się doświadczonego koordynatora do bezpośredniej realizacji projektu będącego niejako gwarantem poprawnej realizacji projektu i osiągnięcia założonych celów projektu. Wniosek w swej treści zawiera wskazanie personalne na to stanowisko, gdzie podane są dane Zainteresowanej (imię i nazwisko oraz kwalifikacje i doświadczenie). W ten sposób instytucja dysponująca środkami Unijnymi ocenia personel projektu i akceptuje jego skład. Po podpisaniu umowy o dofinansowanie Wyższa Szkoła zobowiązała się tym samym do zatrudnienia Wnioskodawczyni do realizacji projektu. Wynika to z konieczności realizacji przez Wyższą Szkołę wniosku o dofinansowanie.

Tak więc Wyższa Szkoła zatrudniła Zainteresowaną do realizacji projektu nie dlatego, że tak sama chciała lecz była do tego zobowiązana poprzez umowę o dofinansowanie, w której zobowiązuje się Ona do realizacji założeń i kosztorysu wniosku o dofinansowanie, będącego załącznikiem do umowy o dofinansowanie.

Zatrudnienie Wnioskodawczyni wpisane we wniosek jest wpisane również w umowę o dofinansowanie określającej konieczność realizacji treści wniosku o dofinansowanie i tym samym ewidentnie wskazuje na finansowanie wynagrodzenia ze środków UE i na bezpośrednie realizowanie celów programu przez moją osobę.

Ponadto, środki funduszy strukturalnych służą realizacji polityki strukturalnej, której celem jest pomoc słabiej rozwiniętym regionom i sektorom gospodarek państw członkowskich, nie powinny zaś stanowić źródła wtórnego finansowania budżetu Państwa. W myśl art. 32 ust. 1 rozporządzenia Rady WE Nr 1260/1999 ustanawiającego przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych (i obowiązującego dla środków starej perspektywy finansowej 2004-2006) płatności ze wskazanych funduszy mogą przybrać formę płatności na rachunek, płatności tymczasowej lub płatności salda końcowego. Organ wypłacający jest przy tym obowiązany zapewnić, że bezpośredni beneficjenci otrzymają płatności możliwie jak najszybciej i w pełnej wysokości. Nie mogą też mieć miejsca żadne potrącenia, wstrzymania lub późniejsze szczególne opłaty, które mogłyby obniżyć powyższe kwoty. Podobne zapisy znalazły się w art. 80 rozporządzenia Rady WE Nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące EFRR, EFS oraz FS i uchylającego rozporządzenie (WE) Nr 1260/1999, mającym zastosowanie do środków nowej perspektywy finansowej 2007-2013. Należy tez podkreślić, że zgodnie z orzeczeniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 stycznia 2008 r. (III SA/Wa 1755/07) generalną zasadą udzielania pomocy ze środków UE jest to, że wszelkie fundusze i programy pomocowe finansowane przez UE są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym. Zasady tej nie może niweczyć przyjęty model dystrybucji tejże pomocy przez poszczególne państwa członkowskie dla jej beneficjentów, tj. podmiotów bezpośrednio realizujących zadania i cele na które przeznaczone zostały określone środki pomocowe. Należy także podkreślić fakt, że poprzez opodatkowanie części uzyskanego wynagrodzenia, budżet państwa uzyskiwałby dochód z opodatkowania środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. W ocenie Sądu niedopuszczalnym jest aby środki, które co do zasady, winny służyć wsparciu konkretnych celów strukturalnych, stanowiły źródło wtórnego finansowania budżetu państwa.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawczyni powołuje szereg wyroków sądów administracyjnych.

Interpretując art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f., należy zważać nie na formalną kwalifikację środków pomocowych, lecz ich rzeczywiste źródło finansowe - którym niewątpliwie jest (w odpowiedniej części) budżet UE. Zatem kryterium pochodzenia dochodu jest spełnione. Realizację projektu przez Zainteresowaną potwierdzają dokumenty: umowa zlecenia, rachunki do umowy zlecenia, wniosek o dofinansowanie, umowa o dofinansowanie projektu oraz dokumentacja SPO RZL w tym: Kwalifikowalność wydatków w ramach SPO RZL. Zgodnie z warunkami umowy Zainteresowana wykonała pracę polegającą na realizacji projektu osobiście i nie zleciła jej osobie trzeciej.

Zaistniałe fakty uzasadniają zastosowanie zwolnienia.

W ocenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu w wyroku z dnia 11 marca 2010 r. sygn. akt I SA/Wr 86/10 powołany przepis art. 21 ust. 1 pkt 47c updf zwalnia od podatku dochodowego kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeśli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa. Przepis ten zdaniem Sądu nie wprowadza warunku bezpośredniego otrzymania kwot od agencji rządowych. Wobec powyższego, należy przyjąć, że istotne znaczenie dla oceny, czy podatnikowi podatku dochodowego przysługuje zwolnienie z tego podatku na podstawie art. 21 ust. pkt 47c updf, ma czy uzyskany przez niego dochód pochodzi ze środków budżetu państwa otrzymanych za pośrednictwem agencji rządowych. A takie zjawisko ma miejsce w przypadku wynagrodzenia Wnioskodawczyni, które na podstawie zawartej umowy zlecenia w ramach realizacji projektu finansowane było w 78,57% z wkładu UE oraz w 21,43% z wkładu krajowego w środkach publicznych. Środki zostały przekazane przez agencję rządową jaką jest Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Agencja ta przekazała środnik na wyodrębnione konto projektu, z którego zostało wypłacone wynagrodzenie. Tak więc pieniądze zostały przez Agencję przekazane nie na prywatne konto Wyższej Szkoły do jej dyspozycji tylko na wyodrębnione konto projektu tylko i wyłącznie do dyspozycji projektu, a nie do dyspozycji Wyższej Szkoły jako jednostki. Wskazuje to na pochodzenie wynagrodzenia Wnioskodawczyni od agencji rządowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Stosownie do art. 13 pkt 8 za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się, przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie, umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

* osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

* właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Tak więc przychody uzyskiwane przez Zainteresowaną w ramach zawartej umowy zlecenia z Wyższą Szkołą należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, tj. działalność wykonywana osobiście.

W myśl jednak art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

* bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

* podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy.

Podkreślić należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

W zakresie pierwszej ww. przesłanki należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w dniu 19 stycznia 2007 r. Wnioskodawczyni zawarła umowę zlecenia z Wyższą Szkołą na realizację projektu "Wiedza i umiejętności..." w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego mającą na celu bezpośrednią realizację projektu poprzez stanowisko Koordynatora Projektu.

Zatem wynagrodzenie Wnioskodawczyni nie pochodziło bezpośrednio z Unii Europejskiej. W przypadku projektów realizowanych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego środki pomocowe z Unii Europejskiej stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Zasadą finansowania projektów realizowanych w ramach ww. Funduszu jest więc prefinansowanie wydatków na ich realizację ze środków budżetu Państwa, a zatem pomoc jaką otrzymują beneficjenci pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu Państwa. Skoro pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa, nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, należy zauważyć, iż w przypadku Wnioskodawczyni - pomimo, iż wykonywała czynności związane z realizacją projektu w ramach programu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego z tytułu zawartej przez Nią umowy zlecenia - nie została spełniona również druga przesłanka niezbędna do zastosowania zwolnienia, określonego w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zauważyć bowiem należy, iż zleceniobiorca wprawdzie wykonuje czynności związane z programem pomocowym, jednakże robi to na zlecenie i dla podmiotu bezpośrednio realizującego cel tego programu (na mocy zawartej z nim umowy cywilnoprawnej) i przy wykorzystaniu środków od niego otrzymanych, a nie przekazanych przez podmiot upoważniony). Innymi słowy, wprawdzie Wnioskodawczyni realizuje cel programu, jednak nie realizuje programu bezpośrednio, ale pośrednio poprzez wykonanie zadania powierzonego przez zleceniodawcę na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej. Analiza powyższej regulacji prowadzi więc do wniosku, iż podatnikiem realizującym bezpośrednio cel programu może być jedynie podmiot, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację konkretnego projektu i który ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe jego wykonanie, a tym podmiotem w przedmiotowej sprawie jest nie Zainteresowana a Wyższą Szkołą.

Stosownie natomiast do treści art. 21 ust. 1 pkt 47c u.p.d.o.f., wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Z cytowanego przepisu wynika, iż powołane w nim zwolnienie adresowane jest wyłącznie do bezpośredniego odbiorcy środków od agencji rządowych, którym w niniejszym przypadku nie jest Zainteresowana.

Zatem kwoty wypłacane osobom fizycznym, z tytułu umów cywilnoprawnych, nie bezpośrednio od agencji rządowych, lecz za pośrednictwem beneficjentów pomocy, którzy otrzymali środki pochodzące z budżetu państwa na realizację projektów od agencji rządowych, nie podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w ustawie.

Mając na uwadze powyższe oraz fakt, że wynagrodzenie, które Wnioskodawczyni otrzymywała umowy zlecenia za wykonywanie zadań związanych z realizacją celów projektu wymienionego we wniosku nie spełnia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może podlegać zwolnieniu przedmiotowemu skonstytuowanemu w ww. przepisie. Wynagrodzenie to ze względu na fakt, iż otrzymywane jest za pośrednictwem Wyższej Szkoły, a nie bezpośrednio od agencji rządowych, nie może podlegać również zwolnieniu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47c cyt. ustawy. W konsekwencji Zainteresowanej nie należy się zwrot nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższych uwag stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe w pełnym zakresie.

Jednocześnie należy wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zdaniem organu podatkowego tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w przedmiotowym postępowaniu. Przy zaistniałym podobieństwie stanu faktycznego oraz rozważań prawnych organ podatkowy uważa, iż w badanej sprawie należy jednak uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl