ILPB2/415-1319/10-2/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1319/10-2/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2010 r. (data wpływu 24 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest osobą współpracującą w firmie gastronomicznej zarejestrowanej na Jej małżonka - jako osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą - wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej.

Zainteresowana wyjaśniła, iż w sierpniu 2009 r. małżonkowie uzyskali dofinansowanie ze środków UE z Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektu w ramach Programu operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VIII - Regionalne Kadry Gospodarki Działanie 8.1. - Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie Poddziałanie 8.1.1. - wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw.

Nazwa projektu: Profesjonalna Obsługa Klienta.

Na powyższe jest wydana decyzja.

Okres realizacji projektu to: 1 sierpnia 2009 r. - 31 października 2010 r.

Kwota dofinansowania - (...). zł.

Ponadto Zainteresowana poinformowała, że od sierpnia 2009 r. pobiera wynagrodzenie (i będzie je pobierała do 31 października 2010 r.) jako kierownik zarządzający projektem w wysokości (...) zł brutto. Wnioskodawczyni jako osoba współpracująca nie jest w projekcie zatrudniona na umowę o pracę, a wynagrodzenie wypłacane (bezpośrednio z konta projektu) jest na podstawie noty księgowej obciążającej konto tego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy uzyskiwane przez Wnioskodawczynię wynagrodzenia podlega zwolnieniu przedmiotowemu zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ppkt a) i b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, i interpretacji powołanego przepisu wynagrodzenie to jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przytoczonego wyżej przepisu wynika, iż z podatku dochodowego od osób fizycznych zwolnione są te dochody, w stosunku do których spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki:

* dochody te są sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,

* podatnik uzyskujący te dochody bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków dokonywane jest za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznie zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które bezpośrednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni jest osobą współpracującą w firmie gastronomicznej zarejestrowanej na Jej małżonka, która w sierpniu 2009 r. uzyskała dofinansowanie ze środków UE z Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektu w ramach Programu operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VIII - Regionalne Kadry Gospodarki Działanie 8.1. - Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie Poddziałanie 8.1.1. - wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw z okresem realizacji projektu od 1 sierpnia 2009 r. do 31 października 2010 r.

Ponadto Zainteresowana wyjaśniła, że od sierpnia 2009 r. pobiera wynagrodzenie (i będzie je pobierała do 31 października 2010 r.) jako kierownik zarządzający projektem. Wnioskodawczyni jako osoba współpracująca nie jest w projekcie zatrudniona na umowę o pracę, a wynagrodzenie wypłacane (bezpośrednio z konta projektu) jest na podstawie noty księgowej obciążającej konto tego projektu.

W tym miejscu należy podkreślić, że to małżonek Wnioskodawczyni prowadzący działalność gospodarczą jako bezpośredni beneficjent korzysta ze wsparcia z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, a nie Zainteresowana. To on w ramach prowadzonej działalności gospodarczej realizował i nadal realizuje projekt, w którym Wnioskodawczyni pełni funkcję kierownika, za co otrzymuje stosowne świadczenie.

Otrzymane przez Zainteresowaną wynagrodzenie za wykonywane czynności kierownicze nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i stanowi przychód do opodatkowania, na zasadach ogólnych. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy - podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30e oraz art. 44 ust. 4, pobiera się od podstawy jego obliczenia według skali podatkowej.

Reasumując należy stwierdzić, iż uzyskiwane przez Wnioskodawczynię wynagrodzenie nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem to Jej małżonek w istocie jest beneficjentem środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Jednocześnie tut. Organ pragnie nadmienić, że dokument dołączony przez Zainteresowaną do wniosku nie podlegał analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl