ILPB2/415-1253/10-5/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1253/10-5/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2010 r. (data wpływu 8 listopada 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie możliwości otrzymania zwrotu nadpłaconych podatków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego oraz dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie możliwości otrzymania zwrotu nadpłaconych podatków.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 26 stycznia 2011 r. nr ILPB2/415-1253/10-2/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Zainteresowanego do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, iż nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia.

Pouczono również Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 26 stycznia 2011 r. (skutecznie doręczono dnia 28 stycznia 2011 r.).

W dniu 31 stycznia 2011 r. na konto Izby Skarbowej w Poznaniu wpłynęła kwota w wysokości 120 zł w tym samym dniu Zainteresowany uzupełnił pozostałe braki formalne (data nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego - 29 stycznia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W latach 1991 - 2007 Wnioskodawca mieszkał i pracował w Wielkiej Brytanii.

W październiku 2005 r. Zainteresowany uzyskał brytyjskie uprawnienia emerytalne i z końcem sierpnia 2007 r. powrócił na stałe do Polski. Od dnia 1 września 2007 r. Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Zgodnie z ustawą o podatkach, co miesiąc Zainteresowany regularnie wpłaca zaliczkę na podatek od trzech świadczeń emerytalnych wypłacanych z Wielkiej Brytanii. Są to następujące trzy świadczenia:

I.

Emerytura wypłacana przez brytyjski odpowiednik polskiego ZUS.

II.

Emerytura wypłacana z pracowniczego programu emerytalnego prowadzonego przez byłego pracodawcę Wnioskodawcy. Po przystąpieniu do programu pracodawca potrącał miesięcznie 7% pensji. Wypłaty tego świadczenia dokonuje bezpośrednio były pracodawca Zainteresowanego.

III.

Ubezpieczenie emerytalne, wypłacane przez firmę W. Na ten cel Wnioskodawca płacił dobrowolne składki, również potrącane przez Jego brytyjski zakład pracy. Wypłaty tego świadczenia dokonuje firma W.

Po powrocie do Polski poinformowano Zainteresowanego, że wszystkie ww. zagraniczne emerytury podlegają opodatkowaniu i zgodnie z tą informacją Wnioskodawca regularnie odprowadza zaliczki na podatek od wszystkich brytyjskich emerytur.

Wnioskodawca zwrócił uwagę na artykuły prasowe mówiące o tym, że świadczenia emerytalne pochodzące z planu emerytalnego będącego pracowniczym programem emerytalnym, podlegają zwolnieniu podatkowemu przewidzianemu w art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b) Ustawy o PIT.

Izby Skarbowe do tej pory stosowały podmiotowe zwolnienia wyłącznie do polskich programów emerytalnych, co stoi w sprzeczności z Dyrektywą 2003/41/WE Parlamentu Unii Europejskiej. Emeryci z krajów Unii Europejskiej występowali do Izb Skarbowych i Sądów Administracyjnych w sprawach zrównania praw do zwolnień podatkowych emerytur pochodzących z Unijnych pracowniczych funduszy emerytalnych z polskimi zwolnieniami dla emerytur z tego typu funduszy.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Zainteresowany powołuje się na:

* wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, sygn. III SA/Wa 1961/07,

* wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, sygn. akt III SA/Wa 1826/09,

* wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, sygn. akt i SA/Po 762/09.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu potwierdza, że zwolnienie z PIT przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b) dotyczy nie tylko wypłat z pracowniczych programów emerytalnych utworzonych zgodnie z polskimi przepisami, ale również z pracowniczych programów emerytalnym utworzonych i prowadzonych w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej.

Zainteresowany wskazał również, iż ubezpieczenie na życie wypłacane przez W. jest regulowane przez brytyjskie przepisy, te same, które również regulują emerytury z pracowniczego programu emerytalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy emerytura z firmy x będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b) i ust. 33 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tak długo, jak długo Wnioskodawca będzie podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

2.

Czy emerytura wypłacana z tytułu ubezpieczenia w firmie w będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. c) i ust. 33 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tak długo, jak długo Wnioskodawca będzie podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

3.

Czy zgodnie z Ordynacją podatkową Zainteresowany może otrzymać zwrot nadpłaty podatków zapłaconych w Polsce w okresie od dnia 1 września 2007 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. z tytułu otrzymywania emerytury od byłego brytyjskiego pracodawcy firmy X.

4.

Czy Zainteresowany może otrzymać zwrot nadpłaty podatków zapłaconych w Polsce w okresie od dnia 1 września 2007 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. z tytułu otrzymywania emerytury od firmy ubezpieczeniowej W.

Tut. Organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 3 i nr 4 dotyczące Ordynacji podatkowej.

Natomiast w odniesieniu do pytań nr 1 i nr 2 dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych w dniu 11 lutego 2011 r. została wydana interpretacja indywidualna nr ILPB2/415-1253/10-4/AJ.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 3, powinien On otrzymać zwrot nadpłaty podatków zapłaconych w Polsce w okresie od 1 września 2007 r. do 31 grudnia 2010 r. z tytułu otrzymywania emerytury od byłego brytyjskiego pracodawcy - firmy X.

W odniesieniu do pytania nr 4, Zainteresowany uważa, że również powinien otrzymać zwrot nadpłaconych przez Niego podatków od wypłat z firmy W, ponieważ dostosowanie polskich przepisów prawa podatkowego do wytycznych Unii Europejskiej trwało zbyt długo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 72 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.

Zgodnie z art. 73 § 1 pkt 1 ww. ustawy nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem zapłaty przez podatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej.

Natomiast stosownie do art. 73 § 2 pkt 1 ww. ustawy nadpłata powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego - dla podatników podatku dochodowego.

Stosownie do art. 75 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku. Ponadto z § 2 pkt 1 lit. a) i c) powyższego przepisu wynika, iż uprawnienie to przysługuje również podatnikom, których zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania, jeżeli w zeznaniach (deklaracjach) rocznych, wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej lub nie będąc obowiązanymi do składania zeznań (deklaracji) dokonali wpłaty podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej.

Zgodnie natomiast z art. 75 § 3 podatnik równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty obowiązany jest złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).

Artykuł 81 § 2 ustawy stanowi, że skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Należy również wskazać, iż zgodnie z art. 79 § 2 pkt 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa - prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wygasa po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, że jeżeli Zainteresowany - w okresie od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2010 r. - zapłacił nienależny podatek dochodowy z tytułu otrzymywania emerytury od byłego brytyjskiego pracodawcy firmy x oraz emerytury od firmy ubezpieczeniowej W, wówczas ma On prawo wystąpić z wnioskiem o zwrot nadpłaty i otrzymać zwrot nadpłaconego podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl