ILPB2/415-125/11-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-125/11-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2010 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 kwietnia 2011 r. (data wpływu 18 kwietnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 28 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem w ramach programu motywacyjnego warrantów subskrypcyjnych oraz skutków podatkowych związanych z ich odpłatnym zbyciem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem w ramach programu motywacyjnego warrantów subskrypcyjnych oraz skutków podatkowych związanych z ich odpłatnym zbyciem.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest pracownikiem spółki X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - S.K.A. ("Spółka"), która wchodzi w skład grupy kapitałowej X.

Działalność grupy X prowadzona jest przez trzy spółki operacyjne: X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - S.K.A., Y Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - S.K.A., dalej określana także jako "Y", oraz Z Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością I - S.K.A., dalej określana także jako "Z".

Członkowie zarządu komplementariusza spółek operacyjnych (X Sp. z o.o.) i inni kluczowi pracownicy zatrudnieni są w X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - S.K.A. Grupa X zamierza wprowadzić dla kluczowych pracowników, w tym dla Zainteresowanego Program Motywacyjny ("Program"). Celem Programu jest stworzenie bodźców, które zachęcą, zatrzymają i umotywują "Beneficjentów", tj. członków kadry kierowniczej, kluczowych pracowników i wszystkich innych pracowników, współpracowników, konsultantów do działania w interesie akcjonariuszy Spółki poprzez umożliwienie im nabycia warrantów subskrypcyjnych uprawniających do objęcia akcji dwóch pozostałych spółek operacyjnych grupy X (tj. Y i Z). Uczestnikami Programu będą Beneficjenci, których wkład uznany został za znaczący dla wyników, przyszłego rozwoju oraz rentowności grupy X, oraz którzy będą się przyczyniać do generowania zysków dla akcjonariuszy spółek z grupy X. Program zakłada, że w określonej perspektywie czasowej (4 - 5 lat) nastąpi sukces (wzrost wartości) budowanych marek produktów farmaceutycznych.

Sukces ten będzie zrealizowany na jeden ze sposobów ("Transakcja"):

a.

wprowadzenie niektórych lub wszystkich spółek do obrotu publicznego, w tym po ich przekształceniu w spółki akcyjne lub

b.

zbycie całości lub części ich aktywów lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub

c.

zbycie niektórych lub wszystkich spółek (rozumiane jako odpłatne przeniesienie bezpośredniej i pośredniej kontroli nad spółkami, w tym przez zbycie akcji).

Program oparty będzie na wartości końcowej wszystkich ww. trzech spółek operacyjnych z grupy X, ale warranty subskrypcyjne nabywane w wyniku Programu będą dotyczyły dwóch spółek, obu będących już spółkami komandytowo - akcyjnymi, tj. Y i Z, czyli podmiotów, w których Wnioskodawca nie jest i nie będzie zatrudniony w okresie Programu Motywacyjnego ("Opcje").

Pierwszy Program, dotyczący określonej puli warrantów subskrypcyjnych będzie trwał przez pełny zakładany okres (4 - 5 lat). Po roku, co do kolejnej docelowej puli opcji można otworzyć kolejny program motywacyjny. Wówczas krąg beneficjentów może być poszerzony o ewentualnych nowych członków organów (tak samo w kolejnym roku).

Realizacja programu rozpocznie się poprzez wyemitowanie nowych warrantów subskrypcyjnych, które na końcu Programu będą odpłatnie nabyte przez ww. spółki lub spółkę operacyjną z grupy X, w tym również odpłatnie w celu ich umorzenia.

We wszystkich wypadkach kwota za umarzane warranty będzie zgodnie z regulaminem Programu określoną pochodną wartości trzech ww. spółek operacyjnych grupy X.

Regulamin Programu będzie określał zobiektywizowane i jednocześnie zindywidualizowane kryteria oceny efektów pracy określonych kategorii Beneficjentów, m.in. kierowników produktów, kierowników działów, kierowników regionów, przedstawicieli medycznych, pracowników administracji, pracowników hurtowni farmaceutycznej oraz innych pracowników i współpracowników.

Płatność w ramach Programu za umorzenie warrantów w każdym wypadku będzie odroczona na czas po Transakcji.

Przyznanie uczestnikom programu wyemitowanych przez Spółkę warrantów subskrypcyjnych nastąpi w sposób nieodpłatny, co wynika z obiektywnej niemożności ustalenia wartości nominalnej lub wartości transakcyjnej tych instrumentów finansowych. Po przydzieleniu warrantów subskrypcyjnych Wnioskodawcy, zostaną one zdeponowane w spółce komandytowo - akcyjnej prowadzącej program (siedziba tej spółki znajduje się na terytorium Polski).

W stanie faktycznym objętym zakresem przedmiotowego wniosku o interpretację indywidualną pod pojęciem "Opcja" rozumie się prawa przysługujące uczestnikom programu motywacyjnego polegające na prawach do nabycia imiennych i niezbywalnych warrantów subskrypcyjnych jako papierów wartościowych przydzielanych nieodpłatnie osobom uprawnionym na warunkach określonych w regulaminie uprawniające do objęcia akcji w spółkach komandytowo - akcyjnych w ramach programu.

Pojęcie "moment wykonania Opcji" oznacza określenie daty, w której uprawnienie przysługujące Wnioskodawcy po zakończeniu programu zostanie zrealizowane poprzez objęcie akcji po cenie emisyjnej w ilości odpowiadającej ilości przydzielonych warrantów subskrypcyjnych, lub zbyciu na rzecz Spółki w celu umorzenia zdeponowanych warrantów subskrypcyjnych.

Decyzje o uruchomieniu programu oraz wszelkie inne rozporządzenia w ramach programu opcji będą podejmowane przez Walne Zgromadzenie spółek komandytowo-akcyjnych.

Koszty programu opcji menedżerskich będzie pokrywać spółka z grupy kapitałowej X, która nie jest pracodawcą Zainteresowanego.

Wnioskodawca jest pracownikiem zatrudnionym przez X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - S.K.A.

Warranty nie dają prawa do udziału w zysku i nie umożliwiają podejmowania żadnych czynności korporacyjnych w odniesieniu do spółki, która je wyemitowała. Wartość nominalna warrantu w ramach programu to 1 zł. Jest to wartość przyjęta dla celów określenia wartości podwyższenia kapitału zakładowego spółki emitującej warranty; wartość ta nie ma żadnego związku z wartością rynkową warrantów, które zostały przydzielone uczestnikom nieodpłatnie.

Na dzień nabycia nie można ustalić wartości rynkowej warrantów ponieważ nie ma możliwości ich zbywania oraz nie istnieje dla tych papierów wartościowych rynek relewantny.

Wszystkie spółki biorące udział w programie opcji menedżerskich oraz wszyscy ich uczestnicy są rezydentami podatkowymi Polski i mają miejsce zamieszkania (siedziby) na terenie Polski.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy przyznanie Wnioskodawcy warrantów subskrypcyjnych w ramach Programu będzie skutkowało dla Niego powstaniem przychodu (w tym ze stosunku pracy) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

2.

Czy w momencie wykonania Opcji, tj. odpłatnego zbycia warrantów subskrypcyjnych przez Zainteresowanego, zastosowanie znajdzie art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, samo przyznanie Mu Opcji nie będzie skutkowało powstaniem przychodu (ze stosunku pracy) podlegającego opodatkowaniu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę, że warranty subskrypcyjne obejmowane w wykonaniu Programu będą następnie nabywane przez spółki, w tym w celu ich umorzenia - w ocenie Zainteresowanego - zastosowanie będzie miał art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle powyższego przepisu przekazanie pracownikowi Opcji, dzięki którym uzyska możliwość objęcia warrantów subskrypcyjnych po spełnieniu szeregu warunków określonych w Programie nie będzie skutkować u niego powstaniem przychodu.

Przyznanie Opcji stanowi jedynie potencjalną możliwość uzyskania korzyści w przyszłości. Trudno w takim przypadku mówić o powstaniu przychodu podatkowego. Objęte warranty subskrypcyjne będą mogły być odpłatnie nabyte, w tym również w celu ich umorzenia przez emitujące je spółki. Środki pieniężne uzyskane z tego tytułu zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią przychód z kapitałów pieniężnych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c). Natomiast zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

a.

odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,

b.

realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

W konsekwencji samo przyznanie Opcji nie rodzi skutku w postaci powstania przychodu ze stosunku pracy. Przychód powstanie dopiero w momencie ewentualnego zbycia przyznanych warrantów i stanowić będzie zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródło przychodów z kapitałów pieniężnych.

Zatem należy przyjąć, iż realne przysporzenie majątkowe Wnioskodawca może otrzymać dopiero w momencie sprzedaży lub zbycia w celu umorzenia Opcji. Sprzedaż warrantów subskrypcyjnych przez Zainteresowanego będzie pierwszym i jedynym momentem, w którym należy rozpoznać dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (nie licząc potencjalnych wypłat dywidend). Dochód ten, zgodnie z przepisem art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie traktowany jako dochód z kapitałów pieniężnych opodatkowany 19% stawką podatku.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, iż podobne stanowisko prezentują organy podatkowe w wydawanych interpretacjach przepisów prawa podatkowego. Przykładowo:

* Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście w interpretacji prawa podatkowego z dnia 4 kwietnia 2006 r. sygn. akt 1435/F03/415-30/06/KSW stwierdził, "iż przyznanie opcji jak i realizacja praw z opcji na akcje nie stanowi przychodu w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W momencie zawarcia umowy opcji między Spółką a stroną nie dochodzi do żadnych przesunięć majątkowych. Zatem nie można mówić o powstaniu przychodu po którejkolwiek ze stron".

* Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wołominie w interpretacji z dnia 14 lipca 2006 r. Nr 1442/DP-ll/415-111/MG/06 stwierdził, iż "w świetle przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) uzyskanie przez pracownika opcji na nabycie akcji Spółki macierzystej z siedzibą w Stanach Zjednoczonych oraz jej następna realizacja poprzez nabycie akcji nie powoduje powstania obowiązku podatkowego u podatnika".

* Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w interpretacji prawa podatkowego Nr 1471/DPF/415/26/06/PP z dnia 12 maja 2006 r. uznał, "iż przychód pracownika powstanie w dacie sprzedaży przez niego akcji banku nabytych w ramach planu akcyjnego, a dochód będzie opodatkowany 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, wykazanym w zeznaniu rocznym PIT-38 stosownie do art. 45 ust. 1a u.p.d.o.f. W konsekwencji na Banku nie ciąży obowiązek pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w związku z udziałem pracowników w omawianym pracowniczym planie akcyjnym".

Podobne stanowisko znaleźć można również interpretacjach Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 4 czerwca 2009 r. (ILPB1/415-344/09-2/AG) i z dnia 14 sierpnia 2009 r. (ILPB1/415-604/09-2/TW).

Zainteresowany zauważa, że prezentowane przez Niego stanowisko potwierdzają także orzeczenia sądów administracyjnych:

* Wyrok WSA w Warszawie z dnia 15 września 2009 r. (III SA/Wa 570/09), w którym Sąd stwierdził, że " (...) korzyść, którą uzyskuje podatnik (pracownik Spółki) w postaci objęcia lub nabycia na preferencyjnych zasadach akcji zostanie uwzględniona przy opodatkowaniu, jednakże o czym była już mowa, w momencie realizacji dochodu czyli przy sprzedaży objętych lub nabytych w ten sposób akcji".

* Wyrok WSA w Warszawie z dnia 23 września 2009 r., sygn. III SA/Wa 411/09, w którym Sąd stwierdził, że "akcje są papierami wartościowymi inkorporującymi zarówno prawa jak i obowiązki wobec spółki będącej emitentem akcji. W momencie otrzymania akcji na preferencyjnych warunkach przysporzenie, jakie z tego tytułu uzyskuje dana osoba, niezależnie od źródła i przyczyny uzyskania tego przysporzenia, jest jedynie potencjalne. Cechą akcji jest to, iż generują one przychód dopiero w przyszłości w postaci dywidendy lub też w przypadku odpłatnego ich zbycia - w postaci różnicy pomiędzy przychodem ze sprzedaży a kosztami poniesionymi na ich nabycie".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego, podatkiem dochodowym nie są objęte wyłącznie dochody wymienione w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Podkreślić należy, iż komentowany artykuł wyraża powszechnie obowiązującą w prawie podatkowym regułę sprawiedliwości podatkowej. Sprawiedliwość podatkowa przejawia się głównie w powszechności i równości opodatkowania. Powszechność opodatkowania oznacza, że podatek jako rodzaj daniny publicznej, powinien spoczywać na wszystkich - wszyscy muszą się przyczyniać do pokrywania wspólnych potrzeb. Powszechność opodatkowania oznacza ponadto, że wszystkie podmioty są tak dalece opodatkowane, jak określają to ustawy podatkowe. Natomiast zasada równości wymaga jednakowej miary dla wszystkich podmiotów - bez zróżnicowań zarówno dyskryminacyjnych jak i faworyzujących, co jest także zgodne z zasadą sprawiedliwości.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

a.

odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,

b.

realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Papierami wartościowymi - w rozumieniu art. 5a ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - są papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384).

W myśl przepisu art. 3 pkt 1 lit. a) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - rozumie się przez to akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

W świetle ww. przepisu, wspomniane we wniosku warranty subskrypcyjne mieszczą się w pojęciu "papierów wartościowych".

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Sposób ustalania wartości pieniężnej wyżej określonych świadczeń regulują dalsze przepisy przywołanego artykułu.

W myśl art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie z art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Dla celów podatkowych przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podmiotów, których skutkiem jest przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Z treści wniosku oraz pism stanowiących jego uzupełnienia wynika, iż Wnioskodawca jako pracownik Spółki X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - S.K.A. zamierza przystąpić do programu motywacyjnego. Decyzje o uruchomieniu programu oraz wszelkie inne rozporządzenia w ramach programu opcji będą podejmowane przez Walne Zgromadzenie spółek komandytowo-akcyjnych. Program oparty będzie na wartości końcowej trzech spółek operacyjnych z grupy X. Celem programu jest stworzenie bodźców, które zachęcą, zatrzymają i umotywują Beneficjentów do działania w interesie akcjonariuszy Spółki poprzez umożliwienie im nabycia w sposób nieodpłatny imiennych i niezbywalnych warrantów subskrypcyjnych uprawniających do objęcia akcji dwóch pozostałych spółek operacyjnych grupy X (tj. Y i Z) mających siedzibę na terytorium Polski. Program zakłada, że otrzymane warranty nie będą dawać ich właścicielom żadnych praw korporacyjnych i prawa do dywidendy. Na dzień objęcia warrantów nie można ustalić ich wartości rynkowej. Koszty Programu będzie ponosić spółka, która nie jest pracodawcą Wnioskodawcy. Wszystkie spółki biorące udział w programie opcji menedżerskich oraz wszyscy ich uczestnicy są rezydentami podatkowymi Polski i mają miejsce zamieszkania (siedziby) na terenie Polski.

Mając na uwadze powyższe należy zauważyć, że w momencie przyznania w sposób nieodpłatny warrantów subskrybcyjnych niemożliwe jest ustalenie ceny rynkowej stosowanej przy udostępnianiu praw lub w obrocie prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem czasu i miejsca ich udostępnienia.

Z kolei dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Tym samym brak konkretnego wymiaru finansowego tych papierów wartościowych w momencie ich przydzielenia osobom uprawnionym, nabycia przez nie prawa do ich realizacji i wykonania tego prawa poprzez objęcie akcji Spółek, uniemożliwia traktowanie ich w kategorii przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 11 ww. ustawy.

Uwzględniając powyższe zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że na tym etapie Programu dochód podlegający opodatkowaniu w momencie przyznania niezbywalnych warrantów subskrypcyjnych uprawniających do nieodpłatnego otrzymania w przyszłości akcji polskich spółek komandytowo-akcyjnych przez Wnioskodawcę nie powstanie.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne i odnosząc się bezpośrednio do drugiego pytania Zainteresowanego należy zgodzić się z Jego argumentacją, że ewentualny dochód po stronie Wnioskodawcy wystąpi dopiero w momencie odpłatnego zbycia na rzecz Spółki w celu umorzenia otrzymanych w ramach programu warrantów subskrypcyjnych przez Zainteresowanego.

Ewentualne zbycie warrantów subskrypcyjnych przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki w celu ich umorzenia należy zakwalifikować, zgodnie z ww. art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako przychody z kapitałów pieniężnych.

Reasumując w oparciu o powyższe przepisy prawa należy stwierdzić, iż w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego nieodpłatne przyznanie niezbywalnych warrantów subskrypcyjnych nie powoduje powstania przychodu po stronie Wnioskodawcy. W chwili zbycia otrzymanych warrantów Zainteresowany uzyska przychód z kapitałów pieniężnych zgodnie z dyspozycją przepisu art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych oraz przywołanych tez wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie - wskazać należy, iż orzeczenia te dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, jak również powołane wyroki dotyczą konkretnych spraw podatników osadzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl