ILPB2/415-123/10-4/TR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-123/10-4/TR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2010 r. (data wpływu: 21 stycznia 2010 r.), uzupełnionego w dniu 6 kwietnia 2010 r. (data wpływu: 8 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wygranej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wygranej.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 2 kwietnia 2010 r., nr ILPB2/415-123/10-2/TR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 2 kwietnia 2010 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 6 kwietnia 2010 r.), zaś Wnioskodawca uzupełnił wniosek w dniu 6 kwietnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2009 r. Wnioskodawca uczestniczył w loterii zorganizowanej przez kasyno. W losowaniu finałowym, które odbyło się x 2009 r., Zainteresowany wygrał główną nagrodę, na którą składał się samochód osobowy o wartości rynkowej 88.000,00 zł. Wartość taka jest podana w regulaminie loterii. Aby otrzymać nagrodę i komplet dokumentów, Wnioskodawca zapłacił w kasie kasyna podatek w wysokości 8.800,00 zł. Następnie protokołem przekazania Zainteresowany otrzymał samochód wraz z dokumentami i kopią faktury zakupu. Faktura ta, z dnia 29 lipca 2009 r., jest wystawiona: kupujący-kasyno, sprzedający-sprzedawca, cena sprzedaży-72.131,14 zł, upust flotowy-12.190,16 zł, wartość sprzedaży netto-59.940,98 zł, VAT 22% z 59.940,98 zł -13.187,02 zł, wartość samochodu-73.128,00 zł.

Przy rejestracji samochodu na Wnioskodawcę w wydziale komunikacji z Zainteresowanym była pracownica kasyna z oryginałem faktury. Kasyno nie wystawiło na Wnioskodawcę faktury. Zainteresowany otrzymał samochód protokołem przekazania, na którym nie ma podanej wartości samochodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Od jakiej wartości Wnioskodawca powinien zapłacić zryczałtowany 10% podatek od wygranej.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek powinien zapłacić On od kwoty z faktury, gdyż to ona stanowi wartość tego samochodu. Wartość pieniężną świadczeń w naturze określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami i prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania, ale jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu.

Zgodnie z tym można również popatrzeć na czas i miejsce otrzymania nagrody, czyli x 2009 r. Wg EUROTAX-u cena takiego samochodu wynosi 74.300,00 zł, czyli jest zbliżona do faktury.

W opinii Zainteresowanego, równie dobrze kasyno mogło napisać w regulaminie wartość np. 700.000,00 zł, bo jest to samochód szczególny, wygrany w kasynie (są organizatorami więc mogą ustalić taki regulamin) i paradoksem byłoby płacenie podatku od tej sumy. Podatek wynosiłby tyle co samochód zakupiony w salonie. Idąc dalej, jeżeli kasyno zakupi taki samochód za symboliczną 1,00 zł, również nie odzwierciedla to wartości rynkowej i wtedy urząd naliczyłby podatek wg TAX-u.

Co prawda w czasie pisania regulaminu przez kasyno wartość tego samochodu mogła być zbliżona do podanej w regulaminie, chociaż wg wiedzy Wnioskodawcy już była mocno naciągana.

Zainteresowany uważa, że powinien zapłacić podatek od ceny zakupu samochodu, czyli od 73.128,00, co daje 7.312,80 zł podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast art. 11 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są m.in. inne źródła nie wymienione w tym przepisie.

Z kolei art. 20 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w dniu x 2009 r. wygrał samochód osobowy, jako główną nagrodę w loterii zorganizowanej przez kasyno. Zainteresowany zapłacił w kasie kasyna podatek od wygranej, przyjmując za podstawę opodatkowania wartość samochodu podaną w regulaminie promocji. Następnie Wnioskodawca otrzymał samochód od kasyna wraz z dokumentami i kopią faktury nabycia samochodu przez kasyno. Podstawą przekazania był protokół przekazania, w którym nie ma podanej wartości samochodu.

Wysokość podatku od wygranych określa art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, zgodnie z którym od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cyt. ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2, nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania. Natomiast stosownie do art. 30 ust. 8 ww. ustawy, dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Reasumując, stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca był obowiązany zapłacić zryczałtowany 10% podatek od wygranej przyjmując za podstawę opodatkowania wartość nagrody na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

W konsekwencji, jeżeli od tak ustalonej wartości nagrody odbiegały kwoty określające wartość nagrody wskazane m.in. na fakturze VAT dokumentującej nabycie tejże nagrody przez kasyno, czy też w regulaminie loterii, kwoty te nie miały znaczenia dla obowiązku podatkowego ciążącego na Zainteresowanym z przedmiotowego tytułu.

W tym miejscu należy wyjaśnić, iż postępowanie w sprawie wydawania interpretacji indywidualnych, z uwagi na przedmiot i charakter wydawanych w jego toku rozstrzygnięć, jest postępowaniem szczególnym, odrębnym, do którego nie mają bezpośredniego zastosowania inne (poza wskazanym w ustawie) przepisy Ordynacji podatkowej, w szczególności nie jest postępowaniem dowodowym, które może być prowadzone w toku kontroli podatkowej, czy postępowania podatkowego lub czynności sprawdzających. Organ wydający interpretację indywidualną nie może więc zbadać w sensie merytorycznym "sprawy podatkowej", lecz jedynie pozytywnie lub negatywnie ocenić, z przytoczeniem przepisów prawa podatkowego, czy stanowisko pytającego zawarte we wniosku odnoszące się do regulacji przepisów prawa podatkowego jest słuszne i znajduje oparcie w okolicznościach przedstawionego zdarzenia.

Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie może bowiem prowadzić postępowania, ani podejmować rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego trybu orzekania, w tym w postępowaniu kontrolnym, czy podatkowym, prowadzonym w oparciu o konkretną dokumentację.

Tym samym, rozstrzygnięcie w odniesieniu do konkretnych kwot wskazanych w opisanym we wniosku stanie faktycznym - np. oceniane zgodności przestawionych kwot z cenami rynkowymi stosowanymi w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania - nie może być przedmiotem indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, bowiem leży to już w gestii organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej. W konsekwencji rzutowało to na uznanie stanowiska Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl