ILPB2/415-1205/10-8/WS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1205/10-8/WS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2010 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 25 października 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 stycznia 2011 r. (data wpływu 13 stycznia 2011 r.) oraz pismami z dnia 25 stycznia 2011 r. (data wpływu 25 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie najmu miejsca parkingowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2010 r. Wnioskodawca złożył do Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sprzedaży i najmu miejsca parkingowego oraz podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków rezygnacji z prawa nieodpłatnego użytkowania udziału w garażu wielostanowiskowym.

Pismem z dnia 19 października 2010 r. nr PD II/412-1098/10/220999/MZ Naczelnik Urzędu Skarbowego działając na podstawie art. 15 i 16 oraz art. 170 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, przekazał wniosek do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wyjaśnić bowiem należy, że zgodnie ze znowelizowanym art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa, z dniem 1 lipca 2007 r. organem właściwym do dokonywania interpretacji przepisów prawa podatkowego został Minister Finansów.

Natomiast, stosownie do art. 14b § 6 Ordynacji podatkowej Minister Finansów upoważnił - w drodze ww. rozporządzenia - dyrektorów czterech izb skarbowych do wydawania interpretacji indywidualnych w jego imieniu i w ustalonym zakresie, określając jednocześnie właściwość rzeczową i miejscową upoważnionych organów.

W analizowanym przypadku, właściwym miejscowo organem podatkowym do wydania pisemnej interpretacji od dnia 1 lipca 2007 r. jest - w związku z § 6 ww. rozporządzenia - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 i § 4 oraz 14f § 2 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym pismem z dnia 21 grudnia 2010 r. nr ILPB2/415-1205/10-2/WS, wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 21 grudnia 2010 r., skutecznie doręczono dnia 5 stycznia 2011 r., zaś w dniu 13 stycznia 2011 r. (data nadania 10 stycznia 2011 r.), do tut. organu wpłynęła odpowiedź, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

W dniu 4 listopada 2005 r. Wnioskodawca otrzymał od swojej matki w formie darowizny lokal mieszkalny i miejsce parkingowe w garażu wielostanowiskowym. Zainteresowany wskazuje, że miejsce parkingowe, to udział w garażu wielostanowiskowym wynoszący 146/10000 części współwłasności garażu wielostanowiskowego i udziału wynoszącego 1097/10000 części w prawie użytkowania wieczystego gruntu oraz współwłasności części budynku i urządzeń, które nie służą do wyłącznego użytku właścicieli lokali. Garaż wielostanowiskowy, w którym Wnioskodawca posiada udział ma odrębną księgę wieczystą i nie jest przynależny do lokalu mieszkalnego, nie jest to spółdzielcze prawo własności. Na dzień sporządzenia aktu notarialnego darowizny wynikało, że Zainteresowany jest zwolniony z podatku od darowizny pod warunkiem, że nie posiada innego lokalu mieszkalnego i będzie w darowanym lokalu zamieszkiwał od dnia 4 listopada 2005 r. do dnia 4 listopada 2010 r.

Ponadto w ww. akcie notarialnym sporządzono zapis prawa nieodpłatnego użytkowania udziału w garażu wielostanowiskowym na rzecz matki Zainteresowanego na okres 25 lat. Oświadczeniem z dnia 14 października 2010 r. matka Wnioskodawcy zrzekła się nieodpłatnego prawa użytkowania udziału w garażu wielostanowiskowym.

W związku z tym, że matka Wnioskodawcy nie będzie korzystać z ww. miejsca Wnioskodawca rozważa możliwość wynajmu tego miejsca osobie trzeciej lub jego sprzedaży. Wnioskodawca wskazał, iż ewentualny najem nie będzie prowadzony w ramach działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w związku ze złożeniem oświadczenia przez matkę Wnioskodawcy o zrzeczeniu się nieodpłatnego prawa użytkowania udziału w garażu wielostanowiskowym Wnioskodawca będzie musiał zapłacić podatek od spadków i darowizn, czy ewentualnie dokonać dopłaty do podatku od darowizny pobranego przez notariusza w dniu sporządzenia aktu notarialnego.

2.

Czy w przypadku ewentualnej sprzedaży ww. miejsca parkingowego i udziału w gruncie i części budynku Wnioskodawca będzie musiał zapłacić podatek dochodowy mimo upływu pięciu lat od darowizny.

3.

Czy w przypadku ewentualnego najmu miejsca parkingowego osobie trzeciej Wnioskodawca będzie musiał zapłacić podatek w formie ryczałtu jako osoba nie prowadząca działalności gospodarczej.

Tutejszy organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na trzecie pytanie przedstawione we wniosku, natomiast w zakresie odpowiedzi na pierwsze i drugie pytanie w dniu 27 stycznia 2011 r. wydano interpretacje indywidualne nr ILPB2/436-18/11-7/WS oraz nr ILPB2/415-1205/10-7/WS.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 3, w przypadku ewentualnego najmu miejsca parkingowego, powinien On zapłacić tylko podatek dochodowy z tytułu najmu tego miejsca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Zgodnie z art. 9a ust. 6 ww. ustawy, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1a ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

O zasadach składania wspomnianego oświadczenia stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy, w myśl którego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 4 powołanej ustawy, w przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio.

Stosownie natomiast do art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.

W związku z powyższym, ewentualny najem przez Wnioskodawcę miejsca parkingowego wraz z udziałem w gruncie i częściach wspólnych budynku, będzie stanowił dla Niego źródło przychodu, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. w związku z tym, iż najem ten nie będzie wykonywany przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej, może On wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl