ILPB2/415-120/07-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-120/07-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2007 r. (data wpływu 31 sierpnia 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 listopada 2007 r. (data wpływu 7 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z zagranicy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2007 r. do Pierwszego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z zagranicy. Pismem z dnia 28 sierpnia 2007 r. Nr II-2/422/20/07/BK Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze zgodnie z art. 15 w związku z obowiązującą od 1 lipca 2007 r. zmianą w zapisie art. 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) przekazał zgodnie z właściwością miejscową Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu błędnie przesłany wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

Z uwagi na braki formalne Wnioskodawca został wezwany pismem z dnia 26 października 2007 r. Nr ILPB2/415-120/07-2/JK do uzupełnienia złożonego wniosku. Wniosek został prawidłowo i w terminie uzupełniony.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W spółce komandytowej, która prowadzi działalność gospodarczą w Polsce i w Austrii (przez położony tam zakład) jest dwóch wspólników (osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania - centrum interesów życiowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej). Uzyskują oni poza dochodami z działalności gospodarczej także dochody z innych źródeł (umowa menedżerska, udział w radzie nadzorczej). Rozlicznie podatkowe (PIT-36) według Wnioskodawcy będzie musiało uwzględnić wszystkie dochody uzyskane w roku 2007, zarówno te uzyskane w Polsce ze spółki komandytowej (opodatkowane stawką 19%) jak i inne łącznie z dochodami z zakładu spółki komandytowej w Austrii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób dochód uzyskany przez wspólników z zakładu spółki komandytowej w Austrii wpływa na dochód uzyskany przez wspólników ze spółki komandytowej w Polsce, względnie dochody z innych źródeł.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, po zsumowaniu dochodów z obu krajów, podatek zapłacony w Austrii (załącznik PIT/ZG) podlega potrąceniu od podatku należnego (tzw. metoda proporcjonalna) wykazanego w zeznaniu rocznym PIT-36 do jego wysokości obliczonej jak dla dochodów tylko polskich. Miarodajne są w przypadku potrąceń wpisy w PIT/ZG w rubrykach C.2.30 i C.2.31. Ponieważ podatki od dochodów wspólników (osób fizycznych) spółki komandytowej są wyższe w Austrii niż tego samego rodzaju podatki w Polsce, ich rozliczenie w zeznaniu PIT-36 ma co do zasady charakter neutralny w odniesieniu do dochodów ze spółki komandytowej w Polsce. Na progresję podatkową tzn. połączenie ze źródłami innych dochodów wspólników (polskich osób fizycznych) wpływ będzie miał tylko dochód uzyskany ze spółki komandytowej w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) zwanej dalej u.p.d.o.f., osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy).

Za osoby mające miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z art. 3 ust. 1a u.p.d.o.f., uważa się osoby fizyczne, które:

1.

posiadają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 4a u.p.d.o.f., art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska.

Stosownie do art. 7 ust. 1 umowy z dnia 13 stycznia 2004 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 224, poz. 1921), zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba, że przedsiębiorstwo prowadzi w drugim Umawiającym się Państwie działalność gospodarczą poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej można przypisać je temu zakładowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. umowy określenie "zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa, w szczególności siedzibę zarządu, filię, biuro, warsztat.

Na podstawie art. 7 ust. 8 ww. umowy określenie "zyski" użyte w tym artykule obejmuje zyski osiągnięte przez wspólnika z tytułu jego uczestnictwa w spółce osobowej lub w każdym innym zrzeszeniu osób, które dla celów podatkowych traktowane jest w identyczny sposób, a w przypadku Austrii zyski osiągnięte z tytułu uczestnictwa w spółce cichej (stille Gesellschaft) utworzonej na podstawie prawa austriackiego.

Z powyższego wynika, że przychody wspólnika spółki osobowej należy opodatkować w analogiczny sposób jak zyski przedsiębiorstw.

Jeżeli działalność na terytorium Austrii jest prowadzona za pomocą położonego w tym państwie zakładu, dochód uzyskany od początku prowadzenia działalności, który może być przypisany temu zakładowi podlegać będzie opodatkowaniu zarówno w Austrii jak i w państwie miejsca zamieszkania wspólnika, czyli Polsce. W takim przypadku w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować określoną w art. 24 ust. 1 lit. a) ww. umowy metodę unikania podwójnego opodatkowania (metodę odliczenia proporcjonalnego). Zgodnie z tym przepisem, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który stosownie do postanowień niniejszej umowy podlega opodatkowaniu w Austrii, to Polska zezwoli na odliczenie od podatku należnego od dochodu tej osoby kwoty równej podatkowi od dochodu zapłaconemu w Austrii. Odliczenie takie nie może jednak przekroczyć tej części podatku od dochodu, jaka została obliczona przed dokonaniem odliczenia i która odpowiada tej części dochodu, jaka może być opodatkowana w Austrii.

Stosownie do postanowień art. 27 ust. 9 u.p.d.o.f. jeżeli podatnik posiadający nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium kraju, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w art. 27 ust. 8 u.p.d.o.f., dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Polski. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to jednak nie może przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie.

Przy zastosowaniu metody odliczenia proporcjonalnego obowiązek wykazania w zeznaniu rocznym PIT-36 i informacji o wysokości dochodów z zagranicy i zapłaconym podatku w roku podatkowym PIT/ZG, dochodów uzyskanych za granicą istnieje zawsze, bez względu na to czy oprócz dochodów z zagranicy podatnik uzyskał w Polsce inne dochody opodatkowane według skali podatkowej. Przy wykazywaniu ww. dochodów nie ma również znaczenia, czy podatki związane z danym źródłem przychodu wyższe są w Polsce, czy za granicą.

Dochody uzyskane poza granicami Polski należy wpisać w odpowiednie rubryki PIT/ZG i przenieść je do zeznania rocznego PIT-36.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie mając na uwadze, iż wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczy stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla poszczególnych wspólników Spółki. Uregulowania tej ustawy dotyczą bowiem podatników, którymi są osoby fizyczne. Wniosek natomiast złożyła spółka komandytowa, która w świetle zawartych w niej przepisów nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, podatnikami zaś są poszczególni wspólnicy.

Mając powyższe na uwadze informuje się, że uzyskanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej przepisów ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez wszystkich wspólników możliwe jest poprzez złożenie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej wraz z wypełnieniem wszystkich warunków określonych w art. 14b i 14f ustawy - Ordynacja podatkowa przez poszczególne osoby fizyczne - wspólników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl