ILPB2/415-1186/10-4/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1186/10-4/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko P.... przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2010 r. (data wpływu 20 października 2010 r.), uzupełnionym pismem (data wpływu 4 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości w odniesieniu do pytania nr 1 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 21 grudnia 2010 r. nr ILPB2/415-1186/10-2/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawczynię nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej Zainteresowana miała uzupełnić przedmiotowy wniosek o niezbędne informacje doprecyzowujące stan faktyczny zaprezentowany w jego treści oraz przedstawić własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do pytania nr 2, które brzmi "Czy kwotę zwolnienia może w całości wykorzystać X, czy w związku z faktem procentowego udziału w prawie własności 50% A, 25% B, odpowiednią jego część. Jeśli tak to jaką...".

Wezwanie wysłano w dniu 21 grudnia 2010 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 28 grudnia 2010 r.), natomiast w dniu 4 stycznia 2011 r. (data nadania 3 stycznia 2011 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na wezwanie, w której Zainteresowana uzupełniła ww. wniosek poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego. Jednakże Wnioskodawczyni nie przedstawiła własnego stanowiska w odniesieniu do drugiego zadanego pytania.

W związku z tym tut. Organ informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pierwsze z zadanych we wniosku pytań.

Natomiast zakres pytania drugiego rozstrzygnięto w dniu 27 stycznia 2011 r. odrębnym pismem nr ILPB2/415-1186/10-5/ES.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu. marca 2005 r. Wnioskodawczyni i dwie inne osoby nabyły spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego w częściach odpowiednio: Zainteresowana 50%, dwie inne osoby po 25%. Cena nieruchomości to 83 000 zł, z czego 48 000 zł zostało zapłacone gotówką w chwili podpisania aktu notarialnego, a 35 000 zł stanowiło wysokość kredytu zaciągniętego przez Wnioskodawczynię i jedna z pozostałych współwłaścicieli.

Ponadto Zainteresowana wyjaśniła, iż w dniu 20 lipca 2009 r. ww. spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego zostało sprzedane. Zgodnie z wpisem w akcie notarialnym kwota 34...,. zł została przeznaczona na spłatę kredytu (wraz z odsetkami) zaciągniętego na zakup przedmiotowej nieruchomości (umowa kredytowa z 2005 r.).

Wnioskodawczyni poinformowała również, że w dniu. lipca 2009 r. w Urzędzie Skarbowym zostały złożone deklaracje PIT-23, wraz z oświadczeniami o korzystaniu ze zwolnienia z opodatkowania 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych nabytych do dnia 31 grudnia 2006 r. przez Nią oraz pozostałych współwłaścicieli nieruchomości.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowana wskazała, że:

* sprzedaż nieruchomości nabytej w 2005 r. nie nastąpiła w wykonywaniu działalności gospodarczej,

* nieruchomość położona jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* kredyt zaciągnięty na nabycie przedmiotowej nieruchomości został udzielony przez bank mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* nie odliczała odsetek od kredytu na podstawie art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy kwotę kredytu (w wysokości z dnia sprzedaży nieruchomości), czyli 34...,. zł można uznać za wolną od podatku zgodnie z art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. cyt. "punkt 131 - zwolnione są wydatki poniesione na spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki), zaciągniętego przez podatnika, przed uzyskaniem przychodu z odpłatnego zbycia".

2.

Czy kwotę zwolnienia może w całości wykorzystać Wnioskodawczyni, czy w związku z faktem procentowego udziału w prawie własności 50% Zainteresowana, 25% B, odpowiednią jego część, jeśli tak to jaką.

Zdaniem Wnioskodawczyni, mogłaby uznać tą kwotę jako wolną od podatku, bowiem nie otrzymała tych pieniędzy - został nimi spłacony kredyt. w ocenie Zainteresowanej kwota 34...,. zł powinna być wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ została przekazana na spłatę kredytu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w odniesieniu do pytania nr 1 uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży lokalu mieszkalnego, co ma miejsce w rozpatrywanej sprawie, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma więc moment jego nabycia.

Należy bowiem zauważyć, że ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r. z uregulowania wynikającego z art. 7 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, wynika iż do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Z przedstawionego we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stanu faktycznego wynika, że będąca przedmiotem sprzedaży nieruchomość Wnioskodawczyni wraz z innymi współwłaścicielami nabyła w 2005 r.

Tak więc rozpatrując kwestię opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r.

W myśl art. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r., przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł. Zobowiązanie podatkowe, wynoszące 10% uzyskanego przychodu, powstaje z mocy prawa i płatne jest bez wezwania organu podatkowego w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia, chyba że podatnik w tym samym terminie złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży wydatkuje na cele mieszkaniowe. Katalog wydatków na cele mieszkaniowe, których poniesienie pozwala skorzystać ze zwolnienia, zawarto w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) wyżej cyt. ustawy, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r. wynika, iż wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto, zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Zwolnienie to nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b (art. 21 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że okolicznością decydującą o prawie do zwolnienia z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości w części wydatkowanej na spłatę kredytu (pożyczki) jest cel zaciągnięcia tego kredytu (pożyczki). Spłata kredytu stanowi bowiem etap realizacji tego celu.

Podatnicy mają prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w każdym przypadku wydatkowania, w przewidzianym ustawą terminie, przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych na spłatę kredytu zaciągniętego na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy. Ważny jest moment uzyskania przychodu i poniesienia wydatku. Środki przeznaczone na spłatę kredytu muszą pochodzić ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Zainteresowana w dniu. marca 2005 r. wraz z dwoma innymi osobami nabyła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Na zakup tego mieszkania Zainteresowana wraz z jednym ze współwłaścicieli zaciągnęła w banku kredyt w wysokości 35 000 zł.

W dniu. lipca 2009 r. przedmiotowa nieruchomość została sprzedana i zgodnie z wpisem w akcie notarialnym kwota 34...,. zł została przeznaczona na spłatę kredytu (wraz z odsetkami) zaciągniętego na zakup ww. lokalu.

Zainteresowana nie odliczała odsetek od kredytu na podstawie art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r.

Należy zauważyć, ze bez znaczenia dla skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest forma dokonania tej spłaty, tj. to czy spłaty kredytu Wnioskodawczyni dokonała osobiście, czy też w Jej imieniu dokonał tego nabywca mieszkania.

Fakt, iż spłata kredytu fizycznie została dokonana, np. przez kupującego, nie ma znaczenia dla sprawy. w przypadku zwolnienia przedmiotowego, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ważny jest cel zaciągnięcia tego kredytu, źródło jego spłaty oraz ustalenie kto jest kredytobiorcą.

Nadmienić należy również, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje ściśle określonego sposobu dokumentowania poniesionego wydatku. Kwestia wydatkowania środków pieniężnych powinna być jednak dla celów podatkowych udokumentowana rzetelnymi i wiarygodnymi dowodami w postaci rachunków, faktur, dowodów bankowych potwierdzających spłatę kredytu oraz innych dowodów zasługujących na wiarę.

Należy również zastrzec, iż w przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz zaprezentowane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że przychód ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, w odniesieniu do części wydatkowanej na spłatę kredytu zaciągniętego na zakup tej nieruchomości na mocy art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych, bowiem ww. spłata stanowi etap realizacji celu mieszkaniowego.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości, został złożony przez jednego ze współwłaścicieli tej nieruchomości zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla pozostałych współwłaścicieli.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowaną i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl