ILPB2/415-1182/13-3/WS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1182/13-3/WS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu/dochodu z działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu spółki mającej siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz opodatkowania przychodu/dochodu z działalności gospodarczej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawcą jest osobą fizyczną, która ze względu na miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów. Zainteresowany posiada w Polsce rodzinę (dziecko). Wnioskodawca objął funkcję członka zarządu - dyrektora spółki posiadającej siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (dalej: ZEA) na terenie wolnej strefy handlowej (tzw. free zone) w Dubaju. Spółka uzyska certyfikat potwierdzający, że jest ona rezydentem podatkowym ZEA i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w ZEA. Certyfikat zostanie wydany przez Ministerstwo Finansów tego kraju.

Powołanie do pełnienia funkcji w organie Spółki, a także ustalenie wynagrodzenia i innych podobnych należności dyrektora nastąpiło na mocy aktu wewnętrznego spółki. Zainteresowany nie jest i nie będzie związany ze Spółką jakąkolwiek umową, na mocy której byłby zobowiązany do świadczenia na rzecz Spółki jakichkolwiek usług.

Wynagrodzenie, o którym mowa powyżej, będzie wypłacane Wnioskodawcy wyłącznie z tytułu pełnienia funkcji członka Zarządu Spółki, czyli za nadzór nad zarządzaniem spółką.

Zastosowanie znajdzie tu art. 19 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Abu Zabi dnia 31 stycznia 1993 r. (zwana dalej: umowa z ZEA).

Miejsce faktycznego zarządu będzie znajdowało się na terenie ZEA. Zarząd ma obowiązek spotkać się dwa razy w roku na terytorium ZEA.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w rozważanym stanie faktycznym, wynagrodzenie, które Wnioskodawca będzie otrzymywał ze Spółki z tytułu pełnienia funkcji dyrektora - członka zarządu Spółki, podlegać będzie w Polsce zwolnieniu z opodatkowania zgodnie z art. 27 ust. 8 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 24 ust. 1 lit. a Umowy z ZEA.

2. Czy w przypadku, gdy Wnioskodawca założy w Polsce działalność gospodarczą oraz wybierze dla opodatkowania przychodu/dochodu z tytułu tej działalności ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) lub opodatkowanie według podatku liniowego (art. 30c Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), to przychody zwolnione, uzyskiwane od spółki z siedzibą w ZEA, nie będą wpływały na poziom zapłaconego w Polsce podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.

Tut. Organ informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na cytowane wyżej pytanie nr 2, natomiast w zakresie pytania nr 1 dnia 14 marca 2014 r. wydana została odrębna interpretacja indywidualna nr ILPB2/415-1182/13-2/WS.

Zdaniem Wnioskodawcy - w odniesieniu do pytania nr 2 - wybór metody opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych lub podatku liniowego spowoduje, że dochody uzyskane z tytułu pełnienia obowiązków członka zarządu spółki z siedzibą w ZEA nie będą miały wpływu na wysokość podatku dochodowego, liczonego według wybranej przez Zainteresowanego metody.

Zakres i sposób opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym został określony w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.). Metoda liniowa rozliczania podatku dochodowego została natomiast opisana w art. 30c u.p.d.o.f. Obie opisane wyżej metody wymagają dokonania wcześniejszego wyboru dokonanego przez podatnika. Dochodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym lub podatkiem liniowym nie łączy się z dochodami opodatkowanymi według skali podatkowej (art. 27 ust. 1 u.p.d.o.f.). Jak wspomniano wyżej, zgodnie z treścią art. 27 ust. 8, dochody zwolnione na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych, uzyskiwane przez podatnika wpływają na sposób opodatkowania dochodów uzyskiwanych w kraju, ale tylko tych, które są określone w art. 27 ust. 1 u.p.d.o.f. Ponieważ artykuł ten dotyczy tylko i wyłącznie dochodów opodatkowanych według skali podatkowej, dokonanie wyboru podatku zryczałtowanego lub podatku liniowego spowoduje, że zwolnione dochody zagraniczne nie wpłyną na poziom zapłaconego podatku zryczałtowanego lub podatku liniowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Na podstawie art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 19 umowy z dnia 31 stycznia 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1994 r. Nr 81, poz. 373; dalej: "Umowa") wynagrodzenia i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej lub w innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Powyższy przepis reguluje zasady opodatkowania wynagrodzeń i innych podobnych należności dyrektorów, uzyskiwanych z tytułu członkostwa w zarządzie spółki - w tym pełnienia funkcji dyrektora.

Nadmienić należy, że zgodnie z art. 4 ww. Umowy, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że posiadanie siedziby w Zjednoczonych Emiratach Arabskich w rozumieniu ww. Umowy jest nierozerwalnie powiązane z posiadaniem rezydencji podatkowej w tym państwie.

Jednocześnie, w myśl art. 24 ust. 1 lit. a ww. Umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień punktu b), taki dochód lub majątek od opodatkowania, lecz może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony od opodatkowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Zainteresowany objął funkcję członka zarządu - dyrektora spółki posiadającej siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Z tego tytułu Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie, które będzie wypłacane Zainteresowanemu wyłącznie z tytułu pełnienia funkcji członka Zarządu Spółki, czyli za nadzór nad zarządzaniem spółką. Ponadto, spółka uzyska certyfikat potwierdzający, że jest ona rezydentem podatkowym ZEA i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w ZEA. Wnioskodawca rozważa rozpoczęcie działalności gospodarczej. Przychody/dochody uzyskane z tytułu tej działalności gospodarczej będą opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych albo podatkiem liniowym.

Stwierdzić należy, że dochody uzyskiwane przez Zainteresowanego z tytułu wykonywania obowiązków członka zarządu - dyrektora spółki mającej siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich podlegać będą co do zasady opodatkowaniu w obu państwach, jednakże w Polsce będzie miała zastosowanie metoda unikania podwójnego opodatkowania zawarta w art. 24 ust. 1 pkt a) umowy - metoda wyłączenia z progresją, co oznacza, że przedmiotowe dochody będą w Polsce zwolnione od opodatkowania.

Nadmienić jednakże należy, że ww. dochody będą uwzględnione przy obliczaniu stopy procentowej do opodatkowania pozostałych dochodów, jednakże tylko takich, które są opodatkowane na zasadach ogólnych. Zastosowanie w tej sytuacji będzie miał bowiem art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 27 ust. 8 ww. ustawy, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,

2.

ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,

3.

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Jak wynika z cytowanego wyżej przepisu, Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczenia całości dochodów w Polsce na zasadach określonych w ww. art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli wyliczenia stopy procentowej do opodatkowania pozostałych dochodów tylko i wyłącznie w sytuacji uzyskania dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ww. ustawy.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30e, pobiera się od podstawy jego obliczenia według następującej skali:

Podstawa obliczenia podatku w złotych -Podatek wynosi

ponad-do -

-

-

- 85 528 -18% minus kwota zmniejszająca podatek 556 zł 02 gr

85 528 -20 556 -14 839 zł 02 gr + 32% nadwyżki ponad 85 528 zł

-

Z kolei, po myśli art. 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), przychodów (dochodów) opodatkowanych w formach zryczałtowanych nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł podlegającymi opodatkowaniu na podstawie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (...).

Z zacytowanych wyżej przepisów wynika zatem, że 19% podatek liniowy oraz zryczałtowany podatek, o którym mowa w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - nie mieszczą się w zakresie opodatkowania na zasadach ogólnych, określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, stwierdzić należy, że w sytuacji gdy Wnioskodawca rozpocznie w Polsce działalność gospodarczą oraz wybierze dla opodatkowania przychodu/dochodu z tytułu tej działalności ryczałt od przychodów ewidencjonowanych lub podatek liniowy, to przychody uzyskiwane od spółki z siedzibą w ZEA nie będą wpływały na poziom zapłaconego w Polsce podatku z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl