ILPB2/415-1182/13-2/WS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1182/13-2/WS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu spółki mającej siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu spółki mającej siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz opodatkowania przychodu/dochodu z działalności gospodarczej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawcą jest osobą fizyczną, która ze względu na miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów. Zainteresowany posiada w Polsce rodzinę (dziecko). Wnioskodawca objął funkcję członka zarządu - dyrektora spółki posiadającej siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (dalej: ZEA) na terenie wolnej strefy handlowej (tzw. free zone) w Dubaju. Spółka uzyska certyfikat potwierdzający, że jest ona rezydentem podatkowym ZEA i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w ZEA. Certyfikat zostanie wydany przez Ministerstwo Finansów tego kraju.

Powołanie do pełnienia funkcji w organie Spółki, a także ustalenie wynagrodzenia i innych podobnych należności dyrektora nastąpiło na mocy aktu wewnętrznego spółki. Zainteresowany nie jest i nie będzie związany ze Spółką jakąkolwiek umową, na mocy której byłby zobowiązany do świadczenia na rzecz Spółki jakichkolwiek usług.

Wynagrodzenie, o którym mowa powyżej, będzie wypłacane Wnioskodawcy wyłącznie z tytułu pełnienia funkcji członka Zarządu Spółki, czyli za nadzór nad zarządzaniem spółką.

Zastosowanie znajdzie tu art. 19 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Abu Zabi dnia 31 stycznia 1993 r. (zwana dalej: umowa z ZEA).

Miejsce faktycznego zarządu będzie znajdowało się na terenie ZEA. Zarząd ma obowiązek spotkać się dwa razy w roku na terytorium ZEA.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w rozważanym stanie faktycznym, wynagrodzenie, które Wnioskodawca będzie otrzymywał ze Spółki z tytułu pełnienia funkcji dyrektora - członka zarządu Spółki, podlegać będzie w Polsce zwolnieniu z opodatkowania zgodnie z art. 27 ust. 8 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 24 ust. 1 lit. a Umowy z ZEA.

2. Czy w przypadku, gdy Wnioskodawca założy w Polsce działalność gospodarczą oraz wybierze dla opodatkowania przychodu/dochodu z tytułu tej działalności ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) lub opodatkowanie według podatku liniowego (art. 30c Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), to przychody zwolnione, uzyskiwane od spółki z siedzibą w ZEA, nie będą wpływały na poziom zapłaconego w Polsce podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.

Tut. Organ informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na cytowane wyżej pytanie nr 1, natomiast w zakresie pytania nr 2 dnia 14 marca 2014 r. wydana została odrębna interpretacja indywidualna nr ILPB2/415-1182/13-3/WS.

Zdaniem Wnioskodawcy - w odniesieniu do pytania nr 1 - dochód, który uzyska z tytułu pełnienia funkcji dyrektora (członka zarządu Spółki) powołanego na mocy aktu wewnętrznego spółki, a także wszelkie inne należności o podobnym charakterze, będzie podlegało opodatkowaniu wyłącznie w ZEA, natomiast w Polsce dochód ten będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 24 ust. 1 lit. a) Umowy z ZEA.

Zainteresowany, stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy z dnia o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm., dalej: u.p.d.o.f.) podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia ich źródeł, gdyż jest polskim rezydentem (posiada miejsce zamieszkania na terytorium Polski, w rozumieniu art. 3 ust. 1a u.p.d.o.f.). Zgodnie z art. 4a u.p.d.o.f., powyższe przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Kwestia rezydencji Wnioskodawcy nie wzbudza więc wątpliwości. Nie ma również wątpliwości, że Spółka nie posiada na terenie Polski siedziby ani zarządu, w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej: u.p.d.o.p.).

W rozumieniu art. 4 ust. 1 Umowy z ZEA, osoba mająca siedzibę w Umawiającym się Państwie oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej siedzibę zarządu lub inne kryterium o podobnym charakterze. Miejsce faktycznego zarządu to miejsce, w którym, z merytorycznego punktu widzenia, podejmowane są najważniejsze decyzje w sprawach zarządzania i w sprawach handlowych, niezbędne do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa, jako całości. W celu ustalenia miejsca faktycznego zarządu powinny być brane pod uwagę wszystkie fakty i okoliczności. Dany podmiot może mieć więcej, niż jedno miejsce zarządu, lecz może mieć tylko jedno miejsce faktycznego zarządu (pkt 24 Komentarza do art. 4 MK).

W opinii Zainteresowanego, dokonując interpretacji celowościowej art. 16 Międzynarodowej Konwencji OECD nie ulega wątpliwości, że warunek w nim wymieniony odnoszący się do posiadania przez spółkę siedziby w drugim państwie dotyczy rezydencji podatkowej spółki, czyli podlegania przez spółkę nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w drugim państwie (a nie faktu zarejestrowania jej, czy posiadania siedziby w drugim państwie).

Taką interpretację potwierdza wersja angielska art. 19 umowy między Polską a ZEA, która stanowi: "Directors fees and similar payments derived by a resident of a Contracting State in his capacity as member of the board of directors of a company which is a resident of the other Contracting State may be taxed in that other State". Stosownie do art. 30 Umowy z ZEA, została ona sporządzona w językach polskim, arabskim i angielskim, przy czym wszystkie teksty są jednakowo autentyczne. W przypadku rozbieżności przy interpretacji umowy tekst angielski będzie rozstrzygający. Na potwierdzenie rezydencji podatkowej Spółki przedstawi ona certyfikat rezydencji podatkowej, wydany przez odpowiednie władze ZEA. Certyfikat będzie wydany po złożeniu sprawozdania finansowego oraz audytu odpowiednim władzom ZEA.

Zgodnie z art. 19 Umowy z ZEA, wynagrodzenia i inne podobne należności, które polski rezydent podatkowy otrzymuje z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej lub w innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w ZEA, mogą być opodatkowane w tym kraju. Na podstawie art. 24 ust. 1 lit. a Umowy z ZEA, w przypadku gdy osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami umowy może być opodatkowany w ZEA, to Polska zwolni taki dochód lub majątek od opodatkowania z uwzględnieniem postanowień punktu b). Przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosowana będzie stawka podatkowa, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony z opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony z opodatkowania.

Artykuł 24 ust. 1 lit. a Umowy z ZEA znajduje swoje odwzorowanie w art. 27 ust. 8 u.p.d.o.f. Zgodnie z tą normą prawną, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 28 ust. 1 (czyli według skali podatkowej), osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (dalej: RP) lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium RP, które są zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych, podatek określa się w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali podatkowej;

2.

ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;

3.

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Wobec powyższego, prawo do opodatkowania dochodów uzyskanych przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu Spółki opisanej powyżej, na podstawie przepisu art. 19 Umowy z ZEA będzie przysługiwało ZEA i dochody te będą zwolnione z opodatkowania w Polsce na podstawie i na zasadach wskazanych w przepisie art. 24 ust. 1a Umowy z ZEA. Oznacza to, że dochody Wnioskodawcy uzyskane jako wynagrodzenie członka zarządu Spółki będą miały wpływ na opodatkowanie dochodów Zainteresowanego podlegających opodatkowaniu w Polsce, zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisu art. 27 ust. 8 u.p.d.o.f., to jest przy zastosowaniu metody unikania podwójnego opodatkowania - metody wyłączenia z progresją.

Zdaniem Wnioskodawcy, z powyższego wynika, że w przypadku osiągania przezeń dochodów ze źródeł położonych na terenie Polski, które podlegałyby opodatkowaniu wg skali podatkowej, stopę procentową polskiego podatku ustali się wg art. 27 ust. 8. Opodatkowaniu wg tak określonej stawki podlegać będą jedynie dochody ze źródeł położonych w Polsce.

Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, że Minister Finansów dokonywał wcześniej interpretacji indywidualnych w podobnych sprawach. Na potwierdzenie powyższego Zainteresowany przywołał szereg interpretacji indywidualnych wydanych przez organy uprawnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Na podstawie art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 19 umowy z dnia 31 stycznia 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1994 r. Nr 81, poz. 373; dalej: "Umowa") wynagrodzenia i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej lub w innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Powyższy przepis reguluje zasady opodatkowania wynagrodzeń i innych podobnych należności dyrektorów, uzyskiwanych z tytułu członkostwa w zarządzie spółki - w tym pełnienia funkcji dyrektora.

Nadmienić należy, że zgodnie z art. 4 ww. Umowy, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że posiadanie siedziby w Zjednoczonych Emiratach Arabskich w rozumieniu ww. Umowy jest nierozerwalnie powiązane z posiadaniem rezydencji podatkowej w tym państwie.

Jednocześnie, w myśl art. 24 ust. 1 lit. a ww. Umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień punktu b), taki dochód lub majątek od opodatkowania, lecz może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony od opodatkowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Zainteresowany objął funkcję członka zarządu - dyrektora spółki posiadającej siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Z tego tytułu Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie, które będzie wypłacane Zainteresowanemu wyłącznie z tytułu pełnienia funkcji członka Zarządu Spółki, czyli za nadzór nad zarządzaniem spółką. Ponadto, spółka uzyska certyfikat potwierdzający, że jest ona rezydentem podatkowym ZEA i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w ZEA.

W związku z powyższym, stwierdzić należy, że dochody uzyskiwane przez Zainteresowanego z tytułu wykonywania obowiązków członka zarządu - dyrektora spółki mającej siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich podlegać będą co do zasady opodatkowaniu w obu państwach, jednakże w Polsce będzie miała zastosowanie metoda unikania podwójnego opodatkowania zawarta w art. 24 ust. 1 lit. a umowy - metoda wyłączenia z progresją, co oznacza, że przedmiotowe dochody będą w Polsce zwolnione od opodatkowania. Nadmienić należy, że ww. dochody będą uwzględnione przy obliczaniu stopy procentowej do opodatkowania pozostałych dochodów. Zastosowanie w tej sytuacji będzie miał bowiem art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 27 ust. 8 ww. ustawy, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,

2.

ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,

3.

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Jeżeli Wnioskodawca będzie otrzymywał również inne dochody niż wynagrodzenie ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, podlegające opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych, wówczas uzyskiwane przez Zainteresowanego wynagrodzenie i inne należności z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu spółki z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich będą opodatkowane w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, a w Polsce na mocy zawartej umowy będą zwolnione od opodatkowania. Natomiast na Wnioskodawcy będzie spoczywał obowiązek rozliczenia całości dochodów w Polsce na zasadach określonych w ww. art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli wyliczenia stopy procentowej do opodatkowania pozostałych dochodów.

Jeśli natomiast Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał innych dochodów opodatkowanych w Polsce na zasadach ogólnych, to dochody otrzymywane z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu spółki z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, będą opodatkowane w Zjednoczonych Emiratach i zwolnione w Polsce, a na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał obowiązek rozliczenia dochodów w Polsce i złożenia rocznego zeznania podatkowego.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do powołanych przez Zainteresowanego interpretacji indywidualnych organów podatkowych należy stwierdzić, że wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl