ILPB2/415-113/07-2/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-113/07-2/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2007 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie: 29 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie szczególnych zasad ustalania dochodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie szczególnych zasad ustalania dochodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od grudnia 199Xr. Wnioskodawca jest właścicielem (...) udziałów w spółce z o.o. w Holandii. Wartość nominalna jednego udziału w dniu ich objęcia wynosiła (...) euro. Objęcie udziałów nastąpiło za aport, którym nie było przedsiębiorstwo, a ani jego zorganizowana część.

W grudniu 200Xr. udziałowcy spółki podjęli decyzję o obniżeniu wartości nominalnej każdego z udziałów do kwoty (...) euro. Środki z tego tytułu w łącznej kwocie (...) euro wpłynęły na konto Wnioskodawcy w styczniu 200Xr. Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów, zawartym w postanowieniu nr DD4/033-0334/JG/07/576 z dnia 7 sierpnia 2007 r. dochódz tytułu zwrotu części wartości nominalnej udziałów w spółce kapitałowej prawa holenderskiego uzyskiwany przez osobę mającą miejsce zamieszkania Polsce, podlega opodatkowaniu tylkow Polsce, na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zwrot części wartości nominalnej udziałów w spółce kapitałowej prawa holenderskiego uzyskiwany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce wygeneruje dochód do opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy przychód otrzymany z tytułu zwrotu części wartości nominalnej udziałów jest tożsamy z przychodem z umorzenia udziałów. Zgodnie z art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem z umorzenia udziałów jest nadwyżka przychodu otrzymanego w związku z umorzeniem nad kosztami uzyskania przychodu. Ponieważ udziały zostały objęte za aport, ale w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, to koszt nabycia ustala się w wysokości nominalnej wartości objętych udziałów ustalonej na dzień objęcia. Tym samym obniżenie wartości udziałów nie wygeneruje dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. osoby fizyczne jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 4a ustawy, powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zasady opodatkowania dochodu z tytułu dywidend reguluje art. 10 konwencji z dnia 13 lutego 2002 r. między Rzeczypospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 Konwencji, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jednakże, zgodnie z art. 10 ust. 2 konwencji dywidendy takie mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek tak wymierzony nie może przekroczyć:

a.

5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 10 procent,

b.

15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

W art. 10 ust. 5 zawarta jest definicja dywidendy zgodnie z którą określenie "dywidendy" użyte w tym artykule oznacza dochód z akcji, akcji gratisowych lub praw do udziału w zyskach, akcji w górnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw do udziału w zyskach, jak również dochód z wierzytelności dających prawo uczestniczenia w zyskach oraz dochód z innych praw w spółce, który według prawa Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, jest pod względem podatkowym traktowany jak dochód z akcji.

Z powyższych przepisów wynika, iż dochód z tytułu obniżenia udziałów w spółce prawa holenderskiego będzie traktowany na równi z dochodem tytułu udziału w zyskach osób prawnych (będzie on objęty regulacjami zawartymi w art. 10 Konwencji) pod warunkiem, iż w ten sposób traktowany jest pod względem podatkowym przez holenderskie prawo podatkowe.

W takiej sytuacji stosownie do art. 10 ust. 1 i ust. 2 Konwencji, dochód ten podlegać będzie opodatkowaniu w państwie rezydencji podatnika tj. w Polsce oraz w Holandii, przy czym jednak podatek w Holandii nie może przekroczyć 15% kwoty dywidendy brutto.

Jednocześnie w Polsce, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować określoną w art. 23 ust. 5 Konwencji metodę unikania podwójnego opodatkowania (tzw. metodę proporcjonalnego zaliczenia).

W przypadku natomiast jeśli dochód udziałowca z tytułu obniżenia kapitału spółki z o.o. nie jest traktowany przez holenderskie prawo podatkowe na równi z dochodem z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, nie znajduje zastosowania art. 10 konwencji. Dochód taki będzie podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 22 ust. 1 konwencji, a więc dochody osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, gdzie są osiągane, a które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Z przepisu tego wynika, że dochód z tytułu zwrotu części wartości nominalnej udziałów w spółce kapitałowej prawa holenderskiego uzyskiwany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce podlegałby opodatkowaniu tylko w Polsce, na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy podkreślić, że art. 22 ust. 1 konwencji znajdzie zastosowanie, jeżeli dochód z tytułu obniżenia kapitału spółki z o.o., mającej siedzibę w Holandii, nie będzie traktowany pod względem podatkowym przez holenderskie prawo podatkowe na równi z dochodem z udziału w zyskach osób prawnych.

Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) są kapitały pieniężne. Zgodnie z treścią art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, m.in.: dywidendy i inne przychody z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną (17 ust. 1 pkt 4 ustawy).

Uszczegółowieniem natomiast powołanego przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 jest art. 24 ust. 5 ustawy. Zgodnie z pkt 1 tego przepisu dochodem z udziału w zyskach osób prawnych, jest dochód faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód z umorzenia udziałów (akcji).

W myśl art. 24 ust. 5d ww. ustawy, dochodem z umorzenia udziałów lub akcji w spółkach mających osobowość prawną, objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część jest nadwyżka przychodu otrzymanego w związku z umorzeniem nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f pkt 1, tj. ustalonymi w wysokości nominalnej wartości objętych udziałów albo wkładów z dnia ich objęcia.

Wobec powyższego uznać należy, że w sytuacji, gdy uzyskany przez udziałowca przychód w związku z obniżeniem wartości nominalnej udziałów w spółce kapitałowej prawa holenderskiego nie przewyższa wartości nominalnej tej części udziałów z dnia ich objęcia wówczas dochód nie powstanie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl