ILPB2/415-1129/12-4/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1129/12-4/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2012 r. (data wpływu 12 grudnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 marca 2013 r. (data wpływu 18 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanej refundacji z tytułu nakładów poniesionych na remont podłóg - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanej refundacji z tytułu nakładów poniesionych na remont podłóg.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym pismem z dnia 11 marca 2013 r. nr ILPB2/415-1129/12-2/ES, wezwano Wnioskodawczynię do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawczynię, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 11 marca 2013 r., (skutecznie doręczono dnia 12 marca 2013 r.), zaś w dniu 18 marca 2013 r. Zainteresowana uzupełniła ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest członkiem Spółdzielni Mieszkaniowej od 1977 r. do dnia dzisiejszego. Zainteresowana regularnie opłaca czynsz i wnosi wpłaty na fundusz remontowy na konto ww. Spółdzielni. Wnioskodawczyni nie korzystała z prawa do odliczeń z tytułu wymiany posadzek ani też z tytułu wpłat na fundusz remontowy.

W 2004 r. Zainteresowana posiadając własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego złożyła wniosek do Spółdzielni Mieszkaniowej o wymianę zniszczonych posadzek w zajmowanym przez Nią lokalu mieszkalnym o powierzchni 46,40 m2.

W dniu 29 marca 2005 r. Wnioskodawczyni otrzymała ze Spółdzielni pismo, w którym zakwalifikowano do wymiany rzeczone posadzki, jednak finansowanie tego zadania miało się odbyć po 2005 r. Mając decyzję Spółdzielni (gwarancję zwrotu kosztów) postanowiono samodzielnie wymienić podłogi i spokojnie czekać na zwrot wydatkowanych środków. Takie praktyki są zwyczajowo przyjęte i akceptowane przez zarząd ww. Spółdzielni.

Zainteresowana poinformowała, że w dniu 8 lipca 2005 r. dokonała przekształcenia własnościowego prawa do lokalu spółdzielczego w odrębną własność tego lokalu.

Ponadto dodała, że po prawie 6 latach oczekiwania komisja dokonała odbioru wymiany podłóg i dnia 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawczyni otrzymała zwrot nakładów poniesionych z tytułu remontu w kwocie 2 473,60 zł, a Spółdzielnia Mieszkaniowa wystawiła dla Niej informację PIT-8C.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowana wskazała, iż podłogi w zajmowanym lokalu mieszkalnym wymieniono 28 lipca 2006 r., w momencie kiedy Wnioskodawczyni już posiadała odrębną własność do tego lokalu, bowiem przekształcenie własnościowego prawa do tego lokalu mieszkalnego w odrębną własność odbyło się 8 lipca 2005 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy jeżeli w chwili złożenia i zatwierdzenia wniosku o remont posadzek mieszkanie miało statut spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, a przeniesienie własności nastąpiło w okresie oczekiwania na wypłatę środków i cały ten czas Wnioskodawczyni była członkiem Spółdzielni Mieszkaniowej to Spółdzielnia powinna wystawiać informację PIT-8C, na podstawie której obowiązana była wykazać (i wykazała) otrzymaną refundację jako przychód z innych źródeł w rocznym zeznaniu PIT-37.

2.

Czy dla interpretacji zaistniałej sytuacji ważna jest data załatwienia wniosku na wymianę podłóg przez Spółdzielnię (wówczas było to własnościowe prawo do lokalu), czy też data ponoszenia przez Wnioskodawczynię wydatku na remont podłóg (wówczas mieszkanie stanowiło odrębną własność).

Zdaniem Wnioskodawczyni, w momencie składania do Spółdzielni wniosku o refundację kosztów wymiany posadzek oraz w momencie jego zakwalifikowania do realizacji mieszkanie posiadało status spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu i wchodziło w skład zasobu mieszkaniowego Spółdzielni. Fakt przekształcenia prawa do lokalu już po zatwierdzeniu wniosku i w okresie oczekiwania na wypłatę z funduszu remontowego nie ma znaczenia dla powstania u Niej dodatkowego przychodu określonego w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł (art. 20 ust. 1 ww. ustawy).

Ponadto przez cały ten okres i do dnia dzisiejszego Wnioskodawczyni opłaca czynsz, dokonuje regularnych wpłat na fundusz remontowy Spółdzielni, a więc uczestniczy w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni (ustawa z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (art. 4 ust. 2 i ust. 4).

Zainteresowana uważa, że Spółdzielnia Mieszkaniowa nie powinna wystawiać dla Niej informacji PIT-8C, a tym samym nie powinna kwoty w niej wyszczególnionej ujmować w składanym rocznym zeznaniu podatkowym PIT-37 i doliczać tej sumy do Jej przychodów podlegających opodatkowaniu.

W ocenie Wnioskodawczyni, w przedmiotowej sprawie znaczenie ma data zatwierdzenia wniosku na wymianę podłóg przez Spółdzielnię Mieszkaniową - wówczas własnościowe prawo do lokalu, a nie data wymiany podłóg.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy do źródeł przychodów zalicza się m.in. "inne źródła".

Z kolei, zgodnie z postanowieniami art. 20 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy podatkowej za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Wskazany przez ustawodawcę w art. 20 ust. 1 ww. ustawy katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera on jedynie przykładowe wykazanie przychodów zaliczanych do innych źródeł.

Zgodnie z powołanymi przepisami opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla podatnika przysporzenie majątkowe.

Na podstawie art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie postanowieniami statutu.

W myśl art. 4 ust. 2 ww. ustawy członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Na podstawie art. 6 ust. 3 ww. ustawy, spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Dodatkowo, w odniesieniu do lokali stanowiących odrębną własność mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Zgodnie z art. 13 ust. 1 powołanej ustawy o własności lokali, właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać porządku domowego, uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, korzystać z niej w sposób nie utrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra.

Analiza wyżej przytoczonych przepisów wskazuje, iż w przypadku zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową na rzecz osoby, która w momencie ponoszenia wydatku, o którym mowa we wniosku, nie posiadała odrębnej własności lokalu, nie powstaje po Jej stronie przysporzenie majątkowe.

W świetle powyższego, w takich przypadkach na Spółdzielni nie ciąży obowiązek określony w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. sporządzania i przekazywania informacji PIT-8C. Zatem osoba ta nie ma obowiązku wykazywania przedmiotowego dochodu w zeznaniu rocznym i opodatkowania go wraz z innymi uzyskanymi w roku podatkowym dochodami według skali określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy.

Z kolei w sytuacji otrzymania od Spółdzielni zwrotu poniesionych uprzednio wydatków przez osobę będącą w momencie ich ponoszenia właścicielem lokalu, tak jak to ma miejsce w rozpatrywanej sprawie, uznać należy, że po stronie tej osoby powstaje przysporzenie majątkowe, które stanowi przychód z innych źródeł w rozumieniu przepisu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W takim przypadku Spółdzielnia Mieszkaniowa ma obowiązek sporządzenia dla takiej osoby informacji PIT-8C, w myśl art. 42a cyt. ustawy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni jest członkiem Spółdzielni Mieszkaniowej od 1977 r. Po rozpatrzeniu wniosku Zainteresowanej posiadającej spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, złożonego w 2004 r. do Spółdzielni Mieszkaniowej o wymianę zniszczonych posadzek, Spółdzielnia w 2005 r. zakwalifikowała podłogi do wymiany, jednakże finansowanie ww. zadania miało nastąpić po 2005 r. Wnioskodawczyni w dniu 8 lipca 2005 r. dokonała przekształcenia własnościowego prawa do lokalu spółdzielczego w odrębną własność tego lokalu. Podłogi w zajmowanym lokalu mieszkalnym Wnioskodawczyni wymieniła we własnym zakresie 28 lipca 2006 r. Natomiast w dniu 1 stycznia 2011 r. od Spółdzielni Zainteresowana otrzymała zwrot nakładów poniesionych z tytułu remontu (wymiany podłóg) w kwocie 2 473,60 zł, a Spółdzielnia Mieszkaniowa wystawiła dla Niej informację PIT-8C.

W przedmiotowej sprawie wskazać należy, iż okolicznością decydującą o tym, czy zwrot kosztów wymiany podłóg stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, jest tytuł prawny do zajmowanego lokalu, tj. czy podatnik posiada spółdzielcze (lokatorskie lub własnościowe) prawo do lokalu mieszkalnego, czy też prawo własności lokalu mieszkalnego, na dzień poniesienia wydatku, nie natomiast - jak twierdzi Wnioskodawczyni - tytuł prawny do mieszkania na dzień zatwierdzenia wniosku na wymianę podłóg przez Spółdzielnię.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie zwrot przez Spółdzielnię Mieszkaniową kosztów wymiany przez Wnioskodawczynię podłóg, stanowi dla Zainteresowanej przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem na dzień poniesienia wydatku posiadała Ona odrębną własność lokalu.

W tym przypadku na Spółdzielni Mieszkaniowej ciążył obowiązek sporządzenia dla Zainteresowanej informacji PIT-8C, w myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast na Wnioskodawczyni ciążył obowiązek wykazania tego przychodu w rocznym zeznaniu podatkowym i opodatkowaniu go wraz z innymi uzyskanymi w roku podatkowym dochodami według skali określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy.

Końcowo Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu informuje, iż dokument załączony przez Zainteresowaną do wniosku nie podlegał analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl