ILPB2/415-1109/12-6/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1109/12-6/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2012 r. (data wpływu 6 grudnia 2012 r.), uzupełnionym pismem (data wpływu 7 marca 2013 r.) oraz pismem (data wpływu 13 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości jest:

* nieprawidłowe - w zakresie możliwości zaliczenia do wydatków na cele mieszkaniowe wydatków poniesionych na koszty notarialne odnoszące się do zakupu budynku gospodarczego,

* prawidłowe - w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 1 marca 2013 r. nr ILPB2/415-1109/12-2/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Zainteresowaną do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawczynię, iż nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia.

Pouczono również Zainteresowaną, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawczynię nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 1 marca 2013 r., skutecznie doręczono w dniu 4 marca 2013 r. W dniu 7 marca 2013 r. Zainteresowana uzupełniła ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego - 6 marca 2013 r.).

Tut. Organ pismem z dnia 8 marca 2013 r. nr ILPB2/415-1109/12-4/AJ ponownie wezwał Wnioskodawczynię do usunięcia braków formalnych.

Ww. wezwanie wysłano w dniu 8 marca 2013 r., zaś w dniu 13 marca 2013 r. ww. wniosek został uzupełniony (data nadania 12 marca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 30 marca 2005 r. Wnioskodawczyni kupiła mieszkanie w bloku za kwotę 72 tys. zł, na potwierdzenie czego posiada akt notarialny. Mieszkanie zostało zakupione na kredyt hipoteczny na całą wartość mieszkania czyli na 72 tys. zł. Następnie dnia 29 kwietnia 2008 r. Zainteresowana sprzedała to mieszkanie za kwotę 150 tys. zł, na potwierdzenie czego posiada akt notarialny.

Przez okres który Wnioskodawczyni była właścicielem tego mieszkania nie była w nim zameldowana. Kolejny właściciel, który kupił od Zainteresowanej to mieszkanie wpłacił do banku 70 tys. zł na poczet spłaty kredytu, a pozostałą kwotę 80 tys. zł na rachunek Wnioskodawczyni.

Następnie rozliczając się w urzędzie skarbowym Zainteresowana zdeklarowała się na oświadczeniu "o zamiarze wydatkowania w części lub w całości przychodu uzyskanego ze sprzedaży i praw majątkowych nabytych do dnia 31 grudzień 2006 r. na własne cele mieszkalne", że wyda tą kwotę na cele mieszkalne na podstawie art. 28 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym. Przy podpisywaniu tego oświadczenia Zainteresowana została dokładnie poinformowana na jakich warunkach może tą kwotę wydatkować przede wszystkim na spłatę kredytu zaciągniętego na zakup tego mieszkania, jak i na zakup innego mieszkania lub innej nieruchomości lub remontu tych nieruchomości.

Następnie dnia 2 lutego 2010 r. Wnioskodawczyni zakupiła nieruchomość. Jest to stary budynek gospodarczy i działka na wsi, z zamiarem wyremontowania go na cele mieszkalne. Budynek i działkę Wnioskodawczyni kupiła za kwotę 35 tys. zł, na potwierdzenie czego posiada akt notarialny. Następnie Zainteresowana zawarła umowę z sąsiadem o remont tego budynku na przystosowanie go do celów mieszkalnych, na co ma umowę o wykonanie robót budowlanych na kwotę 80 tys. zł.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, iż odsetki od przedmiotowego kredytu nie były (i nie są) odliczane, nie korzystano z ulgi odsetkowej.

Zainteresowana wskazała również, iż w momencie zakupu, czyli w dniu 2 lutego 2010 r. przedmiotowa działka na wsi, na której znajduje się budynek gospodarczy na podstawie aktu notarialnego, była (i jest) w ewidencji gruntów i budynków oznaczona identyfikatorem (...), symbolem użytku B (tereny mieszkaniowe).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy kwotę 70 tys. zł (która została wpłacona do banku na spłatę kredytu tego mieszkania) można zaliczyć do kwoty wydanej wg oświadczenia na kolejne cele mieszkalne.

2.

Czy umowa o wykonanie robót budowlanych w nieruchomości, którą Wnioskodawczyni zakupiła z myślą o przeznaczeniu jej na cele mieszkalne może być zaliczona do tej kwoty, którą oświadczyła się wydać.

3.

Czy koszty notarialne przy zakupie nieruchomości, którą Zainteresowana zamierza przeznaczyć na cele mieszkalne można zaliczyć do kwoty, którą oświadczyła się wydać.

4.

Czy koszty, które Wnioskodawczyni poniosła przy przekształcaniu tej nieruchomości na cele mieszkalne, takie jak: projekt budowlany, podział działki przez geodetę, pozostałe projekty przyłączy, na które Zainteresowana nie ma potwierdzenia może zaliczyć do kwoty, którą oświadczyła się wydać.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w odniesieniu do pytania nr 1, przychód uzyskany ze sprzedaży lokalu mieszkalnego jest zwolniony z podatku dochodowego w całości, bowiem na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e zostały spełnione wszystkie wymogi, czyli spłacony kredyt był przeznaczony na cele mieszkaniowe, był zaciągnięty w banku mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz był zaciągnięty przed dniem uzyskania przychodu.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Zainteresowana powołuje się na interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 29 czerwca 2010 r., sygn. ILPB2/415-459/10-2/AJ.

W odniesieniu do pytania nr 2, Zainteresowana przytoczyła przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) w części wydatkowanej na nabycie w kraju, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, budynku mieszkalnego lub jego części, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, gruntu albo wieczystego użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub na nabycie wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawa do jednorodzinnego domu mieszkalnego, prawa do lokalu mieszkalnego w małym domu mieszkalnym oraz na budowę, rozbudowę albo remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego. Wnioskodawczyni wskazała również na art. 180 Ordynacji podatkowej, dotyczący dowodów w postępowaniu podatkowym, zgodnie z którym jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Zainteresowana zaznaczyła że w Jej sprawie nie toczy się żadne postępowanie podatkowe.

Wnioskodawczyni uważa, że zwykła umowa cywilno - prawna, którą zawarła na piśmiez wykonawcą robót spełnia wszystkie wymogi z oświadczenia o zamiarze wydatkowania części lub w całości przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych nabytych do dnia 31 grudnia 2006 r. na własne cele mieszkalne. Zainteresowana posiada również potwierdzenia odbioru gotówki za wykonane prace w kilku transzach.

Natomiast zdaniem Wnioskodawczyni w odniesieniu do pytania nr 3, koszty notarialne, które poniosła przy zakupie nieruchomości były Jej kosztami i Ona je wydała.

W odniesieniu do pytania nr 4, Zainteresowana uważa, że jeżeli nie posiada faktycznie potwierdzenia na wykonanie pozostałych projektów budowlanych i przyłączy, to nie ma podstawy prawnej do odliczenia tych wydatków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* nieprawidłowe - w zakresie możliwości zaliczenia do wydatków na cele mieszkaniowe wydatków poniesionych na koszty notarialne odnoszące się do zakupu budynku gospodarczego,

* prawidłowe - w pozostałym zakresie.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, iż odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w podatku dochodowym. Jeżeli natomiast odpłatne zbycie nieruchomości następuje po upływie tego okresu, przychód z tego tytułu nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Wobec wyżej powołanych regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przedstawionym stanie faktycznym dla zastosowania właściwych zasad opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości istotne znaczenie ma data nabycia przedmiotowej nieruchomości jak i forma prawna jej nabycia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż dnia 30 marca 2005 r. Wnioskodawczyni kupiła mieszkanie. Mieszkanie zostało kupione na kredyt hipoteczny na całą wartość mieszkania. Dnia 29 kwietnia 2008 r. Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży mieszkania i złożyła oświadczenie w urzędzie skarbowym, że uzyskaną ze sprzedaży kwotę przeznaczy na cele mieszkaniowe. Kupujący, który kupił od Zainteresowanej to mieszkanie wpłacił do banku 70 tys. zł na poczet spłaty kredytu, a pozostałą kwotę 80 tys. zł na rachunek Wnioskodawczyni.

Następnie dnia 2 lutego 2010 r. Wnioskodawczyni zakupiła inną nieruchomość.

Ponieważ w przedstawionym stanie faktycznym nabycie opisanego we wniosku lokalu mieszkalnego nastąpiło w 2005 r. do ustalenia skutków podatkowych jego sprzedaży należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

Zgodnie bowiem z art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w tej ustawie w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Na mocy art. 28 ust. 2 i ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada ta nie ma zastosowania do podatników, którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a lub lit. e.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast z treści art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Artykuł 21 ust. 2a ww. ustawy stanowi, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają w ramach ulgi odsetkowej na podstawie art. 26b.

Z przytoczonego powyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e ww. ustawy wynika, iż okolicznością decydującą o prawie do zwolnienia z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodu z odpłatnego zbycia przedmiotowej nieruchomości w części wydatkowanego na spłatę kredytu jest cel zaciągnięcia tego kredytu. Kredyt musi być zaciągnięty na cele mieszkaniowe. Ponadto, podatnik nie może korzystać również z tzw. "ulgi odsetkowej".

Wnioskodawczyni wskazała we wniosku, że kupujący, który kupił od Zainteresowanej mieszkanie wpłacił do banku 70 tys. zł na poczet spłaty kredytu, a pozostałą kwotę 80 tys. zł na rachunek Wnioskodawczyni. Ponadto, Zainteresowana oświadczyła, że nie odliczała odsetek w ramach ulgi odsetkowej.

Stwierdzić należy, iż podatnicy mają prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w każdym przypadku wydatkowania, w przewidzianym ustawą terminie, przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych na spłatę kredytu zaciągniętego na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy. Bez znaczenia pozostaje przy tym data zaciągnięcia kredytu (pożyczki) i to, której nieruchomości lub prawa ten kredyt (pożyczka) dotyczy. Ważny jest natomiast moment uzyskania przychodu i poniesienia wydatku. Środki przeznaczone na spłatę kredytu muszą pochodzić ze sprzedaży nieruchomości.

Ewentualne ustalenia dokonane z nabywcą lokalu mieszkalnego dotyczące przelania części kwoty uzyskanej ze sprzedaży bezpośrednio przez kupującego na wskazane konto tytułem spłaty kredytu zaciągniętego na nabycie lokalu są ustaleniami czysto technicznymi i nie pozbawiają Wnioskodawczyni możliwości skorzystania ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, stwierdzić należy, iż uzyskany przez Wnioskodawczynię z tytułu sprzedaży nabytego w 2005 r. lokalu mieszkalnego przychód w części wydatkowanej na spłatę kredytu zaciągniętego na nabycie tegoż lokalu, korzysta ze zwolnienia, o którym mowaw art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r.

Dla skorzystania z przedmiotowego zwolnienia bez znaczenia pozostaje forma dokonania tej spłaty, tj. czy spłaty kredytu Wnioskodawczyni - jako sprzedająca - dokonała osobiście, czy też w Jej imieniu uczynił to nabywca mieszkania na wskazany rachunek.

Ustosunkowując się natomiast do kwestii możliwości uznania za wydatki na cele mieszkaniowe wydatków udokumentowanych umową o wykonanie robót budowlanych związanych z przystosowaniem budynku na cele mieszkalne, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdza, co następuje.

Jednym z celów uprawniających do zwolnienia, wymienionych we wcześniej cytowanym art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a jest rozbudowa, nadbudowa, przebudowa na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego.

Zgodnie z art. 21 ust. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.), przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie,o którym mowa w ust. 1 pkt 32 lit. a), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takim prawie.

Stwierdzić należy, iż niewątpliwie ten warunek w rozpatrywanej sprawie Wnioskodawczyni spełniła.

Podkreślić należy, iż - zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa - zwolnienia podatkowe (ulgi, preferencje) stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania oraz mają charakter przywileju, z którego podatnik ma prawo, a nie obowiązek korzystania; muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Nadto przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową.

W związku z tym, tylko wydatkowanie środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych, określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na cele wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e) ww. ustawy pozwala na zastosowanie przedmiotowego zwolnienia.

Jednocześnie wskazać należy, iż w przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikającychz przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

W art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej ustanowiono, iż jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje ściśle określonego sposobu dokumentowania poniesionego wydatku. Kwestia wydatkowania środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży m.in. mieszkania, powinna być dla celów podatkowych udokumentowana rzetelnymi i wiarygodnymi dowodami, potwierdzającymi faktyczne wydatkowanie tych środków.

Przy tym, organ podatkowy weryfikujący możliwość skorzystania ze zwolnienia uprawniony jest żądać od podatników przedłożenia dowodów, z których będzie wynikało kiedy, przez kogoi w jakiej wysokości wydatki zostały poniesione.

Takim dowodami mogą być m.in. rachunki, faktury VAT, umowy przedwstępne, bądź też inne dokumenty, które ten fakt mogą potwierdzić.

Z wniosku wynika, że Zainteresowana dokonała przystosowania budynku niemieszkalnego na budynek mieszkalny. Jako dowód poniesienia wydatków na ten cel Wnioskodawczyni posiada zawartą na piśmie umowę oraz potwierdzenia odbioru pieniędzy za wykonane prace w kilku transzach.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż kwota uzyskana ze sprzedaży mieszkania a wydatkowana na przystosowanie budynku gospodarczego na cele mieszkalne, udokumentowana umową oraz potwierdzeniami odbioru gotówki za wykonane prace w kilku transzach, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

Ustosunkowując się natomiast do kwestii możliwości uznania za wydatki na cele mieszkaniowe wydatków dotyczących kosztów notarialnych poniesionych przez Zainteresowaną przy zakupie nieruchomości, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdza, co następuje.

Okolicznością decydującą o zastosowaniu powyższego zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest m.in. przeznaczenie przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości wyłącznie na cele i w terminach określonych w tym przepisie. Przy tym, enumeratywne wyliczenie wydatków mieszkaniowych, których realizacja powoduje zwolnienie z opodatkowania kwot przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości ma charakter wyczerpujący, a nie przykładowy.

Należy zauważyć, że zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 32 powoływanej ustawy obejmuje wszelkie wydatki bezpośrednio związane z nabyciem nowej nieruchomości, (w przedmiotowej sprawie działki budowlanej). Oznacza to, iż wydatki poniesione na cele mieszkaniowe obejmują nie tylko bezpośredni koszt zakupu działki, ale też wydatki temu towarzyszące, czyli np. koszty notarialne.

Tak więc przychód wydatkowany na pokrycie kosztów aktu notarialnego będzie podlegał zwolnieniu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ale tylko w takiej części w jakiej odnosi się do kosztów dotyczących zakupu działki budowlanej. Do wydatków tych nie można natomiast, zaliczyć wydatków obejmujących opłat notarialnych dotyczących zakupu budynku gospodarczego, bowiem jak wskazano wyżej katalog zawierający wyliczenie wydatków na cele mieszkaniowe jest katalogiem zamkniętym. Wśród wymienionych w nim celów uprawniających do zwolnienia nie ma wydatków dotyczących zakupu budynku gospodarczego.

Odnosząc się natomiast do kwestii możliwości uznania za wydatki na cele mieszkaniowe kosztów, które Wnioskodawczyni poniosła przy przekształcaniu nieruchomości na cele mieszkalne, tj. projekt budowlany, podział działki przez geodetę, pozostałe projekty przyłączy na które Zainteresowana nie posiada potwierdzenia, Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza, iż jak już wyżej wskazano, na podatniku, który korzysta z ulg i zwolnień podatkowych ciąży obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony.

Z wniosku wynika, że Zainteresowana nie posiada potwierdzenia poniesienia wydatków przy przekształcaniu nieruchomości na cele mieszkalne, tj. dotyczących projektu budowlanego, podziału działki przez geodetę, pozostałych projektów przyłączy.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż przychód uzyskany ze sprzedaży mieszkania a przeznaczony na ww. wydatki nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawczynię interpretacji indywidualnej stwierdzić należy, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl