ILPB2/415-11/13-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-11/13-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2013 r. (data wpływu 7 stycznia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 8 kwietnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W związku z tym, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 29 marca 2013 r., znak ILPB2/415-11/13-2/JK, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia. Natomiast w dniu 8 kwietnia 2013 r. do tut. organu wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w polskiej placówce pocztowej w dniu 5 kwietnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 1 maja 1977 r. Wnioskodawca objął w użytkowanie i posiadanie samoistne gospodarstwo rolne o pow. 2,0946 ha położone w N, składające się z działek o nr 103/1, 103/2, 103/3 121/1, 121/2, 121/3 wraz z zabudowaniami, tj. dom mieszkalny i budynek inwentarsko-gospodarczy.

Natomiast w dniu 29 września 1999 r. W U W Delegatura w X wydała Decyzję nr (...) zatwierdzającą projekt budowlany i wydanie pozwolenia na budowę obwodnicy miasta Ś, której budowa została zatwierdzona na działkach o nr 103/2 i 121/2, które to działki w tym czasie były w użytkowaniu Zainteresowanego - jako samoistnego posiadacza.

W związku z nieuregulowanym stanem prawnym własności tego gospodarstwa rolnego, G D D P w O Z w P w dniu 9 lipca 1999 r. podpisała z Wnioskodawcą jako samoistnym posiadaczem tego gospodarstwa umowę użyczenia na czas nieoznaczony na bezpłatne używanie i pobudowanie na tym gruncie ciągu drogi krajowej nr X, zgodnie z decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji nr (...) z dnia 21 grudnia 1994 r. wydaną przez U W w X.

Natomiast w dniu 5 lipca 2002 r. po zakończeniu budowy obwodnicy, Wojewoda W wydał decyzję nr 00/00 zezwalającą na użytkowanie obwodnicy miasta Ś w ciągu drogi krajowej nr X.

W dniu 4 sierpnia 2011 r. Sąd Rejonowy w K, Wydział I Cywilny wydał postanowienie o nabyciu z dniem 22 września 2010 r. z mocy prawa przez zasiedzenie własności wyżej wymienionej nieruchomości rolnej na rzecz Zainteresowanego (sygn. akt (...)).

Natomiast w dniu 7 listopada 2011 r. Wnioskodawca wystąpił z pismem do G D D K i A w P o wykupienie i uregulowanie prawa własności Jego 2 działek, na których została pobudowana obwodnica miasta Ś.

Ww. działki zostały wycenione zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu zgodnie do postanowień ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.).

Sprzedaż ww. gruntu na rzecz G D D K i A została dokonana aktem notarialnym Repertorium A nr XXX/2012 w dniu 17 kwietnia 2012 r.

Z treści pisma stanowiącego uzupełnienie wniosku wynika, iż G D D K i A w P nabyła ww. działki stosownie do postanowień ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jest zobowiązany zapłacić podatek dochodowy ze sprzedaży części nieruchomości rolnej nabytej w formie zasiedzenia z mocy samego prawa, a sprzedanej G D D K i A, gdzie została już wybudowana obwodnica miasta.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien On płacić podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu otrzymanego odszkodowania za sprzedaż gruntu rolnego na którym została pobudowana już wcześniej droga.

Zgodnie z brzmieniem art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie zaś do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

W przypadku Zainteresowanego przeniesienie części własności nieruchomości na rzecz G D D K i A nastąpiło wprawdzie przed upływem 2 lat od jej nabycia, ale nieruchomość tę nabył On nieodpłatnie przez zasiedzenie własności z mocy samego prawa, co nie pozwala na ustalenie ceny nabycia nieruchomości.

Skoro zatem przy nabyciu w drodze zasiedzenia z mocy prawa, z uwagi na nieodpłatny charakter cena nie stanowi elementu formy nabycia to nie będzie spełniony drugi warunek wyłączający zastosowanie przedmiotowego zwolnienia.

W związku z powyższym na podstawie przedstawionego zdarzenia i brzmienia przepisu art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód z tytułu odpłatnego zbycia części nieruchomości nabytej w drodze zasiedzenia z mocy samego prawa na cele uzasadniające jej sprzedaż powinien korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Jednakże na mocy art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Z pierwszego zdania zacytowanego przepisu wynika, że podstawowym warunkiem uprawniającym do skorzystania z tego zwolnienia jest, aby uzyskany przychód m.in. z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie był wypłacany stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami.

W tym miejscu stwierdzić należy, iż ww. warunek został spełniony, gdyż zbycie części nieruchomości na rzecz G D D K i A w P nastąpiło stosownie do przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.). W art. 6 ww. ustawy wskazano natomiast, iż celami publicznymi w rozumieniu tej ustawy jest między innymi wydzielanie gruntów pod drogi publiczne i drogi wodne, budowa, utrzymywanie oraz wykonywanie robót budowlanych tych dróg, obiektów i urządzeń transportu publicznego, a także łączności publicznej i sygnalizacji.

Natomiast w zdaniu drugim analizowanego przepisu zawarte zostały warunki dodatkowe, według których zwolnienie to nie przysługuje, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem,

2.

cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.

Zatem w przypadku, gdy spełniony zostanie tylko jeden z wskazanych wyżej warunków dodatkowych albo nie zostanie spełniony żaden z nich, uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.

W analizowanym stanie faktycznym nieruchomość, której część została następnie sprzedana G D D K i A w P - w oparciu o przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami - Wnioskodawca nabył z dniem 22 września 2010 r. nieodpłatnie przez zasiedzenie z mocy prawa, co nie pozwala na ustalenie ceny nabycia nieruchomości.

Od istnienia ceny nabycia jest natomiast uzależniona sama możliwość spełnienia drugiego z powołanych warunków.

Skoro zatem przy nabyciu przez zasiedzenie z mocy prawa nieruchomości, z uwagi na jej nieodpłatny charakter, cena nie stanowi elementu nabycia, nie będzie spełniony drugi warunek wyłączający zastosowanie przedmiotowego zwolnienia.

Reasumując, stwierdzić należy, iż uzyskany przez Wnioskodawcę przychód z odpłatnego zbycia części nieruchomości, nabytej przez zasiedzenie z mocy prawa, podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl