ILPB2/415-109/08-4/PW - Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych przychodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego, przeznaczonego na spłatę kredytu mieszkaniowego oraz na zakup działki letniskowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-109/08-4/PW Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych przychodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego, przeznaczonego na spłatę kredytu mieszkaniowego oraz na zakup działki letniskowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2008 r. (data wpływu 7 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego jest:

*

prawidłowe - odnośnie zwolnienia z opodatkowania kwoty uzyskanej ze sprzedaży mieszkania w części przeznaczonej na spłatę kredytu zaciągniętego na wykup lokalu ze spółdzielni mieszkaniowej,

*

nieprawidłowe - odnośnie zwolnienia z opodatkowania kwoty uzyskanej ze sprzedaży mieszkania w części przeznaczonej na zakup działki letniskowej i budowę na niej budynku przeznaczonego do całorocznego użytkowania.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 14 kwietnia 2008 r. nr ILPB2/415-109/08-2/PW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do obu zadanych we wniosku pytań oraz doprecyzowanie stanu faktycznego o informację, czy budowa i sprzedaż budynków i lokali oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów jest przedmiotem działalności gospodarczej Zainteresowanego.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 18 kwietnia 2008 r., a w dniu 25 kwietnia 2008 r. (data wpływu 28 kwietnia 2008 r.) wniosek uzupełniono o brakujące informacje.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W miesiącu lutym 2006 r. Wnioskodawca dokonał sprzedaży mieszkania własnościowego. Całą uzyskaną z tego tytułu kwotę przeznaczył na spłatę kredytu zaciągniętego na wykup przedmiotowego lokalu ze spółdzielni mieszkaniowej, zakup działki letniskowej oraz budowę na niej domu przeznaczonego do całorocznego użytkowania. W wyżej wymienionym budynku, którego budowa ma zostać zakończona w 2008 r. Zainteresowany będzie mieszkać wraz z żoną i tam też będą oni zameldowani na pobyt stały.

Wnioskodawca wyjaśnił, że budowa i sprzedaż budynków i lokali oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów nie stanowi w Jego przypadku przedmiotu działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy zaciągnięty na wykup mieszkania kredyt, spłacony po dokonaniu zbycia tego lokalu można odliczyć jako inwestycję w ramach 10 % podatku od przychodu uzyskanego ze sprzedaży mieszkania.

2.

Czy koszty zakupu działki letniskowej z możliwością stałego zameldowania oraz koszty budowy domu mieszkalnego można odliczyć jako inwestycję w ramach 10 % podatku od przychodu uzyskanego ze sprzedaży mieszkania.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskany ze sprzedaży mieszkania powinien być wolny od podatku. W ocenie Zainteresowanego wynika to z faktu, iż cały uzyskany ze sprzedaży mieszkania przychód został przeznaczony na spłatę kredytu zaciągniętego w celu wykupienia przedmiotowego lokalu oraz budowę domu, w którym będzie on mieszkał wraz z małżonką.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

*

prawidłowe - odnośnie zwolnienia z opodatkowania kwoty uzyskanej ze sprzedaży mieszkania w części przeznaczonej na spłatę kredytu zaciągniętego na wykup lokalu ze spółdzielni mieszkaniowej,

*

nieprawidłowe - odnośnie zwolnienia z opodatkowania kwoty uzyskanej ze sprzedaży mieszkania w części przeznaczonej na zakup działki letniskowej i budowę na niej budynku przeznaczonego do całorocznego użytkowania.

Zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z dniem 1 stycznia 2007 r. uległy zmianie zasady opodatkowania przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości.

Zgodnie z przepisem art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) do przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w ustawie w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

W myśl przepisu art. 28 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10 % uzyskanego przychodu. Podatek ten płatny jest bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, chyba że podatnik w tym samym terminie złoży oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczy na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

W myśl ww. artykułu, warunkiem zwolnienia od podatku dochodowego przychodów uzyskanych ze sprzedaży między innymi spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego jest łączne spełnienie wymienionych w nim przesłanek.

Przepis ten nie wymaga, aby kredyt lub pożyczka zostały zaciągnięte na nabycie innej niż sprzedawana nieruchomość.

Tutejszy organ pragnie jednak zauważyć, iż zgodnie z art. 21 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r.), przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b ww. ustawy.

Zatem mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że uzyskany przez Wnioskodawcę przychód z tytułu sprzedaży mieszkania, w części przeznaczonej na spłatę kredytu zaciągniętego na zakup przedmiotowego lokalu, będzie zwolniony z opodatkowania 10 % zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o ile spełnione zostały powyższe warunki.

Odnosząc się natomiast do kwestii zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży mieszkania, w części przeznaczonej na zakup działki letniskowej oraz budowę na niej budynku przeznaczonego do całorocznego użytkowania, należy stwierdzić, iż w tej materii zastosowanie znajduje art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.)

Powyższy przepis stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

*

na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

*

na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

*

na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

*

na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

*

na rozbudowę, nadbudowę przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Warunkiem koniecznym do skorzystania ze zwolnienia z 10 % zryczałtowanego podatku od przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie, jest więc wydatkowanie uzyskanego w ten sposób przychodu w terminie dwóch lat od dnia sprzedaży na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy.

Wyliczenie zawartych w ww. przepisie wydatków mieszkaniowych, których realizacja powoduje zwolnienie z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości ma charakter wyczerpujący, a nie przykładowy. Regulacja ustawowa stanowi, iż aby skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, przychód ze sprzedaży nieruchomości musi zostać wydatkowany w przeciągu dwóch lat na nabycie na terytorium Polski m.in. gruntu (udziału w gruncie) lub prawa użytkowania wieczystego gruntu (udziału w takim prawie) przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, albo na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego. Powyższe oznacza, iż status prawny gruntu przeznaczonego pod zabudowę budynkiem mieszkalnym winien istnieć już w momencie jego nabycia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika natomiast, iż grunt posiada status działki letniskowej.

W myśl art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy nie mają zastosowania, jeżeli przychód ze sprzedaży jest wydatkowany na nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, a także na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, modernizację, adaptację lub remont budynku albo jego części - przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przychód uzyskany przez Wnioskodawcę ze sprzedaży mieszkania został przeznaczony między innymi na nabycie działki letniskowej i budowę na niej budynku przeznaczonego do całorocznego użytkowania, w którym Zainteresowany oraz Jego małżonka będą zameldowani na pobyt stały.

Należy zatem stwierdzić, że w momencie nabycia, nieruchomość nie posiadała statusu gruntu przeznaczonego pod zabudowę mieszkaniową, była natomiast działką o charakterze rekreacyjnym.

W związku z tym, w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajduje art. 21 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w konsekwencji czego, przychód uzyskany przez Wnioskodawcę ze sprzedaży mieszkania w części przeznaczonej na nabycie działki letniskowej i budowę na niej budynku przeznaczonego do całorocznego użytkowania, nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy.

Tutejszy organ pragnie jednak zauważyć, iż jeżeli z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego będzie wynikać, że przedmiotowy grunt (zakupiona przez Zainteresowanego działka letniskowa) znajduje się na obszarach określonych jako przeznaczone pod zabudowę mieszkalną służącą zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, a ponadto Wnioskodawca uzyskał pozwolenie na budowę na niej budynku mieszkalnego, wówczas powyższy przychód będzie zwolniony z opodatkowania 10 % zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl