ILPB2/415-1085/10-2/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1085/10-2/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2010 r. (data wpływu 24 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu odszkodowania - jest:

* prawidłowe - w zakresie opodatkowania odszkodowania otrzymanego z tytułu rekultywacji gruntów oraz z tytułu szkód powstałych w uprawach rolnych i drzewostanie,

* nieprawidłowe - w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu wpływu 24 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu odszkodowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia 21 kwietnia 2009 r. Zainteresowana wraz z mężem zawarła umowę z koncernem naftowym o udostępnienie nieruchomości pod budowę rurociągu paliwowego. Nieruchomość obejmowała w części grunty rolne wchodzące w skład gospodarstwa rolnego małżonków. Wnioskodawczyni nadmienia, iż małżonkowie są podatnikami podatku gruntowego.

Zainteresowana podała, iż zgodnie z § 6 ust. 1 ww. umowy Inwestor, tj. koncern naftowy wypłaci kwotę 59 500 zł brutto z tytułu poniesionych rzeczywistych szkód i utraconych korzyści spowodowanych budową rurociągu paliwowego wraz z urządzeniami towarzyszącymi. w łącznej kwocie odszkodowania kwota 20 910 zł stanowi odszkodowanie z tytułu obniżenia wartości nieruchomości.

W myśl ust. 2 przedmiotowej umowy Inwestor zobowiązuje się, że dokona na rzecz udostępniającego wypłaty kwoty określonej w § 6 ust. 1 tej umowy w dwóch ratach:

* I rata - w wysokości 60% - przed rozpoczęciem budowy rurociągu,

* II rata - w wysokości 40% - po zakończeniu robót.

Zgodnie z § 7 ust. 2 przedmiotowej umowy kwota, o której mowa w ww. § 6 ust. 1 zawiera odszkodowanie z niżej wymienionych tytułów:

a.

obniżenie wartości nieruchomości, przez którą będzie przebiegać rurociąg,

b.

strat w zasiewach, uprawach i zbiorach wynikających z wyłączenia z użytkowania rolnego pasa gruntu, zajętego pod budowę rurociągu,

c.

kosztów rekultywacji biologicznej,

d.

zmniejszenia plonowania w wyniku zmiany struktury ziemi w okresie ustalonym przez rzeczoznawcę,

e.

strat w nasadzeniach roślinnych, drzew i krzew w pasie zajętym pod budowę rurociągu,

f.

szkód wynikających z braku dojazdu do działki uprawianej w przypadku braku możliwości zapewnienia takiego dojazdu,

g.

zniszczeń ogrodzeń,

h.

lokalizacji urządzeń towarzyszących,

i.

innych - uwzględnionych w protokole negocjacyjnym.

W związku z wypłatą i raty kwoty wymienionej w ww. § 6 ust. 2 koncern naftowy wystawił na każdego z małżonków - po 15 922,50 zł - PIT-8C za rok 2009 r. Zainteresowana podaje, iż również z tytułu II raty zostanie wystawiony w 2010 r. PIT-8C.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wypłata odszkodowania, o którym mowa w cytowanym wyżej § 6 i 7 umowy, jest zwolniona z opodatkowania i czy słusznie została wystawiona informacja PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wypłacone odszkodowanie jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Na poparcie swojego stanowiska Zainteresowana wskazuje, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 120 lit. b-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są odszkodowania wypłacone na podstawie zawartych umów (ugód), posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego z tytułu rekultywacji gruntów oraz szkód powstałych w uprawach rolnych i drzewostanie - w wyniku prowadzenia na tych gruntach, przez podmioty uprawnione (...), inwestycji dotyczących budowy infrastruktury przesyłowej ropy naftowej (...) oraz budowy urządzeń infrastruktury technicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie opodatkowania odszkodowania otrzymanego z tytułu rekultywacji gruntów oraz z tytułu szkód powstałych w uprawach rolnych i drzewostanie,

* nieprawidłowe - w pozostałym zakresie.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak dowodzi użycie sformułowania "w szczególności", definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

Zatem kwota odszkodowania otrzymana przez Zainteresowaną stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w ww. przepisie.

Natomiast, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 120, wolne od podatku dochodowego są odszkodowania wypłacone, na podstawie wyroków sądowych i zawartych umów (ugód), posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, z tytułu:

a.

ustanowienia służebności gruntowej,

b.

rekultywacji gruntów,

c.

szkód powstałych w uprawach rolnych i drzewostanie

- w wyniku prowadzenia na tych gruntach, przez podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów, inwestycji dotyczących budowy infrastruktury przesyłowej ropy naftowej i produktów rafinacji ropy naftowej oraz budowy urządzeń infrastruktury technicznej, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 143 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami przez budowę urządzeń infrastruktury technicznej rozumie się urządzenie albo modernizację drogi oraz wybudowanie pod ziemią, na ziemi albo nad ziemią przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych.

Należy podkreślić, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej - powszechności i równości opodatkowania, a ich zastosowanie nie może odbywać się na podstawie wykładni rozszerzającej, tzn. muszą być interpretowane ściśle.

W przedmiocie stosowania wszelkiego rodzaju ulg podatkowych trzeba mieć na uwadze także przepis art. 84 Konstytucji RP dotyczący zasady powszechności opodatkowania, stąd każdy wyjątek od tej zasady, w tym także ulga podatkowa, nie może być interpretowany dowolnie, ani uzupełniany w drodze interpretacji o treść, której nie zawiera.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni na podstawie umowy z koncernem naftowym otrzymała odszkodowanie za szkody rzeczywiste i utracone korzyści, w związku z przejściem ropociągu przez nieruchomość wchodzącą w skład gospodarstwa rolnego. Zainteresowana wskazuje, iż odszkodowanie związane jest m.in. z rekultywacją gruntów oraz szkodami powstałymi w uprawach rolnych i w drzewostanie, a także z obniżeniem wartości nieruchomości.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż w przypadku otrzymania przedmiotowego odszkodowania zostały spełnione warunki określone w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części dotyczącej wynagrodzenia odpowiadającego kosztom rekultywacji gruntów oraz odszkodowania stanowiącego wynagrodzenie za szkody powstałe w uprawach rolnych i w drzewostanie. Zatem, ta część odszkodowania podlega zwolnieniu przedmiotowemu określonemu w ww. przepisie.

Natomiast w odniesieniu do pozostałej części odszkodowania, stwierdzić należy, iż podlega ono opodatkowaniu jako przychód z tzw. "innych źródeł", o którym mowa w cytowanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, iż interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych związanej z otrzymaniem przedmiotowego odszkodowania został złożony przez jednego z beneficjentów tego odszkodowania tj. Wnioskodawczyni, zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla drugiego beneficjenta, tj. męża Zainteresowanej.

Mąż Wnioskodawczyni, chcąc uzyskać interpretację indywidualną, powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl