ILPB2/415-107/10-2/WS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-107/10-2/WS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu osobom fizycznym kosztów budowy sieci wodno - kanalizacyjnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu osobom fizycznym kosztów budowy sieci wodno - kanalizacyjnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W maju 2007 r. Wnioskodawca rozpoczął budowę domu jednorodzinnego. Do Jego działki, jak i sąsiednich nie była doprowadzona sieć wodno - kanalizacyjna, dlatego Zainteresowany rozpoczął starania o jej wybudowanie. W związku z tym, że działka budowlana Wnioskodawcy leży na końcu przyszłej sieci był On zobowiązany do uzyskania pozwolenia na budowę sieci wodno - kanalizacyjnej. Na początku 2007 r. Zainteresowany otrzymał z Gminnego Zakładu Usług Komunalnych warunki techniczne na wykonanie sieci i rozpoczął dalszą procedurę otrzymania pozwolenia na budowę, które uzyskał 24 września 2007 r. wydane przez Starostwo Powiatowe. W wydanych przez gminę warunkach technicznych na budowę sieci Wnioskodawca zobowiązany był do:

* wykonania sieci zgodnie z projektem budowlanym - co wykonano,

* zgłoszenia do gminy gotowości sieci do odbioru technicznego - odbiór został wykonany,

* przekazania wybudowanych urządzeń wodno - kanalizacyjnych na majątek gminy, zgodnie z ustawą z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 13 lipca 2001 r.).

Zakończenie budowy Zainteresowany zgłosił Powiatowemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego (brak zastrzeżeń). Jednocześnie w dniu 6 marca 2008 r. Wnioskodawca zawarł umowę z Gminnym Zakładem Usług Komunalnych i Mieszkaniowych na zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków. Wszelkie wydatki związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę, jak i wybudowanie sieci Zainteresowany pokrył ze środków własnych.

W związku z wydanym zarządzeniem wójta gminy z dnia 29 sierpnia 2008 r. w sprawie regulaminu odpłatnego przejmowania urządzeń wodociągowo - kanalizacyjnych zlokalizowanych na terenie gminy, Wnioskodawca złożył wniosek o przejęcie wybudowanej przez niego sieci, który po złożeniu wymaganych dokumentów został rozpatrzony pozytywnie. Skutkiem tego było podpisanie z wójtem w dniu 12 listopada 2009 r. umowy odpłatnego przejęcia urządzenia wodociągowego / kanalizacyjnego. Gmina zobowiązała się do zwrócenia kosztów budowy sieci wodno - kanalizacyjnej według własnego kosztorysu, w dwóch ratach (12 grudnia 2009 r. i 12 grudnia 2010 r.), na co Zainteresowany wyraził zgodę. Ponadto gmina poinformowała Wnioskodawcę, że wystawi PIT-8C na ww. raty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy otrzymany zwrot kosztów budowy sieci wodno - kanalizacyjnej Wnioskodawca ma wykazać w rocznym zeznaniu podatkowym za rok 2009, lub innym.

Jeśli ma to uczynić, czy ma wykazać całą kwotę, czy tylko otrzymaną w grudniu 2009 r.... Czy Zainteresowany ma wykazać koszty otrzymania zwrotu (koszty budowy sieci), które były wyższe niż suma przejęcia sieci przez gminę.

2.

Czy może Wnioskodawca nie powinien wykazywać kwoty odpłatnego przeniesienia prawa własności urządzeń sieci wodociągowych na gminę w zeznaniu podatkowym za rok 2009 lub innych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że sieć wodno - kanalizacyjna została wybudowana w 2007 r. ze środków własnych Zainteresowanego i miał On obowiązek przekazania jej na majątek gminy, która odkupiła ją w 2009 r. po kosztach mniejszych, a także w związku z tym, że sieć będzie służyła innym mieszkańcom gminy, umowa odpłatnego przekazania tej sieci nie powinna obciążać Go dodatkowymi kosztami (opłaty podatkowej). W przeciwnym razie poniósłby On dodatkowe koszty, podczas gdy inni użytkownicy nie ponosiliby żadnych kosztów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności" wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Z analizy wniosku wynika, iż gmina zobowiązała się zwrócić Wnioskodawcy poniesione przez Niego koszty budowy sieci wodno - kanalizacyjnej.

Otrzymane kwoty spowodują powstanie korzyści majątkowych po stronie Wnioskodawcy. W związku z powyższym przychód z tytułu zwrotu poniesionych nakładów na budowę sieci jest przychodem z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest przepisu, który pozwalałby na zwolnienie z opodatkowania tak uzyskanego przychodu.

Jednocześnie jak wynika z treści przepisu art. 9 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Natomiast art. 22 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. (...).

Ponadto, z powołanego wyżej art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż pod pojęciem przychodu ustawodawca rozumie otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku podatkowym pieniądze. Skoro zatem gmina zobowiązała się zwrócić Wnioskodawcy koszty budowy sieci w dwóch ratach: pierwszą w 2009 r., drugą w 2010 r., to w zeznaniu rocznym za 2009 r. Zainteresowany wykaże tylko kwotę otrzymaną w 2009 r., natomiast w zeznaniu za 2010 r. - kwotę otrzymaną w 2010 r.

Reasumując, zwrot poniesionych nakładów przez Wnioskodawcę na wybudowanie sieci wodno - kanalizacyjnej, zgodnie z dyspozycją art. 9 ust. 1 w związku z art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi przychód z tzw. innych źródeł, który po pomniejszeniu o udokumentowane koszty, tj. wydatki związane z jej wybudowaniem, o których mowa w art. 22 ust. 1 ww. ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Powyższy przychód oraz koszty jego uzyskania Wnioskodawca powinien wykazać w zeznaniach rocznych, składanych za te lata podatkowe, w których otrzymał poszczególne kwoty zwrotu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl