ILPB2/415-1061/09-4/AP - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gruntów rolnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1061/09-4/AP Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gruntów rolnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2009 r. (data wpływu 3 listopada 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 grudnia 2009 r. (data wpływu 8 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odpłatnego zbycia nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odpłatnego zbycia nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest właścicielką działki o powierzchni 2,64 ha oznaczonej jako łąki (1,93 ha) i lasy (0,71 ha), za którą płaci podatek rolny. Dodatkowo dokupiła działki Nr X o powierzchni 1.500 m2 oraz działki Nr Y o powierzchni 1.600 m2 wraz z udziałami w działce Nr Z, przy czym wszystkie wymienione grunty są sklasyfikowane w ewidencji gruntów jako użytki rolne.

W dniu 23 grudnia 2006 r. dokonano sprzedaży działki Nr X o powierzchni 1.600 m2 wraz z udziałami w działce Nr Z. Natomiast w dniu 16 lipca 2009 r. dokonano sprzedaży działki Nr Y o powierzchni 1.500 m2 wraz z udziałami w działce Nr Z.

Nabycie ww. działek nastąpiło w dniu 2 września 2005 r.

Przedmiotowe działki stanowiły część gospodarstwa rolnego, a w wyniku sprzedaży nie utraciły charakteru rolnego, tj. w ewidencji gruntów prowadzonej przez Biuro Geodezji i Katastru oznaczone są jako grunty orne. Ponadto Wnioskodawczyni podkreśla, iż do chwili obecnej, tj. do dnia złożenia wniosku o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego, na obszarze, na którym są one położone nie ma żadnej możliwości ich zabudowy. Nie ma sporządzonego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i można je wyłącznie wykorzystać na cele rolnicze.

Wnioskodawczyni zaznacza, iż przedmiotowe działki nie utraciły charakteru rolnego mimo istniejącego w gminie studium zagospodarowania przestrzennego.

Studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego jest kierunkiem planowania przestrzennego, nie jest aktem prawa miejscowego i nie może być i nie jest żadną podstawą do zmiany sposobu użytkowania gruntu, a szczególnie do wydania pozwolenia na budowę.

Wnioskodawczyni uważa, że przysługuje Jej prawo do zwolnienia ze zryczałtowanego podatku dochodowego w związku ze sprzedażą działek przed upływem pięciu lat.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawczyni przysługuje zwolnienie ze zryczałtowanego podatku dochodowego ze sprzedaży działki X wraz z udziałami w działce Z...

2.

Czy Zainteresowanej przysługuje zwolnienie ze zryczałtowanego podatku dochodowego ze sprzedaży działki Y wraz z udziałami w działce Z...

3.

Czy istnienie studium zagospodarowania przestrzennego dla ww. terenu jest podstawą do interpretowania zmiany charakteru działek na budowlane...

Tutejszy organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji są konsekwencje podatkowe w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych odnośnie sprzedaży działki Nr Y oraz udziałów w działce Nr Z dokonanej w dniu 16 lipca 2009 r. Natomiast w odniesieniu do skutków podatkowych sprzedaży dokonanej w dniu 23 grudnia 2006 r. została wydana interpretacja indywidualna z dnia 20 stycznia 2010 r., Nr ILPB2/415-1061/09-3/AP.

Zdaniem Wnioskodawczyni, ponieważ przedmiotowe działki są składnikami gospodarstwa rolnego (Zainteresowana jest właścicielem działki rolnej o pow. 2,64 ha), obowiązuje Ją zwolnienie ze zryczałtowanego podatku dochodowego w związku ze sprzedażą działki przed upływem 5 lat od dnia nabycia. Zainteresowana korzysta zatem z ulgi dotyczącej sprzedaży działki będącej składnikiem gospodarstwa rolnego. Po sprzedaży przedmiotowa działka nadal jest działką rolną, a sam fakt istnienia studium nie zmienia jej charakteru rolnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w powyższym przepisie decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu przychodu (dochodu) ma moment ich nabycia z uwagi na fakt, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ulegały zmianie.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni nabyła przedmiotowe grunty w dniu 2 września 2005 r. Zgodnie z tym, w przedmiotowej sprawie znajdą zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie bowiem z art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w tej ustawie w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

W myśl art. 28 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Równocześnie przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, zwalnia od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia "gospodarstwo rolne". W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 do tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia użytki rolne dzielą się na:

1.

grunty orne,

2.

sady,

3.

łąki trwałe,

4.

pastwiska trwałe,

5.

grunty rolne zabudowane,

6.

grunty pod stawami,

7.

rowy.

Zgodnie z treścią przywołanych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

*

zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

*

muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

*

grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jak wskazano wyżej, jedną z istotnych przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy jest konieczność zachowania charakteru rolnego lub leśnego. Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decyduje cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją.

Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę rolnego charakteru nawet wtedy, gdy według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, grunt ten położony jest na terenie upraw rolnych. Istotnym dla możliwości zastosowania zwolnienia jest, aby z aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości lub innych niezaprzeczalnych dowodów wynikało, że nabywca nie będzie zmieniał przeznaczenia tej nieruchomości, że ma gospodarstwo rolne albo je tworzy.

Oceniając spełnienie tej przesłanki należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy gruntu, odnośnie dalszego przeznaczenia nieruchomości.

Z analizy wniosku wynika, że Zainteresowana w 2009 r. dokonała sprzedaży działki Nr Y oraz udziałów w działce Nr Z. Przedmiotowe grunty stanowiły część gospodarstwa rolnego. Zainteresowana podkreśla, iż w wyniku sprzedaży działki te nie utraciły charakteru rolnego i w ewidencji gruntów prowadzonej przez Biuro Geodezji i Katastru określone są jako grunty orne, zatem stanowią użytki rolne.

Reasumując, uzyskany przez Wnioskodawczynię przychód ze sprzedaży działki Nr Y oraz udziałów w działce Nr Z korzysta ze zwolnienia podatkowego w myśl art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r., ponieważ spełnione zostały warunki tego zwolnienia.

Ponadto, w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, studium zagospodarowania przestrzennego dla ww. terenu nie jest podstawą do interpretowania zmiany charakteru działek na budowlane i nie przesądza o możliwości skorzystania ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl