ILPB2/415-1059/12-4/WS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1059/12-4/WS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2012 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 23 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lutego 2013 r. (data wpływu 11 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2012 r. Wnioskodawca złożył do Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Pismem z dnia 19 listopada 2012 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 15 i art. 17 w związku z art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa oraz Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego, przekazał wniosek do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wyjaśnić bowiem należy, że zgodnie ze znowelizowanym art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa, z dniem 1 lipca 2007 r. organem właściwym do dokonywania interpretacji przepisów prawa podatkowego został Minister Finansów.

Natomiast, stosownie do art. 14b § 6 Ordynacji podatkowej Minister Finansów upoważnił - w drodze ww. rozporządzenia - dyrektorów pięciu izb skarbowych do wydawania interpretacji indywidualnych w jego imieniu i w ustalonym zakresie, określając jednocześnie właściwość rzeczową i miejscową upoważnionych organów.

W analizowanym przypadku, właściwym miejscowo organem podatkowym do wydania pisemnej interpretacji od dnia 1 lipca 2007 r. jest - w związku z § 6 ww. rozporządzenia - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 4 oraz art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym pismem z dnia 30 stycznia 2013 r. nr ILPB2/415-1059/12-2/WS, wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 30 stycznia 2013 r., skutecznie doręczono dnia 4 lutego 2013 r., zaś w dniu 11 lutego 2013 r. (data nadania 8 lutego 2013 r.), do tut. organu wpłynęła odpowiedź, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Od kwietnia 2013 r. planowana jest restrukturyzacja polegająca na wniesieniu do S.A. (dalej: Bank) w formie wkładu niepieniężnego (aportu) przedsiębiorstwa "C" Spółka Akcyjna Oddział w Polsce (dalej: Oddział) lub, co najmniej, jego zorganizowanej części. W związku z powyższym, planowane jest przejęcie pracowników Oddziału w trybie art. 231 Kodeksu Pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, obowiązani będziemy sporządzić dla przejętych pracowników jedną informację PIT-11 za rok 2013 (obejmującą dochody uzyskane w ciągu całego roku podatkowego) lub na podstawie złożonego przez pracownika u przejętego pracodawcy oświadczenia (PIT-12) sporządzić według ustalonego wzoru roczne obliczenie podatku informację PIT-40.

2.

Czy w deklaracji PIT-4R za rok 2013 r. obowiązani będziemy wykazać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych pobrane przez dotychczasowego pracodawcę przejętych pracowników, wskazując jednocześnie US właściwy dla poprzedniego pracodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji nie dochodzi do sukcesji podatkowej, o której mowa w art. 93-94 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749), ale w związku z charakterem przejęcia pracowników Oddziału dochodzi do sukcesji obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

W odniesieniu do pytania nr 1, Wnioskodawca uważa, iż zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych pobrane przez dotychczasowego pracodawcę od dochodów pracowników przejętych przez Bank w trybie art. 231 Kodeksu pracy uzyskanych przed dniem tego przejęcia w trakcie roku podatkowego powinny być ujęte przez Bank w informacji PIT-11 za 2013 r. lub (w przypadku złożenia przez przejętych pracowników oświadczenia, o którym mowa w art. 37 u.p.d.o.f.), w rozliczeniu PIT-40 za 2013 r.

Stosownie do art. 31 u.p.d.o.f., zakłady pracy są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, które uzyskują od tych zakładów przychody m.in. ze stosunku pracy. Zgodnie z art. 39 ust. 1 u.p.d.o.f., "w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (...)" - tj. informacje PIT-11.

Jednocześnie, na podstawie art. 37 u.p.d.o.f., "jeśli podatnik od którego zaliczki miesięczne pobierają płatnicy określeni w art. 31, art. 33 lub art. 35 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, złoży płatnikowi przed dniem 10 stycznia roku następującego po roku podatkowym oświadczenie sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-12) (...), płatnik jest obowiązany sporządzić, według ustalonego wzoru (rozliczenie PIT-40), roczne obliczenie podatku, na zasadach określonych w art. 27, od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym".

Ponadto, zgodnie z art. 231 Kodeksu pracy, nowy pracodawca wstępuje z dniem przejęcia całości lub części zakładu należącego do dotychczasowego pracodawcy, we wszystkie prawa i obowiązki wynikające ze stosunku pracy. W konsekwencji, w ocenie Banku, dochodzi do sukcesji praw i obowiązków związanych ze stosunkiem pracy, w tym wynikających z prawa podatkowego.

Konsekwentnie, Bank powinien w informacjach PIT-11 za 2013 r. lub w rozliczeniach PIT-40 za 2013 r. sporządzonych dla pracowników przejętych na podstawie art. 231 Kodeksu pracy, uwzględnić wszystkie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, w tym również pobrane przez dotychczasowego pracodawcę, zatrudniającego pracowników przed przejęciem w trybie art. 231 Kodeksu pracy.

Zdaniem Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 2, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, pobrane przez dotychczasowego pracodawcę od dochodów pracowników przejętych przez Bank w trybie art. 231 Kodeksu pracy przed dniem tego przejęcia w trakcie roku podatkowego powinny być ujęte przez Bank w deklaracji PIT-4R.

Stosownie do art. 31 u.p.d.o.f. zakłady pracy są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, które uzyskują od tych zakładów przychody m.in. ze stosunku pracy. Zgodnie z art. 38 ust. 1a u.p.d.o.f. "W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru", tj. deklaracja PIT-4R. Jednocześnie, zgodnie z art. 231 Kodeksu pracy, nowy pracodawca wstępuje z dniem przejęcia całości lub części zakładu należącego do dotychczasowego pracodawcy, we wszystkie prawa i obowiązki wynikające ze stosunku pracy. W konsekwencji, w ocenie Banku, dochodzi do sukcesji praw i obowiązków związanych ze stosunkiem pracy, w tym wynikających z prawa podatkowego. Konsekwentnie, Bank powinien w deklaracjach PIT-4R za 2013 r. sporządzonych dla pracowników przejętych na podstawie art. 231 Kodeksu pracy, uwzględnić wszystkie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, w tym również pobrane przez dotychczasowego pracodawcę, zatrudniającego pracowników przed przejęciem w trybie art. 231 Kodeksu pracy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 8 Ordynacji podatkowej płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Jak z kolei wynika z treści art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie natomiast do treści art. 38 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Z kolei ust. 1a tegoż artykułu stanowi, że w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R).

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ww. ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11), z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Stosownie do ust. 2 cytowanego wyżej artykułu, jeżeli obowiązek poboru przez płatników, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy na pisemny wniosek podatnika, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, są obowiązani do sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, lub urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, imiennej informacji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

W myśl natomiast art. 37 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, od którego zaliczki miesięczne pobierają płatnicy określeni m.in. w art. 31, złoży płatnikowi przed dniem 10 stycznia roku następującego po roku podatkowym oświadczenie sporządzone według ustalonego wzoru, które traktuje się na równi z zeznaniem, że:

1.

poza dochodami uzyskanymi od płatnika nie uzyskał innych dochodów, z wyjątkiem dochodów określonych w art. 30-30c oraz art. 30e,

2.

nie korzysta z odliczeń, z zastrzeżeniem ust. 1a pkt 2-4,

3.

nie korzysta z możliwości opodatkowania dochodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 2 lub 4,

4.

(uchylony)

5.

nie ma obowiązku doliczenia kwot uprzednio odliczonych, z zastrzeżeniem ust. 1a pkt 5

- płatnik jest obowiązany sporządzić, według ustalonego wzoru, roczne obliczenie podatku, na zasadach określonych w art. 27, od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym (PIT-40).

Zgodnie z art. 37 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych roczne obliczenie podatku, o którym mowa w ust. 1, płatnicy sporządzają w terminie do końca lutego po upływie roku podatkowego i w tym samym terminie przekazują podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z analizy wniosku wynika, że od kwietnia 2013 r. planowana jest restrukturyzacja polegająca na wniesieniu do S.A. w formie wkładu niepieniężnego (aportu) przedsiębiorstwa "C" Spółka Akcyjna Oddział w Polsce lub, co najmniej, jego zorganizowanej części. W związku z powyższym, planowane jest przejęcie pracowników Oddziału w trybie art. 231 Kodeksu Pracy.

Zgodnie z treścią tego przepisu w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5.

Wskazany wyżej przepis przyjmuje konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną w płaszczyźnie stosunków pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przekształceń podmiotowych.

Z powyższego wynika, iż obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek sporządzenia stosownych informacji i obowiązek poboru przez płatników zaliczek na podatek dochodowy, nie ustają lecz przechodzą na nowego płatnika, który przejmując pracowników przejmuje także obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wszelkie inne obowiązki z tym związane. Powyższe okoliczności powodują, iż przejmujący pracowników pracodawca winien kontynuować obowiązki płatnika nałożone przepisami art. 32, 37, 38 i 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, po zakończeniu roku podatkowego przejmujący pracodawca, winien przekazać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację roczną o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R obejmującą dane za cały rok podatkowy oraz winien przekazać podatnikowi oraz odpowiednim urzędom skarbowym informacje o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 obejmujące dane za cały rok podatkowy.

Ponadto na podstawie art. 37 ustawy, jeśli podatnik złoży płatnikowi przed dniem 10 stycznia roku następującego po roku podatkowym oświadczenie sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-12), płatnik jest obowiązany sporządzić, według ustalonego wzoru (PIT-40), roczne obliczenie podatku, na zasadach określonych w art. 27, od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym, z uwzględnieniem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych pobranych przez dotychczasowego pracodawcę przejętych pracowników,

Reasumując, stwierdzić należy, iż w związku z dokonanym na postawie art. 231 Kodeksu pracy przejęciem pracowników Oddziału Wnioskodawca będzie zobowiązany sporządzić imienne informacje, o których mowa w art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również deklaracje roczne, o których mowa w art. 38 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za cały rok podatkowy 2013, uwzględniając również zaliczki pobrane przez poprzedniego pracodawcę i wykazując urząd skarbowy, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w pierwszym dniu roku podatkowego.

Ponadto na podstawie art. 37 ustawy, jeśli pracownik złożył poprzedniemu płatnikowi przed dniem 10 stycznia roku następującego po roku podatkowym oświadczenie sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-12), Wnioskodawca będzie zobowiązany sporządzić, roczne obliczenie podatku (PIT-40).

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl