ILPB2/415-1044/13-2/WS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1044/13-2/WS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2013 r. (data wpływu 29 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie prawa do uzyskania częściowego zwrotu poniesionych wydatków - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie prawa do uzyskania częściowego zwrotu poniesionych wydatków.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni spełnia wszelkie przesłanki do uzyskania zwrotu niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Zainteresowana uzyskała w tym roku (2013) pozwolenie na budowę domu jednorodzinnego, posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, itd.

Zgodnie z ustawą i informacją zawartą w Broszurze Informacyjnej MF zwrot powyższego VAT jest limitowany. Limity dotyczą okresów pięcioletnich liczonych od daty złożenia pierwszego wniosku od momentu obowiązywania przepisów ustawy, tj. od 1 stycznia 2006 r.

Przykładowo jeśli pierwszy wniosek został złożony w dniu 1 lipca 2006 r., to pięcioletni okres trwa do 30 czerwca 2011 r. Złożenie kolejnego wniosku po 30 czerwca 2011 r. wszczyna nowy pięcioletni okres, dla którego ustala się odrębne limity. Idąc tą analogią Wnioskodawczyni wywodzi, że jeśli zakupi materiały budowlane (wymienione w katalogu umożliwiającym zwrot części VAT od nich np. cegły) w tym roku, tj. 2013 r. i złoży stosowny wniosek do Naczelnika Urzędu Skarbowego o dokonanie zwrotu części VAT również w tym roku, to nabywa uprawnienie do pięcioletniego, liczonego od daty złożenia pierwszego wniosku, prawa umożliwiającego ubieganie się o zwrot różnicy pomiędzy stawkami VAT określonych materiałów budowlanych. W konsekwencji Wnioskodawczyni skorzysta z "ulgi" - zwrotu części VAT, również np. od cegieł zakupionych w 2014 r. i 2015 r. (faktury wystawione w tych latach) po złożeniu stosownego wniosku o jego zwrot do Naczelnika Urzędu Skarbowego przy założeniu spełnienia wymaganych przesłanek.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni będzie miała prawo do skorzystania z "ulgi" - zwrotu części VAT od materiałów budowlanych zakupionych w 2014 r. i 2015 r. i latach kolejnych do 2017 r. (faktury wystawione w tych latach) po złożeniu stosownego wniosku co roku o jego zwrot do Naczelnika Urzędu Skarbowego przy założeniu spełnienia wymaganych przesłanek.

Zdaniem Wnioskodawczyni, jeśli zakupi ona materiały budowlane (wymienione w katalogu umożliwiającym zwrot części VAT od nich np. cegły) w tym roku, tj. 2013 i złoży stosowny wniosek do Naczelnika Urzędu Skarbowego o dokonanie zwrotu części VAT również w tym roku, to nabywa uprawnienie (prawo) do pięcioletniego, liczonego od daty złożenia pierwszego wniosku, prawa umożliwiającego Zainteresowanej ubieganie się o zwrot różnicy pomiędzy stawkami VAT określonych materiałów budowlanych. W konsekwencji Wnioskodawczyni skorzysta z "ulgi"- zwrotu części VAT, również w 2014 r., 2015 r. i latach kolejnych do 2017 r. (faktury wystawione w tych latach) po złożeniu co rok stosownego wniosku o jego zwrot do Naczelnika Urzędu Skarbowego przy założeniu spełnienia wymaganych przesłanek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.), na mocy art. 38 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi (Dz. U. z 2013 r. poz. 1304 z późn. zm.) z dniem 1 stycznia 2014 r. utraciła moc.

Jednakże zgodnie z art. 32 ww. ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi, osoba fizyczna, która przed dniem 1 stycznia 2014 r. poniosła wydatki na zakup materiałów budowlanych, o których mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, ma prawo ubiegać się po dniu 31 grudnia 2013 r. o zwrot części tych wydatków na dotychczasowych zasadach.

Powyższy przepis wyraźnie wskazuje, że zasady określone w ustawie z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, stosuje się do osób które poniosły wydatki na zakup materiałów budowlanych przed dniem 1 stycznia 2014 r. Na mocy ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi, osoby te mają prawo ubiegać się o zwrot części poniesionych wydatków - ale tych przed dniem 1 stycznia 2014 r., a nie prawo do odliczenia wydatków ponoszonych w kolejnych latach, np. 2014-2018.

Konsekwencją powyższego jest wyraźne wskazanie w ustawie o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi, terminów w których osoby mogą wystąpić o zwrot wydatków.

Zgodnie z art. 32 ust. 2 ww. ustawy, wniosek o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych i udokumentowanych fakturą wystawioną dla osoby fizycznej w okresie:

1.

od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 31 grudnia 2005 r. - składa się nie później niż do dnia 31 grudnia 2014 r.;

2.

od dnia 1 stycznia 2006 r. do dnia 31 grudnia 2007 r. - składa się nie później niż do dnia 31 grudnia 2015 r.;

3.

od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. - składa się nie później niż do dnia 31 grudnia 2016 r.;

4.

od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2011 r. - składa się nie później niż do dnia 31 grudnia 2017 r.;

5.

od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. - składa się nie później niż do dnia 31 grudnia 2018 r.

Natomiast w myśl art. 32 ust. 3 ww. ustawy, w przypadku gdy wniosek, o którym mowa w ust. 2, składany jest po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2013 r., limity kwoty zwrotu obliczone zgodnie z zasadami określonymi w art. 3 ust. 5 i 6 ustawy wymienionej w ust. 1 dotyczą okresów liczonych od dnia złożenia tego wniosku do dnia 31 grudnia 2018 r.

Z kolei art. 3 ust. 5 i 6 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym wskazuje, że kwota zwrotu, o której mowa w ust. 4, jest równa, z zastrzeżeniem ust. 6 i art. 11a, 68,18% kwoty podatku VAT wynikającej z faktur, nie więcej jednak niż 12,295% kwoty stanowiącej iloczyn:

1.

70 m2 powierzchni użytkowej i ceny 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych, ostatnio ogłoszonej przed kwartałem złożenia wniosku o dokonanie zwrotu, w przypadku inwestycji związanych z wydatkami, o których mowa w ust. 1, wymagających pozwolenia na budowę;

2.

30 m2 powierzchni użytkowej i ceny 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych, ostatnio ogłoszonej przed kwartałem złożenia wniosku o dokonanie zwrotu, w przypadku inwestycji związanych z wydatkami, o których mowa w ust. 1, niewymagających pozwolenia na budowę.

W odniesieniu do wydatków, na podstawie których osoba fizyczna korzystała lub korzysta z odliczenia, na podstawie:

1.

art. 3 ust. 2, art. 4 ust. 2 i art. 9 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509, z późn. zm.),

2.

art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 i Nr 222, poz. 2201 oraz z 2005 r. Nr 263, poz. 2619) oraz art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 202, poz. 1958 oraz z 2005 r. Nr 263, poz. 2619)

- kwota podlegająca zwrotowi, jest równa 55,23% kwoty podatku VAT wynikającej z faktur, nie więcej jednak niż 9,959% kwoty stanowiącej odpowiedni iloczyn, o którym mowa w ust. 5.

Powyższe przepisy odnoszą się do ustalenia limitu kwot zwrotu, które liczone są w okresach pięcioletnich, co nie oznacza, że podatnik składając wniosek jeszcze w roku 2013 uzyskuje prawo do odliczania wydatków ponoszonych w latach 2014 - 2018.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że jeśli Wnioskodawczyni poniesie wydatki na zakup materiałów budowlanych w latach 2014-2017 r., to nie będzie miała prawa ubiegania się o zwrot części wydatków poniesionych na zakup tych materiałów, na podstawie ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w związku z art. 32 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie w odpowiedzi na prośbę Wnioskodawczyni o wydanie wiążącej interpretacji w niniejszej sprawie w krótszym czasie, tj. do 15 grudnia 2013 r., tut. organ informuje, że ze względu na konieczność rozpatrywania spraw według kolejności wpływów, wydał interpretację indywidualną na wniosek ORD-IN bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku (art. 14d ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl