ILPB2/415-1034/09-4/JK - Określenie skutków podatkowych podwyższenia kapitału zakładowego spółki poprzez przesunięcie środków z kapitału zapasowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1034/09-4/JK Określenie skutków podatkowych podwyższenia kapitału zakładowego spółki poprzez przesunięcie środków z kapitału zapasowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 15 grudnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych podwyższenia kapitału zakładowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych podwyższenia kapitału zakładowego.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, o których mowa w art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 30 listopada 2009 r. Nr ILPB2/415-1034/09-2/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 30 listopada 2009 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 3 grudnia 2009 r.), zaś w dniu 15 grudnia 2009 r. (data nadania 10 grudnia 2009 r.) do siedziby tut. organu wpłynęła odpowiedź na wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka dokonuje podwyższenia kapitału zakładowego ze środków własnych zgromadzonych na funduszu kapitału zapasowego. Środki zgromadzone na funduszu rezerwowym spółki to w części niepodzielony zysk z lat ubiegłych. Podwyższenie kapitału zakładowego ma nastąpić o całą kwotę środków zgromadzonych na funduszu kapitału zapasowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy powstaje w dacie sprzedaży akcji, a nie w dacie podwyższenia kapitału zakładowego spółki.

W ocenie Wnioskodawcy art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uniemożliwia prawidłowe zastosowanie instytucji podwyższenia kapitału akcyjnego w spółce akcyjnej.

Zgodnie bowiem z treścią art. 24 ust. 5 ww. ustawy w przypadku zastosowania instytucji podwyższenia kapitału akcyjnego, w trybie art. 442 ustawy - Kodeks Spółek Handlowych w maksymalnej wysokości wskazanej w tym przepisie i jednoczesnej konstatacji, iż płatnikiem podatku jest Spółka albo pojawi się zaległość podatkowa Spółki (jako płatnika podatku) i jej wspólników (jako podatników) albo Spółka będzie zobowiązana do wypłaty środków tytułem ww. podatku ze środków bieżących Spółki. Dodać należy, iż skoro płatnikiem podatku jest Spółka to nie jest dopuszczalna zapłata podatku przez wspólników, zaś sama Spółka nie ma podstaw do zapłaty tego podatku - brak jest wszakże stosownej uchwały.

Wnioskodawca dodaje, iż podjęcie jednoczesnej uchwały o przeznaczeniu części środków na poczet podwyższenia kapitału akcyjnego i na poczet podatku także jest przedwczesne albowiem zobowiązanie podatkowe powstaje dopiero po dokonaniu podwyższenia kapitału akcyjnego - z datą uprawomocnienia się postanowienia o podwyższeniu kapitału zakładowego.

Nadto należy podnieść, iż ustalenie przychodu z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego Spółki, w sposób opisany powyżej, prowadzi do dyskryminacji akcjonariuszy dokonujących podwyższenia kapitału akcyjnego ze środków własnych w zakresie daty powstania obowiązku podatkowego w stosunku do akcjonariuszy dokonujących podwyższenia kapitału poprzez np. aport w postaci przedsiębiorstwa. Jak bowiem łatwo zauważyć, akcjonariusze dokonujący wniesienia wkładu w postaci przedsiębiorstwa zostają opodatkowani dopiero w dacie zbycia należących do nich udziałów czy akcji. w tym stanie rzeczy treść art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w nierówny sposób traktuje dwie grupy podatników co stanowi naruszenie art. 32 ust. 1 i 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca zauważa, iż ww. przepis jest niezgodny z dyrektywą Rady Nr 90/434/EWG z późn. zm. (dyrektywa Rady 2005/19/WE) - w zakresie dot. braku możliwości odroczenia opodatkowania. Okoliczność ta powoduje, iż już choćby z tego powodu ww. art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie powinien mieć zastosowania w niniejszej sytuacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy ustawodawca wśród źródeł przychodów wymienia kapitały pieniężne. Natomiast w art. 17 ust. 1 ww. ustawy wskazał, co należy rozumieć pod pojęciem tych przychodów.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni.

Przepis art. 24 ust. 5 pkt 4 ww. ustawy stanowi, iż dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach - dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej.

Z przytoczonego przepisu wprost wynika, iż dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego stanowi dochód (przychód) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Ponadto w świetle powyższych przepisów nie ma znaczenia, że podwyższenie kapitału zostało dokonane ze środków własnych spółki (kapitał zapasowy).

Ustawy podatkowe nie uzależniają powstania obowiązku podatkowego z tytułu udziału w zyskach osób prawnych od rodzaju środków, z jakich dokonano podwyższenia. Każde podwyższenie kapitału zakładowego ze środków spółki rodzi po stronie udziałowca dochód do opodatkowania, co wynika z wyżej wskazanego przepisu.

Z treści art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy wynika, iż od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Zgodnie art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5. w razie przeznaczenia dochodu na powiększenie kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach funduszu udziałowego płatnicy, o których mowa w ust. 4, pobierają zryczałtowany podatek dochodowy w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego o dokonaniu wpisu o podwyższeniu kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach od dnia podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały dotyczącej podwyższenia funduszu udziałowego (art. 41 ust. 5 ustawy).

Reasumując, podwyższenie kapitału zakładowego spółki poprzez przesunięcie środków z kapitału zapasowego wywołuje powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Osoby fizyczne będące wspólnikami spółki uzyskują dochód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, który podlega opodatkowaniu, a spółka jest zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego. Obowiązek podatkowy z ww. tytułu powstaje z dniem podwyższenia kapitału zakładowego spółki.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl