ILPB2/415-1005/10-4/JK - Kwota opłacanych składek z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, stanowi dla osób objętych ubezpieczeniem przychód podlegający opodatkowaniu.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1005/10-4/JK Kwota opłacanych składek z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, stanowi dla osób objętych ubezpieczeniem przychód podlegający opodatkowaniu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2010 r. (data wpływu 30 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 10 listopada 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych opłacenia składek na ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej członków organów spółek - jest:

* nieprawidłowe - w odniesieniu do pytania nr 1 przedstawionego we wniosku,

* prawidłowe - w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych opłacenia składek na ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej członków organów spółek.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz w art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 2 listopada 2010 r. nr ILPB2/415-1005/10-2/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 2 listopada 2010 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 4 listopada 2010 r.), zaś w dniu 10 listopada 2010 r. (data nadania 9 listopada 2010 r.) do siedziby tut. organu wpłynęła odpowiedź na wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełniła wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

"A" S.A. (dalej: Spółka Matka) wchodząca w skład grupy kapitałowej "A", do której należy również spółka "B" S.A. (dalej jako Spółka) zawarła z podmiotem świadczącym usługi ubezpieczeniowe umowę ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Ubezpieczającym jest Spółka Matka, zaś ubezpieczonymi są: obecni i przyszli członkowie zarządów, rad nadzorczych oraz prokurenci spółek wchodzących w skład grupy kapitałowej. W umowie ubezpieczenia nie dokonano wskazania z imienia i nazwiska osób ubezpieczonych. Dokonano natomiast, dla celów rozliczeniowych, określenia jaka część składki przypada na każdą ze spółek z grupy kapitałowej.

Wysokość składki jest stała (ma charakter zryczałtowany), a jej wysokość nie podlega zmianie w przypadku zmiany członków organów spółek z grupy lub ich prokurentów. Wysokość składki nie podlega zmianie również w przypadku zmiany ilości osób wchodzących w skład organów spółek lub zmiany ilości osób będących prokurentami. Składka na ubezpieczenie jest opłacana przez Spółkę Matkę raz w roku. Również raz w roku Spółka zwraca Spółce Matce wartość przypadającej na nią część składki rocznej.

Dotychczas Spółka doliczała do przychodu członków zarządu, rady nadzorczej oraz prokurentów wartość składki ubezpieczeniowej przypadającej na Spółkę w następujący sposób:

* wartość przypadającej na Spółkę składki na ubezpieczenie była dzielona przez ilość miesięcy okresu objętego ubezpieczeniem, za który została opłacona dana składka,

* wartość składki na ubezpieczenie przypadająca na dany miesiąc była dzielona arytmetycznie przez łączną ilość osób będących w danym miesiącu członkiem zarządu, członkiem rady nadzorczej lub prokurentem. W ten sposób ustalana została wartość składki na ubezpieczenie przypadająca w danym miesiącu na poszczególne osoby ubezpieczone.

Wartość składki przypadająca w danym miesiącu na poszczególne osoby ubezpieczone była, dla celów obliczenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, doliczana do przychodu za dany miesiąc i od tej kwoty Spółka jako płatnik dokonywała potrącenia zaliczki na podatek. W przypadku prokurenta, który nie otrzymywał wynagrodzenia, wartość przypadającej na prokurenta składki wykazywana była w wystawianej przez Spółkę informacji PlT-8C.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym poniesione przez Spółkę wydatki z tytułu składki na ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej dla obecnych i przyszłych członków zarządu, członków rady nadzorczej i prokurentów stanowią dla tych osób przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14. poz. 176. z późn. zm.).

2.

Czy w przypadku, gdy wydatek z tytułu składki, o której mowa pytaniu 1 stanowi przychód dla członków zarządu, członków rady nadzorczej to czy Spółka, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, w sposób prawidłowy rozlicza zaliczki na podatek tych osób.

3.

Czy w przypadku, gdy wydatek z tytułu składki, o której mowa pytaniu 1 stanowi przychód dla prokurenta, który nie otrzymuje wynagrodzenia to czy Spółka prawidłowo wykazuje w informacji PIT-8C przypadający na prokurenta przychód z tytułu opłaconej składki.

Zdaniem Wnioskodawcy, zapłacone przez Spółkę składki na ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej dla obecnych i przyszłych członków zarządu, członków rady nadzorczej, prokurentów nie stanowią dla tych osób przychodów w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f.

Opłacona składka nie stanowi, ani dochodu z działalności wykonywanej osobiście, ani przychodu ze stosunku pracy, o których mowa w art. 13 pkt 7 oraz art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 - 16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 u.p.d.o.f. są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Stosownie do art. 13 pkt 7 u.p.d.o.f. za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Natomiast zgodnie z art. 12 u.p.d.o.f. przychodem ze stosunku pracy są wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z wyżej wskazanych przepisów wynika, że jedną z kategorii przychodów jest nieodpłatne świadczenie - zarówno w odniesieniu do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, jak i przychodów ze stosunku pracy. Jednocześnie jednak możliwość zakwalifikowania wykupionego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej na rzecz członków zarządu, rady nadzorczej i prokurentów, jako nieodpłatnego świadczenia, nie jest warunkiem wystarczającym dla opodatkowania przychodu, określonego co do wysokości, uzyskanego przez każdą z osób objętych ubezpieczeniem.

Przepisy u.p.d.o.f. nie przewidują bowiem możliwości doliczenia do dochodu członków zarządu, rady nadzorczej i prokurentów wartości świadczeń ponoszonych przez inny podmiot na ich rzecz w sytuacji, gdy nie można określić wartości świadczenia z przyczyn faktycznych lub prawnych. Opodatkowany może być bowiem jedynie dochód w konkretnie określonej dla danego podatnika wysokości, odpowiadający wartości uzyskanego przez niego nieodpłatnego świadczenia.

Składka na ubezpieczenie uiszczana jest przez Spółkę Matkę raz w roku. Również raz w roku Spółka zwraca Spółce Matce wartość przypadającej na nią część składki rocznej. Wysokość składki jest stała (ma charakter zryczałtowany), a jej wysokość nie podlega zmianie w przypadku zmiany członków organów Spółki lub prokurentów, a także zmiany co do ilości osób wchodzących w skład organów Spółki lub zmiany ilości osób będących prokurentami. W czasie trwania ubezpieczenia nie jest znany dokładny rodzaj zdarzeń, z tytułu których dokonana zostanie wypłata ubezpieczenia.

Znany jest katalog tytułów objętych ubezpieczeniem, ale nie konkretne zdarzenie, które mogłoby stanowić podstawę wypłaty ubezpieczenia. Zarówno na dzień zapłaty składki przez Spółkę Matkę, jak i na dzień zapłaty przez Spółkę wartości przypadającej na nią części składki rocznej nie można jednoznacznie ustalić kręgu osób objętych ubezpieczeniem, a tym samym w sposób skonkretyzowany wskazać wysokości przychodu przypadającego na każdą z osób objętą ubezpieczeniem. Z uwagi na tą okoliczność nie jest możliwe przypisanie konkretnego przychodu zindywidualizowanej osobie.

Jeśli nie można ustalić kto w istocie jest objęty przedmiotowym ubezpieczeniem, to nie tylko nie można kwoty składki w kwotach równych (arytmetycznie) przypisać wszystkim osobom objętym ubezpieczeniem, ale także nie sposób ustalić zindywidualizowanej wysokości przychodu przypadającego na każdego ubezpieczonego. Przedstawione stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądowym (por. wyrok WSA w Gliwicach z dnia 19 maja 2010 r., sygn. I SA/Gl 931/09 oraz wyrok WSA w Warszawie z dnia 27 kwietnia 2010 r., sygn. III SA/Wa 2039/09).

Spółka postąpiła zatem nieprawidłowo dokonując doliczenia do przychodu członków zarządu i rady nadzorczej wartości składki ubezpieczeniowej przypadającej na Spółkę w sposób wskazany w stanie faktycznym.

Stanowisko Spółki znajduje również potwierdzenie w praktyce organów podatkowych. Między innymi w interpretacji indywidualnej z dnia 9 lipca 2010 r. (sygn. ITPB2/415-336/10/MU). W wymienionej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał, iż w sytuacji gdy ubezpieczonym od odpowiedzialności cywilnej jest nieograniczony krąg osób, to nie jest możliwym zidentyfikowanie na dzień zapłacenia składki kręgu osób objętych ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej. W konsekwencji zapłacona składka ubezpieczeniowa, z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej członków zarządu, nie stanowi przychodu dla osoby fizycznej, objętej ubezpieczeniem w świetle art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym, dana spółka nie jest zobowiązana do jej doliczenia do przychodu członków zarządu.

Mając zatem na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy nie powinien On doliczać do przychodu członków zarządu, rady nadzorczej wartości składki ubezpieczeniowej przypadającej na Spółkę w sposób wskazany w stanie faktycznym, a ponadto w przypadku prokurenta, który nie otrzymuje wynagrodzenia Spółka nie ma obowiązku wykazywania wartości przychodu z tego tytułu w informacji PIT-8C.

W przypadku, gdy organ podziela powyższe stanowisko Spółka wnosi o uznanie za bezprzedmiotowe udzielenie odpowiedzi na pytania nr 2 i 3.

W sytuacji natomiast, gdy wydatek z tytułu składki, o której mowa pytaniu 1 stanowi przychód dla członków zarządu, członków rady nadzorczej to Spółka, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, w sposób prawidłowy rozlicza zaliczki na podatek tych osób. Również, kiedy wydatek z tytułu składki, o której mowa powyżej stanowi przychód dla prokurenta, który nie otrzymuje wynagrodzenia to Spółka prawidłowo wykazuje w informacji PIT-8C przypadający na niego przychód z tytułu opłaconej składki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* nieprawidłowe - w odniesieniu do pytania nr 1 przedstawionego we wniosku,

* prawidłowe - w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wyrazem praktycznej realizacji ww. przepisu jest art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z którego treści wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W praktyce, w pojęciu przychodu mieści się każda realna korzyść, jaką uzyskał podatnik. Do tych korzyści zaliczyć należy również kwoty składek na ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej pokrywanych przez Spółkę członkom zarządu, członkom rady nadzorczej oraz prokurentom. Wobec braku przepisów zwalniających je z opodatkowania stanowią one, co do zasady, przychód podlegający opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 805 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę ubezpieczenia zakład ubezpieczeń zobowiązuje się spełnić określone świadczenie w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku, a ubezpieczający zobowiązuje się zapłacić składkę.

Natomiast stosownie do zapisu art. 822 § 1 ww. ustawy przez umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej ubezpieczyciel zobowiązuje się do zapłacenia określonego w umowie odszkodowania za szkody wyrządzone osobom trzecim, wobec których odpowiedzialność za szkodę ponosi ubezpieczający albo ubezpieczony.

Z treści tego przepisu wynika, że umowa ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej nie musi koniecznie dotyczyć osoby ubezpieczającej. Osoba ta może zawrzeć umowę, której przedmiotem ubezpieczenia będzie odpowiedzialność za szkody spowodowane przez inną osobę (np. członka zarządu). Sytuacja, w której składka opłacana jest przez inną osobę niż ta, w której interesie majątkowym zawierana jest umowa powoduje jednak powstanie przychodu u osoby, na rzecz której zawierana jest umowa. Jest to bowiem odstępstwo od ogólnej zasady pokrywania kosztów ubezpieczenia przez podmiot, którego interesów umowa dotyczy.

W takiej sytuacji niewątpliwie korzyścią majątkową dla członka zarządu, rady nadzorczej lub prokurenta jest zyskanie ochrony płynącej z umowy ubezpieczeniowej, przy jednoczesnym nie ponoszeniu wydatków na uzyskanie tej ochrony. To Spółka bowiem zawarła umowę ubezpieczenia i Spółka opłaca składkę na to ubezpieczenie. Istotą ww. umowy jest to, że opłacana przez ubezpieczającego (Spółkę) składka zwalnia ubezpieczonych z obowiązku poniesienia przez nich z własnego majątku odszkodowania, którego obowiązek zapłaty może powstać wskutek wyrządzenia szkody, w wyniku osobistych działań jako członków zarządów, rad nadzorczych, prokurentów. W takiej sytuacji nie dojdzie do uszczerbku na majątku ww. osób. Wobec tego koszt składek z tytułu ubezpieczenia tych osób od odpowiedzialności cywilnej, zaliczać należy do ich przychodów.

W konsekwencji, składki opłacane przez Spółkę na ubezpieczenie członków zarządu, rady nadzorczej, prokurentów od odpowiedzialności cywilnej stanowić będą nieodpłatne świadczenia w rozumieniu przepisów art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskiwane przez członków objętych tym ubezpieczeniem.

Przychody członków organów zarządzających osób prawnych są kwalifikowane do źródeł, których rodzaj określany jest w zależności od sposobu, w jaki powierzono członkowi zarządu lub rady nadzorczej wykonywanie obowiązków.

Stosownie do powyższego członkowie zarządów oraz rad nadzorczych mogą osiągać przychody ze źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzn. m.in.:

* ze stosunku służbowego, stosunku pracy, w tym spółdzielczego stosunku pracy, członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracy nakładczej, emerytury lub renty (pkt 1),

* z działalności wykonywanej osobiście (pkt 2).

Prokura natomiast, jak stanowi art. 109 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), jest pełnomocnictwem udzielonym przez przedsiębiorcę podlegającego obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców, które obejmuje umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych, jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż udzielenie prokury jest uznawane za jednostronną czynność prawną. Do udzielenia prokury wystarczające jest zatem złożenie oświadczenia woli przez podmiot do tego uprawniony. Powołanie do pełnienia określonych funkcji jest więc stosunkiem prawnym jednostronnym.

Prokura, jak stanowi powołany art. 1091 § 1 Kodeksu cywilnego jest pełnomocnictwem udzielonym przez przedsiębiorcę, które obejmuje umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych, jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Pełnomocnictwo jest umocowaniem wyłącznie do dokonywania czynności prawnych w imieniu i na rzecz osoby je dającej. Nie jest to powołanie do organów spółki.

Tym samym przychód prokurenta nie mieści się w pojęciu przychodów określonych w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz jest przychodem z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego, tzn. zarówno pieniężna jak i niepieniężna.

Świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika należą do nieodpłatnych świadczeń. Ich pojęcia nie definiuje jednak ustawa o podatku dochodowym. Termin "świadczenie" pojawia się na gruncie Kodeksu cywilnego i zgodnie z art. 353 Kodeksu oznacza przedmiot stosunku zobowiązaniowego, który wyraża się obowiązkiem określonego zachowania się przez podmiot zobowiązany. Dla celów podatkowych pojęcie "nieodpłatnego świadczenia" ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono nie tylko działanie lub zaniechanie na rzecz innej strony, ale w jego zakres wchodzą także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest nieodpłatne przysporzenie majątku innej osobie kosztem majątku innego podmiotu, mające konkretny wymiar finansowy. Świadczenie nie musi mieć charakteru rękodajnego. Wystarczy, że świadczeniodawca swoim działaniem powoduje, że osoba, na rzecz której jest to działanie otrzymuje korzyści finansowe.

Ponadto sposób ustalania płatności, tj. bezimienna forma ubezpieczenia nie może stanowić przeszkody w określeniu wysokości przychodu przypadającego na konkretną osobę.

Z uwagi na to, że ilość osób objętych świadczeniem, okres, w czasie którego sprawowali funkcję oraz ich dane osobowe są niewątpliwie Wnioskodawcy wiadome, nie ma jakichkolwiek trudności z ustaleniem wartości świadczenia przypadającego na konkretną osobę. Zatem uwzględniając wysokość zapłaconych składek na ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, okres objęcia danych osób ubezpieczeniem oraz ilość ubezpieczonych osób, można ustalić wysokość przychodu uzyskanego przez daną osobę.

Nadmienić należy, iż kwota składki rozkłada się solidarnie na wszystkie osoby objęte przedmiotowym ubezpieczeniem. Składka w częściach odpowiadających poszczególnym ubezpieczeniem stanowi dla nich przychód ze stosunku pracy, z działalności wykonywanej osobiście bądź z innych źródeł przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe, uzyskiwana przez członków zarządu, rad nadzorczych korzyść w postaci opłaconych przez ubezpieczającego składek na ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej stanowić będzie nieodpłatne świadczenie, które należy zakwalifikować do przychodów określonych w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku, gdy pełnione przez nich obowiązki wynikają ze stosunku pracy.

W sytuacji natomiast sprawowania danej funkcji na podstawie aktu powołania lub kontraktu menadżerskiego, otrzymana korzyść nie jest zaliczana do przychodów ze stosunku pracy, lecz do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 7 i 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody prokurentów są natomiast zaliczane do przychodów z innych źródeł.

Uregulowania art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią, iż osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie natomiast do treści art. 42a powołanej ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując, kwota opłacanych przez Wnioskodawcę składek z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej będzie stanowiła dla osób objętych ubezpieczeniem przychód wynikający z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu na zasadach określonych tą ustawą. W przypadku członków zarządów oraz rad nadzorczych kwota składki rozkłada się solidarnie na ilość osób objętych przedmiotowym ubezpieczeniem. Składka w częściach odpowiadających poszczególnym osobom stanowi dla nich przychód ze stosunku pracy lub z działalności wykonywanej osobiście. Natomiast w odniesieniu do prokurentów kwota składki stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, a zatem Wnioskodawca nie jest obowiązany do pobrania zaliczki na podatek. Ma on jednak obowiązek sporządzić informację o wysokości uzyskanych przez prokurenta przychodów PIT-8C i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać ją prokurentowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy wg miejsca zamieszkania podatnika - prokurenta.

Jednocześnie należy wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zdaniem organu podatkowego tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w przedmiotowym postępowaniu.

W odniesieniu natomiast do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, tut. Organ informuje, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl