ILPB2/415-1004/09-2/WS - Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych stypendiów sportowych wypłacanych przez urząd miasta uczniom oraz studentom.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1004/09-2/WS Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych stypendiów sportowych wypłacanych przez urząd miasta uczniom oraz studentom.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2009 r. (data wpływu 16 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendiów jest:

*

prawidłowe - w części dotyczącej możliwości zastosowania zwolnienia w sytuacji jednorazowej wypłaty w danym miesiącu należności z tytułu stypendium za kilka miesięcy,

*

nieprawidłowe - w części dotyczącej sposobu opodatkowania różnicy ponad kwotę zwolnioną.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendiów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Urząd Miasta na podstawie uchwały rady miejskiej w sprawie ustalenia regulaminu stypendiów sportowych, nagród i wyróżnień przyznawanych w gminie w dziedzinie kultury fizycznej i turystyki będzie wypłacać zgodnie z zarządzeniem prezydenta stypendia sportowe.

Stypendyści są uczniami lub studentami, bezrobotnymi oraz osobami pracującymi. Część zawodników przed pierwszą wypłatą stypendium złożyła oświadczenie PIT-2C, że spełniła pozostałe warunki zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jest zwolniona z podatku. Natomiast pozostała grupa stypendystów będzie miała co miesiąc pobieraną zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 18% z zastosowaniem 20% kosztów uzyskania przychodu.

W związku z brakiem możliwości wypłaty stypendium każdorazowo za jeden miesiąc, przedmiotowe stypendia wypłacone będą jednorazowo za kilka miesięcy. Wysokość stypendium za jeden miesiąc będzie wynosić 390,00 zł, a więc wyrównanie za kilka miesięcy stanowić będzie kwotę przekraczającą wysokość zwolnienia do kwoty 380,00 zł.

W omawianej sytuacji, dotyczącej osób spełniających warunki do zastosowania zwolnienia do kwoty 380,00 zł, płatnik wypłacając powyższe stypendia zastosuje zwielokrotnienie zwolnienia do kwoty 380,00 zł, proporcjonalnie do ilości miesięcy, za które wypłacone zostanie stypendium - a od różnicy ponad kwotę 380,00 zł pobierze zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 18% z zastosowaniem 20% kosztów uzyskania przychodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy płatnik może zastosować zwielokrotnienie zwolnienia kwoty 380,00 zł w przypadku, gdy jednorazowa wypłata stypendium stanowi wyrównanie z kilku miesięcy...

2.

Czy w przypadku kwoty stypendium przekraczającej 380,00 zł płatnik może zastosować zwolnienie zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40b u.p.d.f. i jednocześnie od różnicy ponad kwotę 380,00 zł pobrać zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 18% z zastosowaniem 20% kosztów uzyskania przychodu (osoby spełniają warunki do zastosowania zwolnienia do kwoty 380,00 zł)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zwielokrotnienie zwolnienia jest zasadne, gdyż limit zwolnienia przewidziany w art. 21 ust. 1 pkt 40b u.p.d.f. jest miesięczny. Oznacza to, iż w wypłacie stypendium za kilka miesięcy winno być uwzględnione zwolnienie proporcjonalnie za ilość miesięcy, których dotyczy wypłata.

Zastosowanie zwolnienia do kwoty 380,00 zł i jednocześnie od różnicy pobranie zaliczki w wysokości 18% z zastosowaniem 20% kosztów uzyskania przychodu zdaniem Wnioskodawcy jest prawidłowe, gdyż przepisy art. 13 pkt 2 u.p.d.f. traktują stypendia sportowe jako przychód z działalności wykonywanej osobiście.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

*

prawidłowe - w części dotyczącej możliwości zastosowania zwolnienia w sytuacji jednorazowej wypłaty w danym miesiącu należności z tytułu stypendium za kilka miesięcy,

*

nieprawidłowe - w części dotyczącej sposobu opodatkowania różnicy ponad kwotę zwolnioną.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zwolnienie, o którym mowa powyżej stosuje się jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru (PIT-2C), że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 29-30b i art. 30e. Podatnik jest zobowiązany zawiadomić płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia przed wypłatą stypendium za miesiąc, w którym zaszła zmiana (art. 21 ust. 10 ww. ustawy).

Z powyższego wynika, że zwolnienie z opodatkowania stypendiów (w tym stypendiów sportowych) zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy może być zastosowane w sytuacji, gdy zostaną spełnione wszystkie warunki wynikające z powołanych wyżej przepisów, tj. jeżeli:

*

świadczenia te otrzymają osoby posiadające status ucznia lub studenta,

*

wysokość i zasady udzielania tych świadczeń będą określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, bądź

*

będą przyznane przez organizacje, o których mowa we wskazanych przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości we wskazanych formach,

*

podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie PIT-2C, z którego będzie wynikało, że spełnia przesłanki określone w art. 21 ust. 10 ustawy,

*

wysokość stypendium nie będzie przekraczała miesięcznie kwoty 380 zł.

Powyższe zwolnienie obowiązuje także wówczas, gdy stypendium jest wypłacane jednorazowo za kilka miesięcy. Bez znaczenia dla celów podatkowych jest fakt skumulowania wypłaty stypendiów, bowiem brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 40b powołanej ustawy uzależnia omawiane zwolnienie przedmiotowe od wysokości miesięcznego stypendium. Zatem istotna jest wartość przyznanego uprawnionemu miesięcznego świadczenia.

W przypadku wypłaty stypendiów w kwocie miesięcznej, przekraczającej kwotę zwolnioną, płatnik zobowiązany jest do poboru zaliczki od nadwyżki podlegającej zwolnieniu, zgodnie z art. 35 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 35 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ww. ustawy do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane: jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów. Zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 1-1c, z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty.

Z ust. 9 powyższego artykułu wynika, iż zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w ust. 3-8, zmniejsza się, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej w tym miesiącu przez płatnika ze środków podatnika.

W myśl art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. b) i pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę:

1.

składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027):

* pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,

2.

składki zapłaconej w roku podatkowym ze środków podatnika na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne podatnika lub osób z nim współpracujących, zgodnie z przepisami dotyczącymi obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego obowiązującymi w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, lub w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 4.

Treść art. 27b ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wskazuje, iż podatek dochodowy nie podlega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, której podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku m.in. na podstawie art. 21. Tak więc kwota zaliczki powinna zostać obniżona tylko i wyłącznie o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne naliczaną od kwoty stypendium podlegającej opodatkowaniu, czyli powyżej 380 zł. Składka naliczona od zwolnionej kwoty stypendium nie podlega odliczeniu od zaliczki na podatek dochodowy.

Zgodnie z art. 35 ust. 10 ustawy, płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium według ustalonego wzoru PIT-8S i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, z zastrzeżeniem art. 37.

Wystawiając PIT-8S płatnik winien w kolumnie "zaliczka pobrana przez płatnika" wpisać rzeczywiście pobraną zaliczkę, czyli po pomniejszeniu o podlegającą obliczeniu część składki zdrowotnej odprowadzonej od tego stypendium.

Osoby, które otrzymają od płatnika informację PIT-8S będą obowiązane uwzględnić w zeznaniu rocznym dane zawarte w wystawionych przez płatnika informacjach PIT-8S.

Reasumując należy uznać, że dla osób korzystających ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma znaczenia, czy stypendium jest wypłacane miesięcznie, czy jednorazowo za kilka miesięcy - istotna jest bowiem wartość przyznanego uprawnionemu miesięcznego świadczenia.

W przypadku gdy kwota stypendium przekracza 380 zł, Wnioskodawca może zastosować powyższe zwolnienie, natomiast od nadwyżki zobowiązany jest pobrać zaliczkę zgodnie z zasadami określonymi w art. 35 ww. ustawy (bez możliwości uwzględnienia 20% kosztów uzyskania przychodów) oraz wystawić PIT-8S.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl