ILPB2/415-10/10-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-10/10-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2009 r. (data wpływu 21 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 11 marca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osób fizycznych współfinansowanych ze środków 7 Programu Ramowego - jest:

* prawidłowe - w odniesieniu do części wynagrodzenia pochodzącego w chwili wypłaty ze środków Unii Europejskiej,

* nieprawidłowe - w odniesieniu do części wynagrodzenia pochodzącego w chwili wypłaty ze środków pracodawcy podlegającego w późniejszym terminie refundacji ze środków Unii Europejskiej.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osób fizycznych współfinansowanych ze środków 7 Programu Ramowego.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 1 marca 2010 r. nr ILPB2/415-10/10-2/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem przez Zainteresowanego nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 1 marca 2010 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 3 marca 2010 r.), zaś w dniu 11 marca 2010 r. (data nadania 9 marca 2010 r.) do tut. organu wpłynęła odpowiedź na wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zainteresowany jest zatrudniony w Politechnice na podstawie umowy o pracę. w ramach stosunku pracy, Wnioskodawca podpisał aneks do umowy o pracę na wykonanie zadań związanych z realizacją badań w ramach 7-mego Programu Ramowego.

Badania finansowane są w 75% ze środków Unii Europejskiej oraz w 25% przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dotacja).

W roku podatkowym 2008 pracodawca Zainteresowanego nie ujawnił w formularzu PIT-11 części wynagrodzenia Wnioskodawcy jako "bezzwrotna pomoc zagraniczna".

Zainteresowany wskazał ponadto, że realizuje bezpośrednio zadania badawcze szczegółowo opisane w Pakietach Prac (Work Packpage) projektu. Zrealizowane prace raportowane są bezpośrednio do Koordynatorów Pakietów Prac oraz Koordynatora projektu w formie pisemnej oraz podczas spotkań Konsorcjum realizującego projekt.

Źródło wynagrodzenia zależy od terminowości transz przekazywanych Politechnice z Komisji Europejskiej. Wnioskodawca podaje, że wynagrodzenie od początku trwania projektu, tj. 1 września 2008 r. do września 2009 r. wypłacane było ze środków unijnych. We wrześniu 2009 r. ze względu na nie przekazanie przez Komisję Europejską drugiej transzy (nie nastąpiło to do dnia 9 marca 2010 r.), kierownik projektu wystapił do Rektora Politechniki o udzielenie przejściowego kredytu na finansowanie prac projektu. Oznacza to, że od października 2009 r. wynagrodzenie Zainteresowanego wypłacane jest ze środków własnych pracodawcy. Spłata kredytu oraz zmiana źródła wynagrodzenia ulegnie zmianie automatycznie po przekazaniu kolejnej transzy środków z Komisji Europejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej zwolnione są z opodatkowania i czy pracodawca ma obowiązek ujawniania w formularzu PIT-11 części dochodów Wnioskodawcy jako "bezzwrotna pomoc zagraniczna".

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 wynagrodzenia wypłacane pracownikom w ramach projektu, w wysokości 75% należnego wynagrodzenia wolne są od podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań. Tym samym pracodawca ma obowiązek ujawnienia w formularzu PIT-11 części wynagrodzenia Zainteresowanego pochodzącego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w odniesieniu do części

wynagrodzenia pochodzącego w chwili wypłaty ze środków Unii Europejskiej,

* nieprawidłowe - w odniesieniu do części wynagrodzenia pochodzącego w chwili wypłaty ze środków pracodawcy podlegającego w późniejszym terminie refundacji ze środków Unii Europejskiej.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Powołany przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga, aby dochody otrzymane przez podatnika pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z innymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Dla oceny - czy wynagrodzenie za pracę wykonaną przez Zainteresowanego, jako osoby zatrudnionej do realizacji projektów w ramach 7 Programu Ramowego korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym - znaczenie ma m.in. ustalenie źródła jego finansowania.

Dochody osób fizycznych korzystają z przedmiotowego zwolnienia, o ile wynagrodzenie to zostało sfinansowane ze środków pomocowych.

W przypadku realizacji przez Wnioskodawcę projektów finansowanych ze środków pomocowych, zwolnione z opodatkowania są wynagrodzenia bezpośrednio (tekst jedn. w chwili dokonywania wypłaty) finansowane z tych środków. Natomiast w sytuacji, gdy pracodawca przykładowo, do czasu wypłaty kolejnej transzy z Komisji Europejskiej finansuje wypłacane wynagrodzenia z własnych środków, wynagrodzenia te nie są finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy unijnej, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. w takiej sytuacji pracodawca Wnioskodawcy nie może tej części wynagrodzenia potraktować - jako wynagrodzenia ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Z kolei w odniesieniu do treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy podkreślić, iż wymaga on by podatnik realizował cel programu bezpośrednio. Istotną okolicznością zatem - w myśl tego przepisu - wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest również charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Jako zwolnione z podatku mogą być traktowane jedynie wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związanym bezpośrednio z realizacją celu programu pomocowego. Nie podlegają natomiast zwolnieniu wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu poprzez wykonywanie czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią jednak zazwyczaj bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. w konsekwencji, zarówno pracodawca - płatnik, jak i pracownik zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody np. ze stosunku pracy.

Z przedstawionego we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje bezpośrednio badania w ramach 7 Programu Ramowego. Wypłata 75% wynagrodzenia Zainteresowanego za realizację ww. projektu odbywa się w dwojaki sposób, tj. do września 2009 r. było one wypłacane bezpośrednio ze środków Komisji Europejskiej, natomiast następnie, aż do dzisiaj jest ono finansowane ze środków własnych pracodawcy z zaciągniętego kredytu przejściowego. Spłata kredytu oraz zmiana źródła finansowania nastąpi automatycznie po przekazaniu kolejnej transzy środków z Komisji Europejskiej.

Mając na względzie powyższe, stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy w chwili dokonywania wypłaty, wynagrodzenia Wnioskodawcy były finansowane bezpośrednio ze środków 7 Programu Ramowego przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek, w części w której w chwili ich wypłaty były one finansowane ze środków unijnych i które dotyczyły bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego poprzez wykonywanie przez Zainteresowanego prac merytorycznych ujętych w stosownych dokumentach programowych - korzystały one ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. w tej sytuacji pracodawca Wnioskodawcy powinien wykazać tą cześć wynagrodzenia w formularzu PIT-11 jako "bezzwrotna pomoc zagraniczna".

Natomiast w sytuacji, kiedy do czasu wypłaty kolejnej transzy z Komisji Europejskiej wynagrodzenie Zainteresowanego finansowane jest ze środków własnych pracodawcy, należy stwierdzić, że wynagrodzenie to nie są finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy unijnej - w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. w takiej sytuacji pracodawca Wnioskodawcy nie może tej części wynagrodzenia wykazać w formularzu PIT-11 jako "bezzwrotna pomoc zagraniczna".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl