ILPB1/4511-1-860/15-6/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 września 2015 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/4511-1-860/15-6/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko reprezentowanego przez pełnomocnika przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2015 r. (data wpływu 9 czerwca 2015 r.), uzupełnionym w dniach 15 września 2015 r. i 25 września 2015 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki podatku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki podatku.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 2 września 2015 r. znak ILPB1/4511-1-860/15-2/AA na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 7 września 2015 r., natomiast w dniu 15 września 2015 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 11 września 2015 r.).

Jednakże, przesłane pismo z dnia 11 września 2015 r., stanowiące uzupełnienie wniosku zostało podpisane przez pełnomocnika, lecz nie zawierało oryginału lub prawidłowo poświadczonego odpisu pełnomocnictwa w związku z czym, powstała konieczność ponownego uzupełnienia wniosku o oryginał lub prawidłowo poświadczony odpis pełnomocnictwa (oryginał Repertorium "A" numer (...) podpisany w Kancelarii Notarialnej A. spółka cywilna) udzielonego Pani M. do reprezentowania Pana K. w sprawie o wydanie interpretacji indywidualnej. W związku z tym pismem z dnia 15 września 2015 r. nr ILPB1/4511-1-860/15-4/AA Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 15 września 2015 r., skutecznie doręczono w dniu 21 września 2015 r., natomiast w dniu 25 września 2015 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Zainteresowany uzupełnił wniosek o ww. braki (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 22 września 2015 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług kominiarskich polegających na:

1.

corocznych okresowych kontrolach stanu technicznego przewodów i połączeń kominowych ich czyszczeniu, doszczelnianiu, udrażnianiu w budynkach jedno i wielorodzinnych oraz użyteczności publicznej;

2.

okresowej kontroli stanu technicznego przewodów i połączeń kominowych (dymnych, spalinowych, wentylacyjnych), wydawaniu opinii o stanie przewodów kominowych w obiektach użyteczności publicznej jak i w domach jedno i wielorodzinnych.

Podatek dochodowy Wnioskodawca opłaca w formie karty podatkowej wg tabeli miesięcznych stawek podatku. W II połowie 2015 r. Wnioskodawca planuje zatrudnić dodatkowo jednego bądź dwóch pracowników (obecnie zatrudnia dwóch pracowników) co zdyskwalifikuje Wnioskodawcę z możliwości opłacania podatku dochodowego w formie karty podatkowej. Wnioskodawca planuje zmienić formę opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku wskazano, że zgodnie z Polską Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wykonywane przez Wnioskodawcę czynności kwalifikują się wg poniższych kategorii:

* okresowe przeglądy przewodów kominowych bez dokonywania napraw i czynności związanych z czyszczeniem - PKWiU 71.20.19.0 - pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych,

* udrażnianie i czyszczenie przewodów kominowych i ich palenisk - PKWiU 81.22.13.0 - usługi czyszczenia pieców i kominów,

* remonty, naprawa przewodów kominowych i palenisk - PKWiU 43.29.19.0 - pozostałe roboty instalacyjne gdzie indziej nie sklasyfikowane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Jaką należy zastosować stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w związku z wykonywaniem usług kominiarskich, tj.:

1.

corocznych okresowych kontroli stanu technicznego przewodów i połączeń kominowych ich czyszczeniu, doszczelnianiu, udrażnianiu w budynkach jedno i wielorodzinnych oraz użyteczności publicznej,

2.

okresowej kontroli stanu technicznego przewodów i połączeń kominowych (dymnych, spalinowych, wentylacyjnych) wydawanie opinii o stanie przewodów kominowych w obiektach użyteczności publicznych jak i w domach jedno i wielorodzinnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, od usług kominiarskich niezależnie od tego w jakich obiektach były wykonywane winny być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych:

1.

stawką 5,5% wg art. 12 pkt 1 ppkt 4a na usługi dotyczące corocznych okresowych kontroli stanu technicznego przewodów i połączeń kominowych ich czyszczeniu, doczyszczaniu, udrażnianiu w budynkach jedno i wielorodzinnych oraz użyteczności publicznej.

2.

stawką 8,5% wg art. 12 pkt 1 ppkt 3 na usługi dotyczące okresowej kontroli stanu technicznego przewodów i połączeń kominowych (dymnych, spalinowych i wentylacyjnych). Wydawanie opinii o stanie przewodów kominowych w obiektach użyteczności publicznych jak i w domach jedno i wielorodzinnych.

Przepisy o zryczałtowanym podatku dochodowym nie definiują pojęcia roboty budowlane, dlatego należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego. W myśl art. 3 ppkt 7 i 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane przez:

* roboty budowlane - należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub też rozbiórce, zaś przez

* remont - należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Natomiast pojęcie konserwacja, zgodnie z § 3 ppkt 4 rozporządzenia Ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 74, poz. 836) - oznacza się wykonywanie robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego "konserwacja" oznacza "czynność mającą na celu utrzymanie czegoś w dobrym stanie, konserwowanie."

Wnioskodawca podaje, że wielokrotnie w interpretacjach Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że ww. usługi kominiarskie uznaje się jako specjalistyczne roboty konserwacyjne - gdzie w odniesieniu do ustawy od podatków i usług stosuje się obniżoną stawkę podatku 8%, co za tym idzie Wnioskodawca uważa, że można zastosować stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5%.

Ponadto jak wskazano w uzupełnieniu do wniosku zdaniem Wnioskodawcy, roboty budowlane i konserwacyjne, wg których może stosować stawkę ryczałtu ewidencjonowanego 5,5% to:

* 81.22.13-00 - usługi czyszczenia pieców i kominów,

* 43.29.19.0 - pozostałe roboty instalacyjne gdzie indzie nieskalsyfikowane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Podkreślić jednakże należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest m.in. od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Pod poz. 32 tego załącznika, tj. Wykazu usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wymieniono dział 71 PKWiU - usługi architektoniczne i inżynierskie; usługi badań i analiz technicznych. Oznacza to, że przychody uzyskane z usług sklasyfikowanych pod całym działem grupowania 71 PKWiU, nie mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Natomiast w ww. załączniku, stanowiącym Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie wymieniono usług, sklasyfikowanych w sekcji F, dziale 43 PKWiU, tj. robót budowlanych, ani też usług czyszczenia pieców i kominów oznaczonych symbolem PKWiU 81.22.13-00.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują użytego w ww. przepisie pojęcia roboty budowlane. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409, z późn. zm.). Zgodnie z powołanym przepisem przez:

* roboty budowlane - należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,

* obiekt budowlany - należy rozumieć budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

* budowlę - należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F.

W myśl art. 12. ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

* 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b tej ustawy),

* 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a tej ustawy).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług kominiarskich i świadczy usługi oznaczone symbolami PKWiU:

* okresowe przeglądy przewodów kominowych bez dokonywania napraw i czynności związanych z czyszczeniem - PKWiU 71.20.19.0 - pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych,

* udrażnianie i czyszczenie przewodów kominowych i ich palenisk - PKWiU 81.22.13.0 - usługi czyszczenia pieców i kominów,

* remonty, naprawa przewodów kominowych i palenisk - PKWiU 43.29.19.0 - pozostałe roboty instalacyjne gdzie indziej nie sklasyfikowane.

Mając na względzie cytowane powyżej przepisy oraz przedstawiony opis zdarzenia, stwierdzić należy, że w związku z wykonywaniem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usług oznaczonych symbolem PKWiU 81.22.13-00 polegających na świadczeniu usług czyszczenia pieców i kominów, jako przychody z działalności usługowej, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Natomiast przychody ze świadczenia przez Wnioskodawcę usług oznaczonych symbolem PKWiU 43.29.19.0, sklasyfikowanych w sekcji F dziale 43 tej klasyfikacji, jako przychody z robót budowlanych podlegają opodatkowaniu 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z kolei odnosząc się do usług świadczonych przez Wnioskodawcę oznaczonych symbolem PKWiU 71.20.19.0 - pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych należy wyjaśnić, że skoro, jak już wyjaśniono powyżej, pod poz. 32 Wykazu usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wymieniono dział 71 PKWiU - usługi architektoniczne i inżynierskie; usługi badań i analiz technicznych. Oznacza to, że przychody uzyskane z usług sklasyfikowanych pod całym działem grupowania 71 PKWiU, nie mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wobec powyższego wyjaśnić należy, że skoro jak wskazano we wniosku w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy m.in. usługi mieszczące się zgodnie z PKWiU w ww. dziale 71, tj. 71.20.19.0 pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych, a więc usługi architektoniczne i inżynierskie (...), to oznacza to, że z chwilą uzyskania przychodów ze świadczenia tych usług Wnioskodawca traci prawo do opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z uwagi na powyższe, po utracie ww. prawa, dochody uzyskane z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej powinny być opodatkowane na tzw. zasadach ogólnych. W myśl bowiem art. 22 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w razie utraty warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatnik jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić właściwe księgi - chyba że jest zwolniony z tego obowiązku - i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl